دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۸۴۵۰
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۵
در اعلام کابینه جدید طالبان که با تاخیر انجام شد دو نام، ملا آخوند و ملا برادر، بیش از همه توجه‌ها را به خود جلب کرد. در حالیکه برادر همیشه یکی از گزینه‌های اصلی ریاست در این گروه بود اما به عنوان نفر دوم معرفی شد.

به گزارش آوای خزر، سران و رهبران گروه طالبان کابینه خود را ۷ روز پس از خروج آمریکا و ضمن تبریک پایان اشغال این کشور اعلام کردند اما در این میان ملا محمد حسن آخوند به عنوان نخست وزیر دولت طالبان و رئیس شورای رهبری طالبان توجه رسانه‌های جهان را خود جلب کرده است؛

اعلام کابینه جدید طالبان به دلیل اختلاف نظر بین جناح‌های مختلف این گروه با تاخیر انجام شد و ژنرال حامد، مدیر آژانس جاسوسی پاکستان (ISI) نیز هفته گذشته مجبور شد در یک سفر غیرمترقبه به کابل برود.

با این حال و با وجود فشارهای بین‌المللی بر طالبان جهت اعلام کابینه‌ای فراگیر، در فهرست جدید، تقریباً تمام پست‌های برتر، به آن دسته از شخصیت‌های طالبان داده شده که در نبرد ۲۰ ساله علیه ائتلاف غربی به رهبری آمریکا فعال بودند و اکثر این افراد، ملا و مولوی، به معنای افرادی که آموزش‌های دینی دیده‌اند، هستند.

ملا آخوند، که در فهرست تحریم‌های سازمان ملل قرار دارد، وزیر خارجه دولت قبلی طالبان در دهه ۱۹۹۰ بود. او برای مدتی طولانی ریاست شورای رهبری، مشهور به کویته که نهاد قدرتمند تصمیم‌گیری طالبان است، را بر عهده داشته است.

وی بعد از وزارت خارجه، معاونت نخست وزیری طالبان را در آخرین دوره حکومت این گروه بر افغانستان از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ بر عهده داشت. اکنون و بر اساس گفته‌های سخنگوی این گروه، عبدالغنی برادر، بنیانگذار طالبان، معاون ملا آخوند خواهد بود.

مانند بسیاری از رهبران طالبان، ملا آخوند بیشتر اعتبار خود را از نزدیکی به اولین رهبر این گروه یعنی ملا محمد عمر کسب کرده است. او اهل قندهار، زادگاه طالبان  و دارای نسب پشتون است که «همکار نزدیک و مشاور سیاسی  ملا عمر» بوده است. وی همچنین نویسنده چندین اثر درباره اسلام است.

یک عضو طالبان به خبرگزاری رویترز گفت، آخوند در درون گروه بسیار مورد احترام است، به ویژه از سوی رهبر عالی آن، هبت الله آخوندزاده. تصور می‌شود آخوند که در اواسط ۶۰ سالگی و احتمالا کمی بزرگتر باشد، بیشتر یک شخصیت سیاسی و نه مذهبی باشد، زیرا ریاست او بر شورای رهبری، دست او را در امور نظامی نیز باز گذاشته است با این حال او را مسئول صدور برخی احکام این گروه می‌دانند.

  • تصاویر | رهبر، سران عقیدتی، نظامی و دیپلماتیک طالبان چه کسانی هستند؟

علی علومی، مورخ خاورمیانه و اسلام در دانشگاه پن استیت، ملا آخوند را یک شخصیت جذاب اما نسبتاً معمایی در طالبان توصیف کرد و گفت او بر خلاف ملا عمر و گروهی که تشکیل داده بود، در جنگ شوروی و افغانستان در دهه ۱۹۸۰ شرکت نداشته است.

آخوند احتمالاً بیشتر به عنوان یکی از معماران طرح تخریب بوداهای بامیان، مجسمه های غول پیکر صخره ای مربوط به قرن ششم که توسط طالبان در سال ۲۰۰۱ تخریب شد، شناخته می‌شود. تخصیص بودجه از طرف یونسکو به این میراث جهانی آن هم در حالیکه مردم این کشور نیازمند کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد بودند خشم این گروه را برانگیخته بود.

به نظر می‌رسد انتصاب آخوند نشانه‌ای از چالش قدرت در این گروه است، کما اینکه اعلام فهرست کابینه نیز به همین دلیل با تاخیر صورت گرفت. ملا عبدالغنی برادر، که در سال‌های اولیه طالبان به عنوان معاون ملا عمر خدمت می‌کرد گزینه اصلی رهبری پس از مرگ وی بود و توسط بسیاری از کارشناسان در مورد افغانستان به عنوان رئیس احتمالی دولت شناخته می‌شد.

برادر که اکنون معاونت ملا آخوند را بر عهده گرفته است، در رسانه‌های بین‌المللی به عنوان رهبر در سایه، شخصی که در عمل و نه به صورت رسمی قدرت را در اختیار دارد، نامیده می‌شود و با اعلام فهرست وزرای منصوب طالبان باید دید وضعیت اداره امور این کشور به شکلی پیش خواهد رفت.

  • احمد مسعود جوان در هفته چهارم ایستادگی

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار