"عین الله شهابی" در گفت و گو با خبرنگار آوای خزر با بیان اینکه آموزش های پیش دبستانی بر پایه کودک محوری استوارند، اظهار کرد: طرح ها و فعالیت ها بر همین اساس برنامه ریزی و مهیا می وند چه بسا مقصود از کودک محوری، این است که نیازها و توانمندی های کودک شالوده برنامه ریزی قرار داشته باشد.
وی افزود: تحقق رشد همه جانبه کودکان مستلزم آن است که محتوا و فعالیت های یادگیری؛ متنوع و متفاوت باشد، به گونه ای که زمینه رشد کودکان در تمامی جنبه های شناختی، عاطفی، اجتماعی و جسمانی را فراهم سازد.
کارشناس آموزش پیش دبستانی اداره آموزش و پرورش شهرستان بهشهر با اشاره به اینکه برنامه آموزشی در دوره پیش دبستان باید با پیشرفت دانش و مهارت های روز تناسب داشته باشد؛ خاطرنشان کرد: محتوا و فعالیت های یادگیری که برای کودکان پیش بینی می شود باید به لحاظ رشدی و تحولی با توانایی های شناختی و یادگیری کودکان همسو و هماهنگ باشد.
وی تصریح کرد: نقش مربی هدایت جریان رشد و یادگیری کودکان است فلذا مربی با طراحی فعالیت های فردی و گروهی و فراهم کردن فضای یادگیری و آموزش های مورد نیاز، کودک را در مسیر رشد و یادگیری قرار می دهد.
شهابی تاکید کرد: والدین و مربیان باید برای رشد و یادگیری هر چه بیشتر کودکان با یکدیگر تعامل و همکاری داشته باشند فلذا مراکز پیش دبستانی باید خانواده ها را با روش های مختلف والدین در فعالیت های آموزشی و تربیتی کودکان شرکت دهند.
این کارشناس آموزشی با بیان اینکه كودک در سنين پيش دبستانی تمايل شديدی به تأييد شدن توسط والدين دارد؛ اظهار کرد: او می خواهد بچه خوبی باشد تا پدر و مادر به او محبت كنند البته ناگفته نماند بسياری از رفتارهای كودک در اين سنين به فرآيند تكاملی او مربوط است.
وی با اشاره به اهمیت راهکارهای افزایش شادی در کلاس؛ خاطرنشان کرد: تعلیم و تربیت در مدرسه زندگی کردن را به کودکان می آموزد؛ کلاسی که نشاط در آن جریان دارد باروری جسم و اندیشه کودکان را در پی خواهد داشت چه بسا توجه به راهکارهای شادی بخش در دوره پیش دبستانی امری ضروری به نظر می رسد.
شهابی در پایان گفت: کارهای گروهی برای کودکان سازنده و نشاط آور است؛ کودکان در این گونه فعالیت ها یاد می گیرند که ارتباط برقرار کنند، به نظرات یکدیگر احترام بگذارند، گفت و گو و بحث کنند و نسبت به گروه؛ احساس دلگرمی و تعلق داشته باشند.
انتهای پیام/1002/