دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۶۴۵
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱
گزارش آوای خزر از نخستین نشست کارگروه پسماند مازندران در سال 98
زباله‌ها و شیرابه‌ها نه انتظار می‌کشند و نه معطل می‌مانند آنها راه خود را در طبیعت پیدا می‌کنند و ما نامش را گذاشته‌ایم تخریب محیط زیست، اما انسان‌هایی که باید مدیریت کنند کجای این رویداد طبیعی‌اند؟ شهردار ساری از 69 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل زباله‌سوز می‌گوید و شهردار تنهای! تنکابن نیز در انتظار ورود دستگاهی از آنسوی آبهاست که باید نیمی دیگر از باقی‌مانده هزینه‌اش را تا پایان همین ماه شمسی پرداخت کند. این، بخشی از مدیریت خوب یا بد انسان است؟!

به گزارش آوای خزر از شهرستان ساری، نخستین نشست اعضای کارگروه راهبردی مدیریت پسماند استان مازندران در سال 98 ، روز دوشنبه به ریاست مهدی رازجویان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و به دبیری حسینعلی ابراهیمی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در سالن شماره یک استانداری با چهار دستور کار، برگزار شد.

در این نشست قرار بود که شهرداران ساری ، تنکابن و قائمشهر به ارائه آخرین اقدامات خود در حوزه پسماند بپردازند که با توجه به ذیق وقت، توضحیات شهردار قائمشهر به زمان دیگری موکول شد.

دستور کار اول نشست: آخرین وضعیت اجرای پروژه نیروگاه زباله‌سوز ساری به همراه ارائه cdm نهایی بهره‌برداری از پروژه و گزارش وضعیت تصفیه شیرابه منطقه پشتکوه و ساماندهی مرکز دفن زباله.

ابتدا به سراغ عبدالحمید فرزانه شهردار ساری می‌رویم که کمتر از یک ماه است با رای قاطع اعضای شورای شهر به سرپرستی شهرداری مرکز استان منصوب شده است.

او که سابقه فعالیت‌های عمرانی زیادی را در شهرداری دارد، درباره موضوع نشست می‌گوید: نابسامانی پسماند شهرهای مازندران مربوط به دیروز و امروز نیست، ما در سالهای متمادی هم دریا و جنگل را تخریب کردیم و با تولید بیش از 3 هزار تن زباله در روز زمین‌های زراعی و کشاورزی را مورد تهدید قرار دادیم و هم امروز تاثیرات زباله به مردم رسید و شهروندان و روستاییان ما را تهدید می‌کند.

شهردار ساری این را هم گفت که در این سالها «حتی دو کارخانه پسماند نزدیم ، حال می‌خواهیم با این وضعیت پسماند و درآمدها و منابع ناچیز چه کنیم»؟

زباله‌سوز ساری معطل 69 میلیارد تومان اعتبار/ کمپوست تنکابن در انتظار دستگاه ویندروترنر/ فعالیت زباله‌ها و شیرابه‌ها؛ بی‌معطلی، بی‌انتظار!

او با اشاره به اینکه 69 میلیارد تومان برای تکمیل زباله‌سوز ساری نیاز است، از مسئولان استانی و کشوری خواستار کارگشایی در این زمینه شد.

ناصر معیل که در معاونت خدمات شهری شهرداری ساری فعالیت دارد می‌گوید: تلاش کردیم که با ارائه طرح تفکیک زباله از مبدأ، جمع‌آوری زباله از هفته‌ای 7 روز را به 3 روز کاهش دهیم اما هنوز به نتیجه نرسیدیم.

*** 30 میلیارد تومان هزینه ناقابل سالانه برای انتقال زباله ساری

او با اشاره به منطقه پشتکوه ساری که محل دفن زباله ساری است و 130 کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد، از هزینه‌های بالای دفن در این منطقه خبر داد و گفت: سالانه 30 میلیارد تومان صرف انتقال زباله به این مکان می‌شود که با شرایط فعلی و افزایش قیمت وسایل و تجهیزات خودرویی، این هزینه‌ها نیز روزانه افزایش پیدا می‌کند.

معیل همچنین از اضافه شدن 2 هزار هکتار دیگر به سایت زباله پشتکوه ساری خبر داد که از سوی منابع طبیعی به شهرداری واگذار شده و در اختیار سازمان پسماند این شهر قرار گرفته است.

او درباره بحث شیرابه‌ها گفت: روزانه 30 تا 50 تن شیرابه در ساری تولید می‌شود و این یعنی نتوانستیم شیرابه را در خانواده‌ها حل کنیم، تصفیه شیرابه هزینه‌های زیادی دارد و چون شهرداری دانش آن را ندارد باید دستگاه‌های دیگر که این دانش را دارند به شهرداری کمک کنند.

این کارشناس خدمات شهری معضل شیرابه را تا حدی اسفناک توصیف کرد که می‌گوید: تنها در یکی از لاگون‌ها 10 هزار مترمکعب شیرابه وجود دارد که اگر بارندگی شود اوضاع بدتر می‌شود.

معیل این را هم گفت که 450 روستا نزدیک شهر ساری است و همواره شهرداری ساری مورد انتقاد قرار می‌گیرد که چرا وضعیت زباله این روستاها را سامان نمی‌دهد! در حالیکه کار به جای دیگری مربوط است.

زباله‌سوز ساری معطل 69 میلیارد تومان اعتبار/ کمپوست تنکابن در انتظار دستگاه ویندروترنر/ فعالیت زباله‌ها و شیرابه‌ها؛ بی‌معطلی، بی‌انتظار!

آقای محمدی کارشناس شهرداری ساری درباره وضعیت زباله‌سوز 450 تنی این شهر که در شهرک صنعتی شماره یک ساری قرار دارد، می‌گوید: در 14 مردادماه 91 کار احداث زباله‌سوز آغاز شد، در 17 مرداد 95 مجوز زیست‌محیطی را دریافت کردیم!

او از تامین 60 درصد تجهیزات و ماشین‌آلات زباله‌سوز ساری گفت که در چهار سوله نگهداری می‌شود و نخستین تجهیزات نیز در خرداد و سپس مهرماه 94 وارد شده بود.

محمدی از هفت خوان رستم برای دریافت مجوز زیست محیطی و زمینی که شورای تامین استان در اختیار شهرداری برای زباله‌سوز گذاشت، گفت و اینکه این زمین مشکلات زیادی داشت و تنها 4 میلیارد تومان برای تکمیل بستر آن هزینه شد. اکنون زباله‌سوز ساری هم نیاز به وارد کردن تجهیزات تکمیلی و هم تامین اعتبارات تکمیلی در بخش ساخت و ساز دارد که جمعاً 69 میلیارد تومان سرمایه می‌خواهد.

زباله‌سوز ساری معطل 69 میلیارد تومان اعتبار/ کمپوست تنکابن در انتظار دستگاه ویندروترنر/ فعالیت زباله‌ها و شیرابه‌ها؛ بی‌معطلی، بی‌انتظار!

*** دستور کار دوم: ارائه گزارش شهردار تنکابن درباره آخرین وضعیت اجرای پروژه تصفیه شیرابه و راه‌اندازی خط پردازش و تکمیل خط تولید کارخانه کمپوست

محمد زرودی شهردار جوان تنکابن است که در شهرستانی با 4 شهر و 3 بخش فعالیت دارد، او به واسطه اینکه سایر شهرداران با شهردار مرکز شهرستان همکاری ندارند، خود را تنها توصیف می‌کند و اینکه همه فشارهای اجتماعی و مالی را باید به تنهایی به دوش بکشد، گلایه‌مند است.

البته مهدی رازجویان معاون عمرانی استاندار مازندران به او آرامش داد و گفت: طبعاً در این موارد مشکلات به دوش شهردارانی است که در مرکز قرار دارند. و تا جایی که لازم باشد از شهرداران حمایت می‌کنیم.

حسینعلی ابراهیمی دبیر کارگروه مدیریت پسماند مازندران نیز به شهردار تنکابن این اطمینان را داد که به 3 شهرداری دیگر در تنکابن نامه می‌زنیم که در بحث پسماند مشارکت کنند و همکاری با شهرداری مرکز تنکابن صورت بگیرد، زیرا در این بخش اصلاً مماشات نداریم و همه باید کمک کنند.

زرودی گفت: حدود یک سال است که آموزش چهره به چهره تفکیک زباله از مبدأ را انجام می‌دهیم، هفته‌ای 2 بار زباله خشک در 5 نقطه از  شهر تنکابن جمع‌آوری می‌شود که تا پایان سال 3 نقطه دیگر نیز به مکان‌های جمع‌آوری زباله‌های خشک اضافه می‌شود.

زباله‌سوز ساری معطل 69 میلیارد تومان اعتبار/ کمپوست تنکابن در انتظار دستگاه ویندروترنر/ فعالیت زباله‌ها و شیرابه‌ها؛ بی‌معطلی، بی‌انتظار!

او با اعلام اینکه روزانه 200 تن زباله در شهرستان تنکابن تولید می‌شود که یک چهارم آن مربوط به شهر تنکابن است، اشاره‌ای به مشکلات مالی برای تکمیل پروژه کمپوست داشت.

*** انتظار برای ورود دستگاه ویندروترنر

شهردار تنکابن با یادآوری اختصاص 7 میلیارد تومان از سوی دفتر مقام معظم رهبری برای رفع مشکلات پسماند این شهر گفت که 4 میلیارد برای بخش شیرابه و 3 میلیارد تومان برای کمپوست بوده است.

این مهندس جوان با بیان اینکه کارخانه کمپوست تنکابن آماده است اما منتظر دستگاه ویندرو ترنر هستیم اظهار داشت که با توجه به تحریم‌ها این پروسه کمی طولانی شده است و یک ماه هم باید برای ترانسفر معطل باشیم.

او با اشاره به اینکه بابت دستگاه سفارش‌شده نیاز به 3 میلیارد تومان پول داریم که این هزینه برای شهرداری تنکابن مقدور نیست، از دریافت مصوبه شورای شهر برای دریافت وام و پرداخت آن به شرکت طرف قرارداد گفت و اینکه تا پایان اردیبهشت‌ماه باید مبلغ اعلام‌شده به دست آنها برسد زیرا در صورت عدم تحقق، دستگاه به مشتری دیگری واگذار می‌شود.

دستور کار سوم: اتخاذ تصمیمات نهایی درباره طرح حمایتی سرمایه‌گذاری پروژه پیشنهادی شرکت ققنوس در حوزه مدیریت پسماندهای عادی(زباله‌سوز در ابعاد کوچک)

علی‌اکبر جعفرنژاد جوان تحصیلکرده‌ای است که با تیم تخصصی خود یک شرکت دانش‌بنیان به نام ققنوس را در 4 سال پیش راه‌اندازی کرده است، او در نشست کارگروه راهبردی مدیریت پسماند مازندران حضور یافت و از طرح خود گفت که می‌تواند راه نجاتی برای مشکل پسماند استان باشد.

*** ققنوس‌ی برای حل مشکل زباله

جعفرنژاد نیاز به حمایت مادی و معنوی دارد، خودش گفته است که یک سرمایه‌گذار برای طرح خود دارد و اکنون نیاز به زمین مورد نیاز است تا پروژه خود را از حرف به عمل درآورد.

او ادعا می‌کند که دستگاه موصوف 2 میلیارد تومان هزینه در بر دارد؛ کار دستگاه، کمپوستِ روزانه 20 تن زباله است آنهم بدون تولید شیرابه و هیچ خروجی آلاینده زیست‌محیطی دیگر، بلکه حتی از پسماند تولیدی در زیرساخت‌های جاده‌ای و کود شیمیایی استفاده می‌شود.

طرح این جوان که در معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری مورد تایید قرار گرفته است. اکنون در مرحله آزمون و خطاست و باتوجه به اینکه هیچ سبقه تولیدی و فعالیت ندارد، لذا از سوی مهدی رازجویان به عنوان رئیس کارگروه پسماند مازندران تصمیم بر این شد که این طرح به آقای محمدی تاکامی مدیرکل دفتر امور شهری و شوراها استانداری مازندران تفویض شود.

در این نشست بخشدار یکی از مناطق مازندران از طرح استقبال و اعلام آمادگی کرد که زمینه‌ای را برای در اختیار قراردادن زمین مورد نیاز فراهم می‌کند تا آقای جعفرنژاد بتواند ایده خود را به مرحله عملیاتی برساند، یکی از شهرداران نیز اعلام کرد در صورت موفقیت این طرح، هر سرمایه‌گذاری که مورد نیاز باشد را در شهر خود انجام می‌دهد.

زباله‌سوز ساری معطل 69 میلیارد تومان اعتبار/ کمپوست تنکابن در انتظار دستگاه ویندروترنر/ فعالیت زباله‌ها و شیرابه‌ها؛ بی‌معطلی، بی‌انتظار!

به گزارش آوای خزر، دستور کار چهارم نخستین نشست کارگروه راهبردی مدیریت پسماند استان مازندران، ارائه گزارش شهردار قائمشهر درباره آخرین وضعیت مدیریت پسماند شامل اجرای تصفیه شیرابه و بهره‌گیری از طرح‌های شرکت‌های توانمند در تکمیل فرایند تولید کود کمپوست با استفاده از ظرفیت و تجهیزات موجود بود که به دلیل ذیق وقت و طولانی‌شدن نشست، به زمان دیگری موکول شد.

اما نتیجه صحبت‌های نخستین نشست کارگروه مدیریت پسماند مازندران در سالجاری، چه شد؟! از آنجا که نیاز مالی، مشکل اصلی در عدم راه‌اندازی زباله‌سوز یا ساخت کارخانه‌های کمپوست استان است لذا آقای رازجویان معاون عمرانی استاندار مازندران تصمیم دارد که طبق قرار قبلی سفری به تهران داشته باشد تا بتواند پیش از اسفناک‌ترشدن اوضاع زباله در مازندران، با تامین منابع مالی به هر طریقی شده، حداقل دو پروژه را تا پایان سال به نتیجه برساند.

این سفر، بار مسئولیت شهرداران و دستگاه‌های مربوطه در مدیریت پسماند را کاهش نمی‌دهد بلکه مسئولان مربوطه باید بیش از پیش به وظیفه‌مندی خود واقف بوده و پروژه‌هایی که با پول بیت‌المال به پیش می‌روند را با مدیریت صحیح و صرف هزینه در جای خود، حساس‌تر از سایر پروژه‌ها دنبال کنند. 

گزارش از آزاده بابانژاد

اخبار مازندران

انتهای پیام/ 1354

مطالب مرتبط
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها