دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۶۰۶۱
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۶
آوای خزر از نشست ذی‌نفعان میانکاله با مدیرکل محیط زیست مازندران گزارش می‌دهد؛
وقتی برخی دولتی‌ها با مانع‌تراشی در کنار متخلفان میانکاله می‌ایستند
شاید "میانکاله" نیاز به دلگرمی داشت، آبی که روی آتش باشد، نگاهی از سر احساس مسوولیت و تکلیف، رسیدن به یک گفتمان واحد، این زیست‌کره درد‌های فراوانی دارد، متخلفان آتش به جانش می‌زنند، از سوی دیگر برخی از دستگاه‌های دولتی نیز مانع‌تراشی می‌کنند تا تجهیزات وارد میانکاله نشود، آن‌ها در کنار متخلفان می‌ایستند و نگاه می‌کنند و از محیط زیست پاسخ می‌خواهند.
آوای خزرآزاده بابانژاد: "آتش به جان میانکاله افتاد"، "پناهگاه حیات وحش میانکاله سیاهپوش شد"، "آتش‌سوزی سریالی در میانکاله"، "رد پای ماری‌جوانا در میانکاله"، "میانکاله در آتش؛ لودر‌ها روی کاغذ"، "وقوع ۱۳ آتش‌سوزی سریالی در منطقه میانکاله" و ده‌ها خبر دیگر درباره آتش‌سوزی‎های پناهگاه حیات وحش میانکاله، رویداد‌های دلخراشی برای دغدغه‌مندان محیط زیست هستند.

واقعیت‌های تلخی درباره این آتش‌سوزی‌ها وجود دارد، بدترین شکل آن زمانی‌ست که فرد یا افرادی با میانکاله تسویه حساب می‌کنند تا شاید با آتش‌افروختن در قلب طبیعت، شعله‌های آتش کینه‌ی خود را خاموش کنند.

صد‌ها هکتار از اراضی میانکاله که پناهگاه صد‌ها گونه جانوری و گیاهی‌ست، با قساوت تمام به آتش کشیده می‌شوند. همان طبیعتی که متخلفان برای تصاحب آن از جان مایه می‌گذارند و وقتی برخلاف خواسته‌های آن‌ها اقدام شود؛ حاضرند دیگر طبیعتی نباشد.

حالا مهمترین مطالبه دوستداران طبیعت این است که‌ای کاش قانون محکم و بازدارنده‌ای برای متخلفان تصویب شود، قانونی که به متخلفان اجازه ندهد با محیط زیست تسویه حساب کنند!  

بررسی علت وقوع آتش‌سوزی در میانکاله

شاید این خبر خوشی باشد که صبح امروز ۱۴ تیرماه ۱۴۰۰ نشست مشترکی با حضور مدیرکل، فرمانده یگان حفاظت و کارشناسان اداره‌کل محیط زیست مازندران، همچنین ذی‌نفعان میانکاله، رئیس محیط زیست و جمعی از همیاران طبیعت و عضو تشکل‌های مردم‌نهاد بهشهر، در اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهشهر تشکیل شد.

در این گردهمایی، با توجه به آتش‌سوزی‌های گسترده در پناهگاه حیات وحش میانکاله که از ابتدای سال‌جاری تا ۱۰ تیرماه به ۱۳ مورد و ۱۳۱ هکتار رسیده است، درباره علت وقوع این حوادث و راهکار‌های جلوگیری از آن‌ها گفتگو و تبادل نظر شد.

تغییر مدیریت پناهگاه حیات وحش، نبود اراده در مسوولان بالادستی جهت تخصیص اعتبارات به حوزه محیط زیست، نادیده گرفتن حقایق میانکاله، نداشتن اطلاعات کافی از تأثیر این زیست‌کره بر جوامع انسانی و زیست‌مندان آن، قوانین مزاحم و نبود چارچوب قانونی مناسب به منظور خرید تجهیزات و صیانت از مناطق حفاظت‌شده، اختصاص منابع مالی به وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و نادیده‌گرفتن نیازمندی‌های محیط زیست، استفاده از نقش حمایتی ذی‌نفعان به‌عنوان همیاران ضابطان قضایی جهت کاهش تخلفات و آسیب به میانکاله، ازجمله مواردی بود که عنوان و بررسی شد.

وقتی برخی دولتی‌ها با مانع‌تراشی در کنار متخلفان میانکاله می‌ایستند

منابع آبی برای شرایط پایدار میانکاله چقدر است؟

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه در استان ۵ هزار حلقه چاه آب کشاورزی در حوضه آبریز میانکاله داریم که میزان مصرف آن‌ها ۹۰ میلیون مترمکعب است، ۳۱ میلیون مترمکعب را نیز مختص مزارع پرورش ماهی و آببندان‌ها اعلام کرد و گفت: ما برای شرایط پایداری میانکاله به ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون مترمکعب آب نیاز داریم. اگر همین ۱۲۱ میلیون مترمکعب آب وارد میانکاله می‌شد؛ مشکلات فعلی را نداشتیم.

مدیریت در برداشت انار؛ الگوی موفقی برای حفاظت از میانکاله

حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی با اشاره به اینکه "تالاب" آیینه تمام‌نمای فعالیت ما در یک حوضه آبریز است؛ اعمال یک مدیریت جهادی منسجم و رسیدن همه دست‌اندرکاران و دلسوزان محیط زیست به ادبیات واحد برای حفاظت از میانکاله را در تغییر شرایط و رسیدن این زیست‌کره به شرایط پایدار مؤثر دانست و معتقد است که باوجود زیادی تضارب آرا، اما باید اندیشه‌ها را به یک گفتمان مشترک برسانیم.

وی ساماندهی برداشت انار در میانکاله را حاصل تعامل خوب جوامع محلی، سازمان‌های مردم‌نهاد، مسوولان محلی و نظارت خوب محیط زیست عنوان و اظهار کرد: همین موضوع را برای حفاظت از پناهگاه در سطح کلان می‌توانیم داشته باشیم.

اداره میانکاله با گردشگری مسوولانه

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به سخنانی مبنی بر اینکه این سازمان از ورود گردشگر و بازدیدکننده به میانکاله جلوگیری می‌کند، گفت: "بنده یکی از مدافعان سرسخت گردشگری و بهره‌برداری آگاهانه و مسوولانه از میانکاله هستم. ما مشکل حقوقی داریم؛ بازرسی و دیوان محاسبات را به میانکاله دعوت کردیم و به آن‌ها گفتیم که اگر بحث گردشگری در آن راه بیفتد؛ دیگر احتیاجی به اعتبارات ندارد، اما متأسفانه تبصره ۲ ماده ۱۶ قانون حفاظت از محیط زیست مصوب سال ۱۳۵۸، این اجازه را به محیط زیست نداده است.

ابراهیمی‌کارنامی ادامه داد: نظیر همین ظرفیت را در سمسکنده و دشت ناز داریم، ولی نتوانستیم؛ در حالی‌که برای همه آن‌ها طرح تهیه شده است. برای میانکاله هم گفتیم که یک پلن برای ۵ – ۶ کیلومتر اول از نوار ساحلی تعریف کنید. سازه‌های سازگار و امکانات آلاچیق و ... احداث شود، گردشگر را به منطقه بیاوریم، به او امکانات، امنیت، و رسمیت بدهیم و از درآمد آن برای حفاظت کمک بگیریم.

وقتی برخی دولتی‌ها با مانع‌تراشی در کنار متخلفان میانکاله می‌ایستند

قانونی که قانونمند نیست!

وی با ابراز تأسف از اینکه "بحران آتش‌سوزی، در قانون مدیریت بحران قبلی و مصوب ۹۸ اصلا جزء بحران دیده نشده است" اشاره‌ای هم به بند ج ماده ۱۴ قانون بحران داشت که مسوولیت اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع به‌صورت عام به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده است (اصلاً به محیط زیست واگذار نشده است) و به همین نسبت، اعتبارات را به جهاد کشاورزی می‌دهند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران ادامه داد: براساس بند ۴ تبصره ماده ۱۳، در بودجه امسال نیز ۱۰۰ میلیارد تومان را به منابع طبیعی برای اطفای حریق در مراتع و جنگل‌ها اختصاص داده‌اند.

محیط زیست عضو ستاد بحران کشور هم نیست!

ابراهیمی‌کارنامی تصریح کرد: "مسیر کاملاً مشخص است، متأسفانه سازمان حفاظت محیط زیست عضو ستاد مرکزی مدیریت بحران کشور هم نیست. این باید مطالبه ما از مجلس باشد، قانون باید اصلاح شود، مشکل ما بیشتر حقوقی است و در مجلس، جایی باید به این قانون اختصاص داده شود".

وی بیان کرد: "مگر می‌شود که مناطق تحت حفاظت محیط زیست؛ جنگل و مرتع آتش بگیرد و محیط‌بان دلسوزی نکند. غیرت او اجازه نمی‌دهد که ساکت بنشیند".

این مسوول، ادامه داد: "یکی از کار‌هایی که باید انجام می‌دادیم و ندادیم این است که در حوزه جهاد کشاورزی اگر سم و کود را کنترل و آب را مدیریت می‌کردیم، اکنون میانکاله اینطور نبود".

وقتی برخی دولتی‌ها با مانع‌تراشی در کنار متخلفان میانکاله می‌ایستند

مدارا با متخلف؟ هرگز!

عضو شورای اداری مازندران بار دیگر بر گردشگری مسوولانه و آگاهانه، حمایت از دامداران و سایر ذی‌نفعان قانونمند در میانکاله تأکید کرد و از سوی دیگر این را هم گفت که "مدارا با متخلف را هرگز نمی‌پذیرم. من برای حفاظت از محیط زیست ۱۴۰ شهید داده‌ام، ۹۶ جانباز محیط زیست در مازندران داریم. اصلاً مدارا با متخلف را تحت هیچ شرایطی انجام نمی‌دهم، از مسوولیت کنار می‌روم، اما مدارا نمی‌کنم".

مدیر فعلی میانکاله مورد تأیید است/

مدیریت بومی و غیربومی نداریم

مدیرکل حفاظت محیط زیست درباره تغییر مدیریت در میانکاله نیز اظهار داشت: مدیر فعلی دو سالی می‌شود که درخواست داده تا در این سمت نباشد. افراد زیادی جوسازی می‌کنند و داعیه‌دار هستند که تغییر انجام شود، اما ایشان مورد تأیید است، زیرا تخلفی مرتکب نشده است.

ابراهیمی‌کارنامی درباره برخی اظهار نظر‌ها در خصوص مدیر بومی و غیربومی، پاسخ داد: "نمی‌خواهیم جزیره کوچکی به نام بهشهر ایجاد کنیم، مدیر بومی و غیربومی نداریم، مطالبه ما از یک مدیر باید این باشد که کار کند. درخواست سیاسی و در لفافه سخن گفتن ما را از اصل مطلب دور می‌کند، محیط زیست سیاسی نیست و ما کار سیاسی نمی‌کنیم، ضمن اینکه میانکاله برای بهشهر نیست، در بحث مالکیت نیز افرادی از گلوگاه، نوکنده، بندر ترکمن و بندرگز، ذی‌نفع هستند".

"لودر"ی که پارسال خریداری نشد/ اعتباری که امسال هنوز جذب نشد

وی درباره علت خریداری نشدن لودر در سال گذشته، تصریح کرد: سال گذشته با ۱۴۰ میلیون تومان می‌توانستیم لودر بخریم، اما بنا به دلایلی نشد، اکنون مجموعه دستگاه‌های شهرستان بهشهر همکاری خوبی با ما داشتند، یک لودر کرایه کردیم و در میانکاله مستقر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه نیازمند یک پایگاه متمرکز اطفای حریق هستیم، از تأمین یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای این منظور خبرداد که از محل منابع ملی تأمین شد، اما متأسفانه دستگاه‌های مدعی مانع‌تراشی کردند و اکنون که به پایان سال مالی نزدیک می‌شویم، هنوز نتیجه‌ای حاصل نشد تا حداقل یک پد هلی‌کوپتر بسازیم.

ابراهیمی‌کارنامی در پایان سخنانان خود با قدردانی از دغدغه‌مندی فعالان محیط زیست و ذی‌نفعان میانکاله اظهار داشت: سازمان‌های مردم‌نهاد در مقابل محیط زیست نیستند، بلکه در کنار آن‌ها قرار دارند و هر دو برای یک هدف مشترک تلاش می‌کنند.

وقتی برخی دولتی‌ها با مانع‌تراشی در کنار متخلفان میانکاله می‌ایستند

آتش‌سوزی در ۱۷۰۱ هکتار از اراضی میانکاله طی ۸ سال

در این نشست، دبیر ستاد مدیریت بحران شهرستان بهشهر نیز در سخنانی بیان کرد: از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ که درب میانکاله بسته شد؛ ۱ هزار و ۵۷۰ هکتار از اراضی این پناهگاه در آتش سوخت.

(آوای خزر: با احتساب ۱۳۱ هکتار اراضی که تا ۱۰ تیرماه در میانکاله آتش گرفت؛ مجموعاً ۱ هزار و ۷۰۱ هکتار از اراضی میانکاله در ۸ سال دولت یازدهم و دوازدهم در آتش سوخت)

جواد داودی با تأکید بر اینکه با بستن درب میانکاله و محدود کردن مردم مشکلی حل نمی‌شود و نیاز به اجرای طرح جامع داریم، افزود: ما هم با گردشگری مسوولانه موافقیم و اگر بتوانیم جوامع محلی و بومیان را برای حفاظت از میانکاله در تصمیم‌گیری‌ها دخیل کنیم، بهتر به نتیجه می‌رسیم.

وی در پایان این را هم گفت که هر زمان محیط زیست نیاز به تجهیزات اطفای حریق داشت؛ در کمترین زمان موارد لازم را تأمین کردیم.

به گزارش آوای خزر، در نشست فعالان محیط زیست و ذی‌نفعان میانکاله با مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران باهدف بررسی راهکار‌هایی جهت جلوگیری از تکرار آتش‌سوزی‌ها در میانکاله، مقرر شد که نظرات حضار در تصمیم‌گیری‌های جدید لحاظ شود، همچنین از گروه‌های مختلف شرکت‌کننده نیز نمایندگانی به‌منظور حفاظت از زیست‌کره زیبای میانکاله، در نشست‌های مربوطه در کنار محیط زیست باشند.

گزارش از آزاده بابانژاد

تصاویر از  حسین خادمی - کارشناس روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران

انتهای پیام/۱۰۰۱
مطالب مرتبط
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار