دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۸۹۱۱
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۴
کرونا علاوه بر تاثیرات جسمانی، تاثیرات روانی در افراد جامعه داشته است.

آوای خزر/ تا همین اواخر پیامد‌های روانی بیماری کرونا مشخص نبود، اما یک مطالعه جدید روی پرونده‌های الکترونیکی سلامت ۶۹میلیون نفر نشان داد که عفونت کووید-۱۹، خطر ابتلا به اختلالات روانی، زوال عقل یا بی‌خوابی را افزایش می‌دهد. همچنین این مطالعه نشان داد افراد مبتلا به اختلالات روانپزشکی، ۶۵درصد بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به ویروس بودند.

علائم افسردگی کرونایی چیست؟

ناگفته نماند که این مسئله می‌تواند مربوط به عوامل رفتاری، سبک زندگی (مانند استعمال سیگار و…)، التهاب یا دارو‌های روانپزشکی باشد. این اولین مطالعه‌ای است بصورت گسترده انجام شد و نشانگر تأثیرات روان‌شناختی کرونا بر روی مبتلایان بود.

علائم افسردگی کرونایی

ممکن است در صورت ابتلا به کرونا، یا به دلیل شرایط زندگی، احساس خستگی یا استرس و غم کنید. با این حال اگر پس از مشورت با پزشک متوجه شدید که درگیر افسردگی یا اضطراب شده‌اید فراموش نکنید که ابزار‌های غربالگری تشخیصی نیستند. افراد مبتلا به علائم جسمی ویروس کووید-۱۹، اغلب از نظر افسردگی مثبت هستند، زیرا اکثر علائم عفونت با علائم افسردگی همپوشانی دارد. به عنوان مثال: خواب ناکافی، اختلال در تمرکز و کاهش اشتها ممکن است به دلیل همین بیماری باشد نه افسردگی.

اقداماتی وجود دارند که در کاهش پیامد‌های روانی ناشی از کرونا مؤثرند، از جمله:

۱) واکسن

تزریق واکسن علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، به شما کمک می‌کند از افسردگی به وجود آمده بر اثر ابتلا به کرونا رهایی یابید.

۲) استفاده از ماسک و حفظ فاصله‌ی فیزیکی

در شرایط پیش‌آمده باید ارتباط‌های آنلاین را جایگزین ملاقات چهره به چهره کرد تا از خطر ابتلا به کرونا و درگیری با اختلالات روانی و خلقی ناشی از این ویروس در امان ماند.

۳) تحرک و فعالیت جسمانی

علاوه بر مصرف داروها، فعالیت‌های بدنی مانند مدیتیشن می‌تواند بر روی سلامت حافظه و قلب تاثیرگذار باشد و به بهبود خلق‌وخو و کاهش اضطراب هم کمک کند.

۴) کاهش مصرف دارو‌های خواب‌آور و آرام‌بخش

استفاده کوتاه‌مدت از این دارو‌ها می‌تواند به سرعت برایتان عادت شود و منجر به اعتیاد به دارو، وابستگی و اضطراب برگشتی شود.

۵) کنترل میزان کافئین مصرفی

مصرف بیش‌ازحد کافئین می‌تواند باعث تشدید اضطراب و مشکلات خواب شود.

سخن آخر

احساس آسیب پذیری و غافلگیر شدن هیچ اشکالی ندارد. بخصوص اگر در گذشته دچار مشکلات روان‌شناختی و ضربه‌­ی روحی شده‌اید. اگر عزیزان شما مبتلا به ناخوشی جسمی هستند که آن‌ها را نسبت به ویروس کرونا آسیب پذیرتر می‌کند، مراقبت‌های لازم را انجام بدهید. به افرادی که نگرانشان هستید، قوت قلب بدهید و به آن‌ها یادآوری کنید که مراقبشان هستید. به تمام نکات بالا توجه کنید تا سلامت روان خود را در دوران کرونا تضمین کنید. حتی اگر به این بیماری مبتلا نشده باشید باز هم تاثیر کرونا بر اعصاب و روانتان اجتناب ناپذیر است؛ پس اگر احساس کردید مانند گذشته انرژی زیادی ندارید یا به هر دلیلی روحیه قبل را ندارید با مشاور یا روانشناس درباره سلامت روان در دوران کرونا صحبت کنید.

انتهای پیام/1005
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار