دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۸۰۹۲
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴
دانشمندان آفریقای جنوبی یک سویه‌ی جدید کروناویروس دارای چندین جهش را شناسایی کرده‌اند، اما هنوز معلوم نیست که این سویه‌ی جدید واگیری بیشتر یا مقاومت بیشتر در برابر واکسن‌ها داشته باشد.

به گزارش آوای خزر، به نقل از رویترز بر اساس پژوهش این دانشمندان که هنوز داوری همتا نشده است، این سویه‌ی جدید با نام علمی C.1.2 برای نخستین بار در ماه مه (اردییهشت) شناسایی شد و اکنون به اغلب ایالت‌های آفریقای جنوبی و به هفت کشور دیگر در اروپا، آسیا و اقیانوسیه انتشار یافته است.

این سویه‌ی جدید حاوی جهش‌های بسیاری است که در سویه‌های دیگر کروناویروس باعث افزایش واگیری و کاهش حساسیت به آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده ویروس می‌شوند، اما این جهش در این سویه در ترکیب متفاوتی رخ داده‌اند و دانشمندان هنوز به طور دقیق نمی‌دانند این جهش‌ها چه تاثیری بر رفتار ویروس می‌گذارند. بررسی‌های آزمایشگاهی در دست انجام است تا معلوم شود این سویه‌ی جدید ویروس تا چه حدی بوسیله آنتی‌بادی‌ها (ایجاد شده پس از عفونت یا واکسیناسیون) قابل‌خنثی شدن است.

آفریقای جنوبی نخستین کشوری بود که سویه‌ی «بتا»ی کروناویروس را شناسایی کرد که یکی از چهار سویه‌ای است که سازمان جهانی بهداشت آن را در رده «مایه نگرانی» قرار داده است.

تصور بر این است که سویه‌ی بتا نسبت به گونه‌ی اصلی کروناویروس سریع‌تر انتشار پیدا می‌کند و شواهدی وجود دارد که واکسن‌ها اثربخشی کمتری در برابر آن دارند و به همین علت برخی از کشورها محدودیت‌های مسافرتی برای آفریقای جنوبی وضع کرده‌اند.

تا پایان پاندمی راهی دراز مانده است

 

ریچارد لسلز، متخصص بیماری‌های عفونی و یکی از نویسندگان مقاله این پژوهش درباره سویه‌ی جدید C.1.2 می گوید ظهور آن به معنای آن است که «این پاندمی هنوز فاصله زیادی تا پایان یافتن دارد و کروناویروس هنوز در حال جستجوی راه‌هایی برای به دست آوردن توانایی بیشتر برای مبتلا کردن ما است.»

او گفت مردم نباید در این مرحله از کشف این سویه‌ی جدید بیش از حد نگران شوند و رخ دادن جهش‌های بیشتر و ایجاد سویه‌ی‌های جدید در طول پاندمی قابل‌انتظار است.

داده‌های توالی‌یابی ژنومی از آفریقای جنوبی در ماه ژوئیه (تیر)، آخرین ماهی شمار بزرگی از نمونه‌های آن در دسترس بود، نشان می‌دهند که سویه‌ی C.1.2 هنوز حتی نزدیک به حدی نیست که جایگزین سویه‌ی غالب دلتا شود.

سویه‌ی C.1.2 در ماه ژوئیه ۳ درصد و در ماه ژوئن (خرداد) یک درصد نمونه‌ها را تشکیل می‌داد، در حالیکه سویه‌ی دلتا در ماه ژوئن ۶۷ درصد و در ماه ژوئیه ۸۹ درصد نمونه‌ها را به خود اختصاص می‌داد.

سویه‌ی دلتا سریع‌ترین و سازگارترین سویه‌ی کروناویروس جدید است که تا به حال در جهان شناسایی شده است و فرضیات درباره فرجام کووید-۱۹ را حتی در کشورهایی که محدودیت‌ها را کاهش داده و اقتصادهایشان را بازگشایی کرده‌آند، تغییر داده است.

لسلز گفت C.1.2 با توجه به الگوی جهش‌هایش ممکن است خواص گریز از ایمنی بیشتری نسبت به سویه‌ی دلتا داشته باشد و این یافته‌ها مورد توجه سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته است.

کارزار واکسیناسیون کرونا در آفریقای جنوبی شروعی کند داشته است و فقط ۱۴ درصد جمعیت بزرگسال در این کشور تا به حال به طور کامل واکسینه شده‌اند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها