دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۸۴۹۰
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۰
سیدمهدی سیدصالحی گفت: چون پرسپولیس در خط حمله به خاطر قانون منع ورود بازیکنان خارجی نتوانست بازیکن بگیرد شاید قدرت هجومی کمتری داشته باشد ولی در مجموع به نظرم در خطوطی که بازیکن از دست دادند تا حدودی توانستند مشکلات را برطرف کنند.

به گزارش آوای خزر، دور حذفی لیگ قهرمانان آسیا از فردا آغاز خواهد و سه نماینده فوتبال ایران یعنی استقلال، پرسپولیس و تراکتور به مصاف حریفان خود خواهند رفت. پرسپولیس باید در تاجیکستان به مصاف استقلال این کشور برود و روی کاغذ کار سختی برای صعود نخواهد داشت ولی شاگردان گل‌محمدی به هیچ عنوان نباید حریف را دست کم بگیرند. استقلال و تراکتور اما در حالی باید به مصاف حریفان قدرتمند عربستانی بروند که تیم تبریزی اصلا شرایط خوبی ندارد و مجبور است با چند بازیکن امید خود راهی این مسابقه شود. اوضاع استقلال بهتر است و آن‌ها با اضافه شدن گابریل پین و چند خرید جدید و حضور ملی‌پوشان شرایط بهتری پیدا کرده‌اند. سیدمهدی سیدصالحی در گفت و گو با خبرآنلاین درباره آخرین وضعیت این سه تیم و هم‌چنین تیم سپاهان صحبت کرد که در ادامه می‌حوانید:

 

*شرایط پرسپولیس را در آستانه بازی با استقلال تاجیکستان چطور می‌بینید؟

استقلال تاجیکستان تیمی است که در مرحله اول الهلال عربستان را شکست داده و تیم منسجم و سخت‌کوشی نشان داده است. به نظرم تیم آن‌های روی نام‌ها نمی‌چرخد و تیم خوبی دارد و با سخت‌کوشی توانست نتیجه خوبی بگیرد. الآن هم در لیگ تاجیکستان صدرنشین هستند. پرسپولیس پس از قهرمانی در لیگ تعدادی از نفرات اصلی خود مثل نوراللهی، کنعانی‌زادگان و مغانلو را از دست داد و در خط دفاعی و خط هافبک نفرات خوبی را به خدمت گرفت. شرایط این بازی ولی تفاوت دارد و هر تیمی که اعتماد به نفس و تمرکز خوبی داشته باشد و کمتر اشتباه کند می‌تواند به موفقیت برسد. به نظر من چون پرسپولیس در خط حمله به خاطر قانون منع ورود بازیکنان خارجی نتوانست بازیکن بگیرد شاید قدرت هجومی کمتری داشته باشد ولی در مجموع به نظرم در خطوطی که بازیکن از دست دادند تا حدودی توانستند مشکلات را برطرف کنند.

 

*به نظر شما ممکن است پرسپولیس مقابل استقلال تاجیکستان به مشکل بخورد یا بازی راحتی در برای نماینده کشورمان در پیش است؟

در این سال‌های تیم‌های ایرانی هیچوقت مقابل استقلال تاجیکستان بازی نکرده‌اند ولی ظاهرا وقتی این تیم توانسته الهلال را شکست دهد و به عنوان تیم اول صعود کند و نتایج قابل توجهی بگیرد، من حس می‌کنم سخت‌کوشی این تیم نسبت به تیم‌های حاشیه خلیج فارس بیشتر است و از نظر دوندگی و جنگندگی تیم خوبی باشند. به احتمال زیاد آن‌ها 3-5-2 بازی می‌کنند و مقابل تیمی مثل پرسپولیس که در این سال‌ها در آسیا خوب نتیجه گرفته، قاعدتا تفکرات مربی آن‌ها این است که خودی نشان دهد. پس باید منتظر باشیم ببینیم تفکرات آقایحیی به چه صورت است. تیم‌هایی که از دور گروهی صعود کرده‌اند همه قابل احترام هستند و نمی‌توانیم بگوییم تیمی ضعیف است یا شانس تیمی بیشتر است. همه تیم‌ها شانس دارند و بستگی به شرایط و تاکتیک مربیان و اعتماد به نفس تیم‌ها دارد.

 قدرت هجومی پرسپولیس کم شده است

*ناشناخته بودن تیم تاجیکی ممکن است به پرسپولیس ضربه بزند؟

چون لیگ تاجیکستان خیلی معتبر نیست که رسانه‌های خیلی روی آن زوم کنند یا توجه خاصی به آن کنند. تیم‌های حاشیه خلیج فارس به خاطر هزینه‌ای که می‌کنند خیلی بازتاب بیشتری دارند. به هرحال چون سابقه زیادی ندارند تیم ناشناخته‌ای هستند و کار کادر فنی پرسپولیس سخت است و امیدوارم آنالیز خوبی کرده باشند. من شنیده‌ام آنالیزور پرسپولیس آنجا حضور داشته و بازی‌های استقلال را دیده است. در مجموع به نظرم در زمین مشخص می‌شود و تیمی که بخواهد نتیجه بگیرد به اسم و شخص کاری ندارد. فکر می‌کنم نیمه اول خیلی تاثیرگذار است چون برای محک زدن است و تفکرات آقایحیی و سیستمی که تعیین می‌کند خیلی موثر خواهد بود.

 

*استقلال هم در دوبی باید با الهلال بازی کنند. استقلال در فصل نقل و انتقالات قایدی را از دست داده ولی چند بازیکن خوب جذب کرده است. شما شرایط استقلال را چطور می‌بینید؟

به نظر من سر رفتن قایدی حاشیه‌های زیادی به وجود آمد و باعث شد تیم به هم بریزد و صحبت‌های ضد و نقیضی درباره قرارداد بستن بازیکنان به وجود آمد. به نظر من حاشیه‌ها خیلی بهتر می‌توانست مدیریت شود و خیلی بهتر می‌شد بحث شود. به نظر من سرمربی و مدیریت باشگاه می‌توانست بهتر از این به موضوع رفت و آمد بازیکنان بپردازند. این‌که یک هفته همه چیز خوب است و یک هفته بد است باعث شده حاشیه دور استقلال بیشتر باشد. استقلال بازیکنان زیادی مثل قایدی، دیاباته، میلیچ، نادری، اسماعیلی و ریگی را از دست داده است. خیلی از بازیکنان تاثیرگذار جدا شدند ولی من احساس می‌کنم امین قاسمی‌نژاد خرید خوبی بود چون در چند سال اخیر عملکرد خوبی داشته است. بقیه نفرات مانند حسین‌زاده، نیک‌نفس و آقاسی عیارشان در زمین مشخص خواهد شد. درست است که نیک‌نفس و آقاسی در فولاد بوده‌اند ولی این‌که بتوانند همان عملکرد را در استقلال داشته باشند بحث دیگری است. خیلی از بازیکنان در تیم‌های دیگر بازیکن خوبی بودند ولی در استقلال و پرسولیس عملکرد خوبی نداشتند و باید ببینیم این‌ها چه خواهند کرد. استقلال مقابل الهلالی بازی دارد که هزینه سنگینی انجام داده ولی اعتماد به نفس زیادی که تیم‌های عربی دارند کار دستشان داده و ما همیشه توانسته‌ایم مقابل تیم‌های عربی نتایج قابل توجهی بگیریم. امیدوارم فرهاد مجیدی با امدن آقای پین بتواند عملکرد خوبی داشته باشد و سیستم خوبی برای این بازی اتخاذ کنند و شرایط روحی خوبی داشته باشند تا نتیجه خوبی هم کسب شود.

استقلال بازیکنان زیادی مثل قایدی، دیاباته، میلیچ، نادری، اسماعیلی و ریگی را از دست داده است. خیلی از بازیکنان تاثیرگذار جدا شدند ولی من احساس می‌کنم امین قاسمی‌نژاد خرید خوبی بود چون در چند سال اخیر عملکرد خوبی داشته است.

 

*خیلی‌ها خرید امین قاسمی‌نژاد 34 ساله را چندان مناسب ندیدند و می‌گویند استقلال مهاجم 22 ساله را از دست داده و مهاجم 34 ساله خریده است. نظر شما چیست؟

شما گفتید استقلال بازیکنان خوبی جذب کرده، به نظر شما جز قاسمی‌نژاد کدام خرید این تیم خوب بوده است؟

 قدرت هجومی پرسپولیس کم شده است

*مثلا زبیر نیک‌نفس که در تیم ملی هم بوده!

بله او بازیکن تیم ملی است ولی عملکردش را مقابل بازیکنان استقلال بگذارید. شما در مورد تیم استقلال صحبت می‌کنید که تیم بزرگی است و تیمی نیست که بازیکن در آن کسب تجربه کند. خیلی بازیکنان بزرگ از همین تیم فولاد به استقلال آمدند و عملکرد خوبی نداشتند. پس نمی‌توانیم بگوییم این بازیکنان خوب هستند یا بد. امین قاسمی‌نژاد بابت اینکه در تیم شهرخودرو بوده و چند سال پیاپی جزو بازیکنان خوب لیگ باشد خرید خوبی است. آیا زبیر نیک‌نفس به غیر از پارسال روند خوبی داشته است؟

 

*خیلی‌ها در مورد قاسمی‌نژاد بحث سن و سال را مطرح می‌کنند.

به نظرم باید بازیکن باتجربه داشته باشید. پارسال محمدرضا خلعتبری جزو بازیکنان خوب سپاهان بود. سیدجلال حسینی جزو بهترین مدافعان لیگ بود. به سن و سال نیست و عملکرد مهم‌تر است. فوتبالیست باید چند سال تدوام داشته باشد نه این‌که یک سال خوب باشد و چند سار ضعیف باشد. به تداوم و تعادل خیلی ربط دارد. در استقلال بقیه مدافعان مانده‌اند و به نظرم فرهاد اگر یک دفاع بازیساز می‌خریئ خیلی به دردش می‌خورد. در سمت چپ نادری و میلیچ رفتند و جعفر سلمانی را گرفته که غیر از صنعت نفت در پورتیموننزه بازی کرده ولی چند بازی آنجا بوده است؟

 

*زیاد بازی نکرده است.

پس عملکرد بالایی نداشته است و ملاک را نگذارید که بازیکن ملی است.

 

*حالا سوال اینجاست این بازیکن چگونه به تیم ملی دعوت شده است؟

خب این نظر آقای اسکوچیچ است و به نظرم ما بازیکنان بهتر از جعفر سلمانی هم داشتیم که بتوانند به تیم ملی دعوت شوند.

 

*محمد نادری و سعید آقایی از بهترین مدافعان چپ لیگ بودند.

بله. در بازی با سوریه جعفر سلمانی دفاع راست بازی کرد، درحالی که دانیال اسماعیلی‌فر، وریا غفوری و رامین رضاییان خیلی بهتر از او بودند. پس ما ملاک را روی دعوت به تیم ملی نگذاریم. من قصد تخریب کسی را ندارم و می‌گویم نظر اسکوچیچ بوده که به تیم ملی دعوت شوند ولی ملاک نمی‌شود که هرکی به تیم ملی دعوت شد حتما آس بوده است. ما باید ملاکمان روی عملکرد بازیکن باشد ولی بدبختی فوتبال ما این شده بازیکن و مربی روی حساب عملکرد انتخاب نمی‌شوند. براساس رابطه و اتفاقاتی که در فوتبال است اتفاق می‌افتد. اگر صرف نظر سرمربی تیم ملی ملک باشد پس بازیکنانی مثل محمدرضا حسینی، سروش رفیعی، شجاد شهباززاده بازیکن خوبی نیستند؟ این همه هافبک در لیگ است، آیا زبیر نیک‌نفس خیلی از آن‌ها بهتر است؟ آیا عارف آقاسی از دفاع‌های لیگ بهتر بوده؟ پس ملاک دعوت شدن به تیم ملی نیست. این‌ها جزو خوب‌های لیگ بودند ولی سلیقه آقای اسکوچیچ این بوده است. الآن استقلال محمدرضا آزادی را گرفته که سال قبل چه کاری انجام داده است؟ امیرحسین حسین‌زاده و ابوالفضل جلالی از سایپا آمده‌اند که جلالی سه ماه است مصدوم بوده است. شاید فردا این بازیکنان در استقلال جواب دادند ولی تا زمانی که وارد زمین نروند عملکردشان معلوم نمی‌شود. در مجموع تجربه می‌گوید تیم‌های بزرگ بازیکنانی را می‌خواهند که تجربه داشته باشند و بزرگ فکر کنند. باید ببینیم از این بازیکنان کدام می‌تواند تاثیرگذار باشد و باید ببینیم تفکرات فرهاد مجیدی به چه صورت است و چگونه از این بازیکنان استفاده می‌کند.

 

پرسپولیس اگر قهرمان شده از راس مدیریت تا تمام اعضای تیم موثر بوده‌اند. وجود افشین پیروانی، کریم باقری و بازیکنان باتجربه مثل سیدجلال و هم‌چنین کادر فنی تاثیرگذار بوده است.

* نظرتان در مورد تراکتور چیست؟ آن‌ها هم شرایط خوبی ندارند و باید با تیم قدرتمند النصر بازی کنند.

خیلی‌ها می‌گویند تیم‌ها باید خصوصی شوند ولی خصوصی‌سازی به چه قیمتی؟ به این قیمت که 2-3 سال بعد تیم نابود شود و از فوتبال کنار برود؟ اتفاقی که برای راه آهن افتاد. آقای زنوزی آمد هزینه کرد ولی ثبات مدیریت و مربی نداشت و هزینه‌های سنگینی انجام شد که فایده‌ای نداشت. آقای زنوزی باید مشاوران بهتری می‌آورد و کسانی می‌آمدند که جلوی هزینه‌ها را می‌گرفتند و پله پله جلو می‌رفتند که بعد 3-4 سال به افتخار برسند و از لحاظ نرم‌افزاری و سخت‌افزاری باشگاه حرفه‌ای شوند. هزینه‌هایی که کردند و بازیکنان و مربیان خارجی که آمدند و محرومیت‌هایی که نصیب تراکتور شد به مشاورانی برمی‌گردد که درست هدایت نکردند. الآن تراکتور تمرین درست حسابی نکرده و شاید 11 بازیکن هم نداشته باشد. بازیکنان تاثیرگذارشان را از دست دادند و آقای کمالوند هم استعفا داد. گفتند در لیگ قهرمانان شرکت نمی‌کنیم، بعد نظرشان عوض شد. شما نمی‌توانید درباره مسئله فنی تراکتور صحبت کنید چون معلوم نیست این تیم چه نفراتی دارد و با بازیکنان جوانان و امید در آسیا شرکت می‌کند و به خاطر بسته بودن پنجره نقل و انتقالات نتوانستند بازیکنی هم بگیرند. واقعا چیزی درباره مسائل فنی تراکتور نمی‌توان گفت و نفرات تاثیرگذارشان را هم از دست دادند و چند نفر باتجربه مثل محمدرضا اخباری و محمد عباس‌زاده مانده‌اند ولی بازیکن خاصی نمی‌توانند بگیرند چون هم پنجره نقل و انتقالاتی آن‌ها بسته است و شرایط مالی سختی هم دارند. امیدوارم هر سه تیم کشورمان موفق باشند و افتخارآفرینی کنند. خودتان می‌دانید فوتبالیست‌های ما نام و اسم برایشان خیلی مهم نیست و کارهای سخت و دشوار را توانسته‌اند انجام دهند.

 

*تیم سپاهان هم با اینکه در آسیا نیست ولی در لیگ جزو مدعیان است. شرایط آن‌ها را چطور دیدید؟

سپاهان چند بازیکن مثل حاج‌صفی، محبی و نیازمند را از دست داده ولی براساس تفکرات محرم نویدکیا بازیکن جذب کرده و باید ببینیم با شروع لیگ چه اتفاقاتی خواهد افتاد. تیم‌ها معمولا در نقل و انتقالات سعی می‌کنند نقاط ضعفشان را برطرف کنند. امسال گل‌گهر هم بازیکنان خوبی گرفته و بقیه تیم‌ها با توجه به بودجه خود سعی کرده‌اند نفرات خوبی بگیرند. باید لیگ شراع شود و تیم‌ها بازی کنند تا عیارشان مشخص شود و بفهمیم کدام تیم‌های بازیکنان تاثیرگذاری گرفته‌اند. من کاری به اسم ندارم و نقل و انتقالات خیلی به اسم ربطی ندارد و ممکن  است بازیکن معمولی بگیرید ولی از بازیکن اسمی بیشتر به کار بیاید. باید بنشینیم و ببینیم در این جابجایی‌ها کدام بازیکنان با تیم‌ها وفق پیدا کرده‌اند و تفکراتشان با تیم‌ها یکی بوده و آن زمان می‌توانیم درباره موفقیت تیم‌ها صحبت کنیم.

 

*عملکرد محرم نویدکیا را در اولین فصل مربیگری چطور دیدید؟

سپاهان بعد از آخرین قهرمانی لیگ با آقای فرکی شاکله‌اش را از دست داد و دوستانی که به قول خودشان عاشق و دل‌سوخته سپاهان بودند این تیم را نابود کردند. 15-16 بازیکن تیم رفتند و زمان برد و آدم‌های زیادی آمدند. حضور آقای قلعه‌نویی باعث شد بازیکنانی بیایند که چند سال باهم بازی کنند و نتیجه آن به نویدکیا رسید. پارسال او در تمامی پست‌ها بازیکنان بسیار خوبی داشت. محرم تفکراتش را القا کرد و سیستم مالکانه دارد. اوایل فصل در کار دفاعی ضعف داشتند ولی بعد درست شد. به نظرم دو تیم سپاهان و پرسپولیس شایسته قهرمانی بودند و تیمی که کمترین اشتباه را داشت در نهایت قهرمان شد. محرم با بازیکنان خوبی که داشت و با مدیریت آقای ساکت لیگ را خوب تمام کرد.

 قدرت هجومی پرسپولیس کم شده است

*خیلی‌ها قهرمانی‌های پرسپولیس در چند سال اخیر را به وزیر ورزش و اتفاقات بیرون زمین ربط داده‌اند. خیلی از مربیان پشت این حرف‌های هواداری قایم شده‌اند و اینگونه ناکامی خودشان را هم توجیه می‌کنند!

این‌ها صحبت‌های حاشیه‌ای است. پرسپولیس اگر قهرمان شده از راس مدیریت تا تمام اعضای تیم موثر بوده‌اند. وجود افشین پیروانی، کریم باقری و بازیکنان باتجربه مثل سیدجلال و هم‌چنین کادر فنی تاثیرگذار بوده است. عملکرد پرسپولیس در آسیا و لیگ طوری بوده که نتیجه گرفته و دوستانی که این حرف‌ها را مطرح کردند باید درباره‌اش حرف بزنند و توضیح دهند. در مجموع با احترام به بقیه تیم‌ها به نظر من دو تیمی که پارسال می‌توانستند برای قهرمانی بجنگند سپاهان و پرسپولیس بودند که فوتبال مالکانه بازی می‌کردند، تنوع تاکتیکی داشتند و بازیکنان از جان و دل مایه می‌گذاشتند و سخت‌کوش پودند. اگر بخواهیم به مسائل حاشیه‌ای بپردازیم خب خیلی اتفاقات فوتبال ما به حق نیست و من درباره مسائل فوتبالی گفتم. عملکرد خیلی از بازیکنان و مربیان خوب نیست ولی سال بعد به تیم بهتر می‌روند. بازیکنی که سال قبل پول آنچنانی نگرفته امسال پول وحشتناک می‌گیرد و نشان می‌دهد خیلی چیزهای ما سر جایش نیست.

 

*در چند سال اخیر بارها دیده‌ایم بازیکنان قراردادشان را فسخ می‌کنند و قرارداد جدید با مبلغ بالاتر می‌بندند. پارسال وریا غفوری این کار را کرد و امسال هم محمد دانشگر و چند بازیکن دیگر. چطور این اتفاق می‌افتد؟

این مشکل مدیریتی است که افراد راس باشگاه تجربه لازم را ندارند و قرارداد خوبی بسته نمی‌شود. مثلا در استقلال کدام بازیکن خارجی تاثیرگذار را توانستند نگه دارند؟ این نشان‌دهنده ضعف مدیریتی است. هر باشگاهی وکیل دارد ولی بندهای در قرارداد می‌گذارند که عجیب است و مشکل ثبات مدیریتی را نشان می‌دهد. استقلال بازیکنی مثل ابوالفضل جلالی را گرفته که مصدوم است ولی الآن همه تست پزشکی می‌گیرند. نشان می‌دهد برنامه‌ریزی و مدیریت وجود ندارد./زاوش محمدی

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار