دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۸۱۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹
رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا تداوم روند فروکش کردن این بیماری در کشور را بسیار شکننده دانست.

به گزارش آوای خزر،حمید سوری متخصص اپیدمیولوژی و رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: تنها در صورتی می‌توان در مورد کاهش قطعی پیک اپیدمی کرونا اظهارنظر کرد که حداقل طی دو دوره از بیماری، میانگین روند منحنی، روند کاهشی داشته باشد؛ بنابراین در حال حاضر نمی‌توان قضاوت دقیقی در مورد سیر نزولی پیک پنجم داشت، اما باید این نکته را بیان کرد که در بعضی از مناطق کشور شاهد سیر نزولی هستیم.

او ادامه داد: به طور مثال در ۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان حتی یک مورد هم مرگ و میر نداشتیم و این مسئله نشان دهنده پاسخگویی و اثربخشی مداخلاتی بوده که تاکنون انجام شده است. با توجه به اینکه دو دوره از بیماری در این استان سپری شد، می‌توانیم در مورد موفقیت کنترل بیماری در این استان اظهار نظر کنیم.

رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: با توجه به سیر کاهشی که در کل کشور وجود دارد همچنان اظهار نظر دقیق در مورد فروکش شدن اپیدمی زود است و مردم باید همچنان بر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی مداومت کنند؛ برای جلوگیری از بروز پیک‌های بعدی از عادی انگاری جلوگیری شود همچنین باید توجه داشته باشیم ورود به پیک ششم به رفتار‌های مراقبتی مردم بستگی دارد.

سوری در مورد نقش موثر طرح شهید سلیمانی در بروز سیر نزولی کرونا در کشور گفت: به کمک این طرح موفق به توسعه بیماریابی فعال شدیم همچنین توانستیم فرآیند‌های بهداشتی و درمانی را متناسب با شرایط بومی هر استان اصلاح کنیم و مشارکت بین بخشی نیز در این طرح تقویت شد.

او اضافه کرد: همچنین شاهد پویشی به موقع برای افزایش پوشش حداکثری واکسیناسیون در سطح کشور بودیم و در کل با به کارگیری اقداماتی که به پشتوانه ظرفیت‌های بومی بود کار‌ها را به خوبی پیش بردیم.

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار