دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۸۳۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۳
محسن روحی صفت دبیر سابق ستاد افغانستان به روزنامه شرق گفت:این واقعا جای سؤال است که چرا کشورهای مختلف مثل آمریکا، انگلیس، پاکستان، قطر، ترکیه، چین و روسیه الان نظر مساعدی نسبت به طالب‌ها دارند، ولی نسبت به جبهه پنجشیر هیچ‌گونه کمکی نمی‌کنند.

به گزارش آوای خزر، خود ایران هم در زمره همین کشورها قرار گرفته است. این سؤال مطرح است که چه سیاستی باعث شده که کشورهایی با این همه تفاوت، همه نسبت به حمایت از جبهه پنجشیر تحفظ نشان بدهند و به طالبان نظر مثبتی داشته باشند.
اگر ما بگوییم ایران در این موضوع جاخورده یا اغوا شده باشد، حداقل بقیه کشورها در این زمینه هماهنگ بودند؛ یعنی یک سیاست جهانی بوده است که آمریکا و انگلیس که نیروهای بازیگر اصلی در افغانستان بودند، توانستند کشورهای هم‌پیمان خودشان را متقاعد کنند که به نفع طالب‌ها حرکت کنند که شامل قطر، ترکیه، پاکستان و دیگر کشورها می‌شود.

از یک طرف چین نیز از سوی پاکستان متقاعد شده است. روسیه هم در این موضوع یک علامت‌سؤال جلویش هست که هنوز سیاستش ابهام دارد و مشخص نیست در چه موضعی قرار است بایستد.

این یک سؤال بزرگ است که چطور سیاست ایران با همه کشورهایی که رقیب یا با برخی دشمن یا مخالف است، تقریبا همسو و یکسان شده است. درباره جمهوری اسلامی و حمایتش‌نکردنش از پنجشیر، تصورم این است که یک شکاف رأی و تصمیم‌گیری در داخل ایران در قبال این موضوع هست که برخی از تحلیل‌ها و دیدگاه‌ها مبتنی بر این است که از آقای احمد مسعود حمایت شود و برخی دیدگاه‌ها نسبت به این موضوع منفی است. این شکاف الان وجود دارد. به نظر من سیاست توازن، بهترین سیاستی است که می‌توانیم در این زمینه داشته باشیم. ما هم باید با طالبان ارتباطاتی داشته باشیم که از هرگونه دشمنی با ما احتراز کند و هم با جبهه‌ای که در واقع دنباله تمدن ایران است، ارتباط قوی، محکم و معناداری داشته باشیم و آنها بتوانند به حیات و بقای خودشان ادامه دهند و بتوانند در حکومت نیز تأثیرگذاری کافی را داشته باشند.

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار