دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۵۷۳۲
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰
طرح‌های سالمسازی دریا که معمولا هر سال از ابتدای خرداد آغاز به کار می‌کردند دو سال است که به دلیل شیوع کرونا با تاخیر در برپایی مواجه می‌شوند. همین موضوع نیز سبب شده که خرداد امسال تعداد جان‌باختگان دریا نسبت به خرداد سال گذشته ۱۰ نفر افزایش یابد و از ۸ نفر به ۱۸ نفر برسد.

به گزارش آوای خزر، به گفته علی عباسی مدیرکل پزشکی قانونی مازندران هر ۱۸ نفری که خرداد امسال از سواحل مازندران وارد دریا شدند و جان خود را از دست دادند مرد بودند که ۶۷ درصد آن‌ها نیز غیربومیان هستند.

بر اساس آمارهای اعلام شده توسط پزشکی قانونی مازندران بیشترین تعداد غرق‌شدگان طی این مدت در سواحل محمودآباد ثبت شدند که ۶ نفر بود و پس از این شهر، چالوس نیز با ۴ نفر در رتبه دوم تعداد غرق‌شدگان قرار دارد. نوشهر، بابلسر و جویبار نیز هر کدام دو غریق و نور و تنکابن هر کدام یک غریق داشتند. همچنین ۱۲ نفر از این ۱۸ نفر در رده سنی ۲۱ تا ۳۰ سال بودند، ۷ نفر بین ۱۱ تا ۲۰ سال سن داشتند و یک نفر نیز بیش از ۵۰ سال بود.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران شنا در خارج از طرح‌های دریا بدون در نظر گرفتن عمق و وسعت محدوده، آشنا نبودن با فن شنا و ناآگاهی از تفاوت شنا از دریا و استخر را از دلایل بروز حادثه برای گردشگران بیان کرد و می‌گوید: بیشتر مغروقین با وجود توصیه‌ها و هشدارهای مکرر، محدودهای ایمن‌سازی نشده و خارج از طرح را برای شنا انتخاب کرده بودند.

اما نکته قابل توجه اینجاست که عامل اصلی این افزایش تعداد غریق‌ها را باید برپا نشدن طرح‌های سالمسازی دریا در مازندران عنوان کرد. ستاد ملی مقابله با کرونا سال قبل ۱۵ روز دیرتر از سال ۱۳۹۸ و امسال ۱۷ روز دیرتر از پارسال برگزاری این طرح را آغاز کرد. در حالی که پارسال طرح‌های سالمسازی دریا به طور رسمی از ۱۵ خرداد در ۹۱ نقطه از سواحل استان و با حضور بیش از ۹۰۰ منجی غریق آغاز شده بود، امسال مجوز آغاز به کار طرح‌های سالمسازی دریا از یکم تیر صادر شد و به همین دلیل نیز حالا شاهد افزایش تعداد غریق در مازندران هستیم.

آمار ۶۷ درصدی غیربومیان در تعداد غریق‌های خرداد مازندران نشان می‌دهد که مسافران در این ماه با وجود محدودیت‌های کرونایی به مازندران سفر کردند و در نبود طرح‌های سالمسازی تعدادی از آن‌ها جان خود را از دست دادند. البته تعداد غرق‌شدگان دریا در مازندران طی سال جاری با احتساب دو جوان مسافری که اردیبهشت در بابلسر غرق شده بودند ۲۰ نفر است که بیش از دو برابر آمار تعداد غرق‌شدگان مازندران از یکم خرداد تا هفتم مرداد ۱۳۹۸ است. در حالی که پارسال ۴۷ نفر در دریای مازندران غرق شده بودند این تعداد امسال و پیش از فرا رسیدن تابستان به ۲۰ نفر رسیده است.

نقی کریمیان رئیس هیئت نجات غریق مازندران در گفت‌وگو با همشهری آنلاین اظهار می‌کند: همکاران ما در طرح‌های سالمسازی از یکم تیر مستقر شده‌اند و در حال پایش سواحل هستند. ضمن این که خرداد امسال نیز با وجود برپا نشدن طرح‌های سالمسازی در مناطقی که پیش‌بینی بروز خطر وجود داشت تعدادی از منجیان غریق حضور یافتند و جان چندین نفر از افرادی که در حال غرق شدن بودند را نجات دادند.

در این بین آن‌چه که در مقایسه خرداد امسال و پرسال برای اتخاذ تصمیم تأخیر در برپایی طرح‌های سالمسازی دریا در مازندران مهم به نظر می‌رسد، مناسب‌تر بودن وضعیت مازندران و کشور از نظر شیوع کرونا در خرداد امسال نسبت به سال گذشته است. به عبارتی دیگیر در حالی که مازندران خرداد ۱۳۹۸ شرایط کرونایی بسیار شکننده‌ای داشت و موج دوم کرونا نیز از خرداد در این استان آغاز شده بود، مسئولان در ستاد ملی مقابله با کرونا مجوز برپایی طرح را از ۱۵ خرداد صادر کردند که سبب شد از غرق شدن تعداد زیادی از افراد جلوگیری شود.

 اما خرداد امسال که مازندران وضعیت مناسب‌تری از نظر شیوع کرونا داشت و آشنایی با این ویروس و روش‌های مراقبتی بیشتر شده است و در حالی که مجوز برگزاری مراسم در تالارها نیز صادر شده، با وجود آمادگی هیئت نجات غریق مازندران برای استقرار منجیان غریق و فراهم بودن زیرساخت‌ها برای برپایی طرح‌های سالمسازی، مجوز برپایی این شناگاه‌ها ۱۶ روز نسبت به سال گذشته به تأخیر افتاد و سبب افزایش ۱۰ نفری مرگ در دریا شد./همشهری انلاین

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار