دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۹۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۳
رئیس انجمن علمی سالمندان با اشاره به اینکه در ۴۰ سال گذشته، جمعیت سالمندی در کشورمان، دو برابر شده است، گفت: در سال ۱۳۵۵، حدود پنج درصد جمعیت کشور سالمند بودند که اکنون این رقم به ۱۰ درصد رسیده است.

به گزارش آوای خزر، آقای احمد دلبری با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما افزود: در آینده بیشترین رشد جمعیت سالمندی را در جهان خواهیم داشت و این موضوع نگران کننده است، زیرا زیرساخت‌های لازم را برای این میزان جمعیت سالمند، نداریم.
آقای دلبری اضافه کرد: دو برابر شدن جمعیت سالمند کشور‌های توسعه یافته، ۱۰۰ سال طول کشیده است، اما ما فقط ۲۰ سال فرصت داریم و این مدت را متاسفانه در سنوات گذشته درگیر تهیه سند ملی بودیم.
او گفت: نه تنها در رده تخصصی بلکه در رده‌های گوناگون و حتی مراقب ساده آموزش دیده کاردانی، کارشناسی و رشته‌های مختلف سالمندی، کمبود داریم.
رئیس انجمن علمی سالمندان افزود: در کشور سوئد برای دو میلیون سالمند، هزار نفر متخصص طب سالمندان وجود دارد و علاوه بر آن آموزش دیده پرستاری، مددکاری و روانشناسی سالمندی دارند.
وی اضافه کرد: در تربیت نیروی انسانی متخصص، عقب ماندگی بیش از ۵۰ سال در جهان داریم، اما متاسفانه در سنوات گذشته، رشته‌های مختصص سالمندی در کشورمان حذف شد در صورتی که سالمندی یک فرصت کارآفرینی و اشتغال است.
آقای دلبری بابیان اینکه با هشت میلیون جمعیت سالمندی فعلی، ​ فقط ۲۰ نفر متخصص طب سالمندی داریم، گفت: بر اساس مطالعه‌ای که انجام دادیم اکنون به دو هزار و ۲۰۰ متخصص نیاز داریم.
رئیس انجمن علمی سالمندان با اشاره به اینکه نیروی مراقب آموزش دیده برای سالمندان نداریم، گفت: معمولاً ۲۰ درصد سالمندان نیازمند خدمات مراقبتی هستند.
او افزود:​ سالمندان فعلی ما وضعیت خوبی دارند، زیرا به طور میانگین پنج و نیم فرزند دارند و مطالعات نشان داده است که ۲ و سه دهم این فرزندان، حمایتگر هستند و از سالمندان خود حمایت می‌کنند.
آقای دلبری اضافه کرد: اکنون حدود ۸۰ هزار سالمند ازدواج نکرده داریم، اما اگر دهه شصتی‌ها به سن سالمندی برسند در سال ۱۴۳۰، حدود سه میلیون سالمند خواهیم داشت که ازدواج نکردند و مجبور می‌شویم برای مراقبت از سالمندان، نیروی مراقب وارد کنیم و این خطر جدی است که باید از اکنون به فکر این موضوع باشیم.
وی گفت: با اصلاح سبک زندگی، می‌توان بیماری‌های سالمندان را کم کرد.
رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با حضور در این برنامه با اشاره به اینکه سالمندی از ۶۰ تا ۶۵ سال به بعد را شامل می‌شود، گفت: رسیدن به این سن را باید قدر بدانیم و سالمندان، سربار جامعه نیستند.
آقای محسن شتی با بیان اینکه در سال ۱۳۵۵، امید به زندگی در کشورمان بسیار پایین‌تر از اکنون بود، افزود: اکنون امید به زندگی در کشورمان بالای ۷۵ سال است در حالی که در آن زمان حدود ۵۰ سال بود.
او اضافه کرد: از نظر خدمات بهداشتی و درمانی به سالمندان با آن چه که باید باشیم، فاصله داریم.
آقای شتی ادامه داد: در دو سال گذشته برای ایجاد زیرساخت‌ها حدود ۷۰ طرح و برنامه را آغاز کردیم، اما سرعت سالمند شدن جمعیت، بسیار زیاد است و ما باید بسیار تلاش کنیم تا این زیرساخت‌ها را به جایی برسانیم تا به خدمت به سالمند، منجر شود.
رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برای خدمات بهداشتی، درمانی و اقدامات حمایتی به بازنگری و حمایت جدی و تامین منابع نیروی انسانی برای سالمندان نیازمند هستیم.
آقای شتی افزود: دوره دستیاری طب سالمندی داشتیم که در چند دوره دانشجو گرفت، اما متاسفانه به عللی، متوقف شد؛ به شدت به این گروه نیاز داریم و تا کنون حدود ۲۴ نفر در این زمینه دوره دیدند، اما با این تعداد سالمند بیش از دو هزار متخصص سالمندی نیاز داریم.
او گفت: ۱۰ درصد جمعیت سالمندی داریم که در برخی از شهرستان ها، ۵۰ تا ۶۰ درصد ضریب اشغال تخت بیمارستان‌ها برای همین ۱۰ درصد است.
رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: استان گیلان، بالاترین و استان سیستان و بلوچستان، کمترین درصد سالمندی را دارند.
آقای شتی با بیان اینکه سالمندان باید شیوه زندگی سالم را آموزش ببینند، اضافه کرد: ۱۰۰ فیلم چهار تا پنج دقیقه‌ای از این محتوا‌های آموزشی را آماده کردیم.
آقای صالح قاسمی پژوهشگر و جمعیت شناس نیز در ارتباط تصویری با این برنامه با بیان اینکه سالمندی از جهت افزایش امید به زندگی مایه افتخار کشور و نشانه افزایش بهداشت عمومی و بهداشت سالمندی است، گفت: انباشت جمعیت سالخوردگی هم فرصت و هم چالش جدی است، اما متاسفانه سیاست و راهبردی برای استفاده از این جمعیت سالمند در کشورمان، وجود ندارد بنابراین با سونامی جمعیت سالخوردگی در کشور رو به رو می‌شویم و این می‌تواند به یک ابربحران تبدیل شود.
او افزود: در حوزه فردی و خانوادگی، سندروم آشیانه خالی یعنی مشکلات روحی و روانی و افسردگی ناشی از تنهایی افراطی سالمندان و سالمندان رها شده از پیامد‌های سالمندی است.
آقای قاسمی ادامه داد: در ابعاد ملی در ساختار‌های اقتصادی و اجتماعی و پزشکی و سیاسی به علت سالمندی جمعیت، بسیار آسیب خواهیم دید.
این پژوهشگر و جمعیت شناس افزود: ساختار اقتصاد از سالمندی جمعیت صدمه می‌بیند، زیرا نیروی کار ما کم می‌شود و به نیرو‌های کار خارجی، محتاج خواهیم شد ضمن اینکه سازمان‌های تامین و حمایت گر اجتماعی در آستانه ورشکستگی قرار خواهند گرفت.
آقای قاسمی با اشاره به اینکه یک سالمند، چهار و نیم برابر یک جوان، هزینه‌های بهداشتی و درمانی دارد، اضافه کرد:در سه دهه آینده در سال ۱۴۳۰ شمسی، جمعیت ۱۰ و نیم درصد سالمندی امروز کشورمان به بیش از ۳۰ درصد تبدیل می‌شود و جمعیت بالای ۶۰ سال به حدود ۳۲ میلیون نفر می‌رسد و این به یکی از چالش‌های بزرگ کشور می‌تواند تبدیل شود.

به صدا درآمدن زنگ خطر سالمندی در کشور
رئیس انجمن علمی سالمندان گفت: زنگ خطر سالمندی در کشور به صدا درآمده است، ولی مسئولان در گذشته این صدا را نشنیدند.
آقای احمد دلبری افزود: از دولت درخواست می‌کنم یک عزم ملی برای این موضوع به کار گیرند؛ موضوع سالمندی در کشور برای ساماندهی ۸ میلیون نفر در حد سازمان بهزیستی نیست و موضوع سالمندی باید حاکمیتی شود و هر سه قوه باید درگیر این موضوع شوند.
آقای دلبری خاطر نشان کرد: مشکلات سالمندان ۵ برابر مشکلات جوانان خواهد بود؛ جوان اگر خانه نداشته باشد ازدواج نمی‌کند، اما یک سالمندی که بیمار می‌شود ۵ نفر از اعضای خانواده را درگیر می‌کند.
وی تصریح کرد: تقریباً ۲۰ درصد سالمندانی که در آسایشگاه‌ها نگهداری می‌شوند مجهول الهویه هستند؛ در دستورالعمل اجرایی سند ملی سالمندان در سال ۷۳، هیأت دولت مصوب کرد که هر ۶ ماه به ریاست رئیس جمهور این شورا تشکیل شود، ولی در این ۱۷ سال حتی یکبار نه تنها به ریاست رئیس جمهور بلکه معاون اول هم تشکیل نشده است؛ الآن دو سال می‌شود که سند ابلاغ شده، ولی از سال گذشته تاکنون یک جلسه هم نداشتیم.

 
کد ویدیو
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار