دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۹۵۰۱
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۲
داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهند که گرم شدن کره زمین، نیمه تاریک ماه را تاریکتر کرده است

به گزارش آوای خزر ، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که به دلیل گرم شدن شرق اقیانوس آرام، زمین نور کمتری را به سمت سطح تاریک ماه بازمی‌تاباند.
دانشمندان، از جمله پژوهشگران رصدخانه خورشیدی بیگ بر (BBSO) در نیوجرسی، به مدت حدود دو دهه، داده‌های ماهواره‌ای نوری را که زمین به سمت سطح تاریک ماه بازتاب می‌داد - پدیده‌ای که «زمین‌تاب» خوانده می‌شود- بررسی کردند. پژوهشگران همچنین رصد‌های ماهواره‌ای از بازتاب‌های سیاره‌ای یا اصطلاحا «سپیدایی» (آلبِدو) [درصد بازتاب نور از سطح یک جسم] و همچنین روشنایی خورشید بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۷ را مطالعه کردند.
چرا کره زمین نور کمتری از خود باز می‌تاباند؟
این مطالعه که در نشریه «ژئوفیزیکال ریسرچ لترز» (Geophysical Research Letters) منتشر شده، دریافته است که در این بازه زمانی، میزان نور بازتاب داده شده از زمین نیم درصد کاهش پیدا کرده است؛ به این معنی که در دو دهه، در حدود نیم وات بر مترمربع کم شده است.

دانشمندان در این پژوهش با افزودن این نکته که بخش زیادی از این تغییرات در مجموعه داده‌های زمین‌تاب سه سال اخیر رخ داده است، اشاره می‌کنند: «کاهش اخیر در سپیدایی (آلبِدو) به گرم شدن اقیانوس آرام شرقی نسبت داده می‌شود که به دلیل کاهش پوشش ابر‌های کم‌ارتفاع و در نتیجه کاهش میزان سپیدایی اندازه‌گیری شده بود.»
این پژوهش در یک بازه زمانی ۲۰ ساله دریافته است که خورشید دو دوره فعالیت حداکثری خورشیدی و یک دوره آرام داشته و این الگو با کاهشی که در بازتابش زمین یافته شده است، سازگاری ندارد. دانشمندان بر مبنای مشاهدات صورت گرفته، این‌طور استدلال کردند که کاهش در میزان بازتابش زمین باید به دلیل برخی تغییرات در فرایند‌های داخلی زمین رخ داده باشد. دانشمندان می‌گویند سپیدایی کمتر زمین ممکن است در عوض، از کاهش ابر‌های ارتفاع پایین بر فراز شرق اقیانوس آرام ناشی شده باشد؛ جایی که دمای آن در اقیانوس در این بازه زمانی به‌شدت افزایش پیدا کرده بود. محققان هشدار می‌دهند که تابش به دام افتاده خورشید ممکن است روند گرم شدن زمین را ادامه دهد و به ادامه روند کاهشی سپیدایی (آلبِدو) منجر شود.

آن‌ها مطالعات تکمیلی با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای و تلسکوپ‌های قوی‌تر را خواستار شده‌اند تا اعتبار این یافته‌ها [به کمک آن]تایید شود. دانشمندان در این پژوهش می‌نویسند: «تغییرات تدریجی در میزان سپیدایی انگیزه‌ای برای ادامه رصد‌های مربوط به زمین‌تاب است. رصد‌هایی که تکمیل‌کننده بررسی‌های ماهواره‌ای‌اند.»

آنان می‌افزایند: «کاهش اخیر در سپیدایی (آلبِدو) به گرم شدن اقیانوس آرام شرقی نسبت داده می‌شود که به دلیل کاهش پوشش ابر‌های کم ارتفاع و در نتیجه کاهش میزان سپیدایی اندازه‌گیری شده بود.»

انتهای پیام/1005
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار