دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۹۰۹۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
همراه با فوق تخصص بیماری‌های عفونی
بیایید درباره واکسن یادآور بیشتر بدانیم
یک فوق تخصصی بیماری‌های عفونی و گرمسیری با اشاره به اینکه هر واکسنی واکنش‌های متفاوتی در بدن ایجاد می‌کند، درباره اینکه واکسن یادآور چیست و چه کسانی باید این واکسن را دریافت کنند، توضیحاتی ارائه داده است.

آوای خزر - آزاده بابانژاد: دکتر فرهنگ بابامحمودی صبح امروز در گفتگو با خبرنگار آوای خزر در پاسخ به این سوال که از لحاظ علمی واکسن یادآور چیست و چه کسانی باید این واکسن را دریافت کنند، ابتدا از اهمیت واکنش سیستم ایمنی افراد در برابر واکسن کرونا گفت.

او با اشاره به اینکه از نظر محققان و اندیشمندان و سازمان بهداشت جهانی در سه مورد افرادی که دو دُز واکسن را دریافت کردند باید یادآور بزنند، تصریح کرد: گروه اول کسانی هستند که به دو دز واکسن کرونا پاسخ خوبی نداده باشند؛ یعنی پاسخ منفی داده باشند، این افراد باید واکسن یادآور بزنند.

(در بیمارستان رازی قائمشهر یک ارزیابی بین کارمندان انجام شد، حدود 8 درصد آنها اصلاً پاسخ ایمنی در برابر واکسن کرونا نشان ندادند).

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در پاسخ به اینکه چطور مثبت یا منفی بودن نتیجه ایمنی فرد در قبال دریافت واکسن به دست می‌آید، گفت: بعد از گذشت دو هفته از واکسن دوم، آنتی بادی افراد را اندازه گرفتیم و متوجه شدیم که چه کسانی اصلاً به واکسن پاسخ نداده‌اند.

او بیان کرد: گروه دوم که باید دز سوم یا واکسن یادآور را دریافت کنند، آنهایی هستند که ضعف دفاعی دارند.

بابامحمودی بیان کرد: گروه سوم نیز افرادی هستند که اگر ویروس جدیدی در جامعه بیاید و واکسن‌های قبلی نتواند پاسخ خوب دفاعی در آنها ایجاد کند، این افراد هم باید واکسن یادآور بزنند. برای بقیه موارد جایگاهی برای واکسن یادآور، و اینکه چه زمانی بزنیم و چه واکسنی بزنیم، خیلی دانشمندان در آن متفق‌القول نیستند.

او همچنین تصریح کرد: اگر شما به عنوان نمونه؛ دو واکسن سینوفارم زدید، اگر لازم است که واکسن یادآور هم دریافت کنید، واکسن سوم باید سینوفارم باشد؛ اگر واکسن دیگری مثلا آسترازنکا باشد؛ یعنی در واقع از نظر علمی سیستم دفاعی شما نخستین‌بار این آنتی ژن را تجربه می‌کند و به عنوان یادآور محسوب نمی‌شود.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: واکسن یادآور باید از جنس همان واکسن‌های قبلی باشد.

انتهای پیام/1001/ آزاده بابانژاد

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار