دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۹۶۸۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۷
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با اقدامات و برنامه‌های اجرا شده در قالب شبکه های بهداشتی درمانی و مشارکت بخش های توسعه، در ایران دستاوردهای قابل توجهی در کاهش سوءتغذیه کودکان و مادران باردار و کمبود ریزمغذی ها بدست آمده است.

به گزارش آوای خزر، زهرا عبداللهی به مناسب روز جهانی غذا گفت: ایران هم از تهدید رژیم غذایی نامناسب در امان نیست و در شرایط کنونی بحران کرونا، بدلیل کاهش درآمد و از دست دادن شغل در برخی لایه های جمعیتی، تحریم های ناجوانمردانه، افزایش قیمت جهانی غذا و تورم، خطر افزایش ناامنی غذایی بخصوص در مناطق محروم کشور وجود دارد و می طلبد که اقدامات فوری برای حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه توسط بخش های ذیربط به مورد اجرا گذاشته شود. 

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه گفت: با اقدامات و برنامه های اجرا شده در قالب شبکه های بهداشتی درمانی کشور و مشارکت بخش های توسعه ، کشور ما طی بیش از دو دهه دستاوردهای قابل توجهی در کاهش سوءتغذیه کودکان و مادران باردار و کمبود ریزمغذی ها بدست آمده است و در شرایط فعلی بحران کرونا در جهان و تبعات اقتصادی آن، افزایش قیمت مواد غذایی و خشکسالی بیم آن می رود که مجددا با شیوع سوءتغذیه در اقشار کم درآمد و گروههای آسیب پذیر تغذیه ای مواجه شویم.

عبداللهی تصریح کرد: دفتر بهبود تغذیه جامعه با توجه به شرایط فعلی، برنامه حمایت تغذیه ای مادران باردار و کودکان زیر ۵ سال مبتلا به سوءتغذیه و نیازمند را با همکاری کمیته امداد امام (ره) در دست اجرا دارد.

وی افزود: با همکاری مستقیم این دفتر طرح کمک معیشت توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دو سال گذاشته برای خانوارهای ناامن غذایی نیز به اجرا در آمده است. 

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه ادامه داد: کارشناسان تغذیه شاغل در مراکز بهداشت استان ، شهرستان و مراکز خدمات جامع سلامت  به ارائه خدمات مشاوره تغذیه و آموزش و فرهنگسازی تغذیه صحیح مشغولند و خدمات ارزشمندی در قالب طرح شهید سلیمانی به خانواده های مبتلایان به کرونا را ارائه کرده  و می کنند. 

وی گفت: مشاوره تغذیه از طریق سامانه تلفنی ۴۰۳۰ در زمینه نحوه تغذیه برای تقویت سیستم ایمنی بدن  و کنترل بیماری کرونا در دوره ابتلا و نقاهت  و ارائه مشاوره به افراد مبتلا به کرونا و پیگیری وضعیت تغذیه آنها توسط این عزیزان به مردم کشور ارائه می شود.

عبداللهی خاطر نشان کرد: آنچه که مسلم است علاه بر مراقبت ها ی تغذیه ای که در شبکه های بهداشتی درمانی کشور توسط بهورزان، مراقبین سلامت و کارشناسان تغذیه به مردم ارائه می شود، در سطح سیاستگذاری های کلان امنیت  غذا و تغذیه، اقدامات دیگری از جمله کنترل و نظارت جدی بر قیمت مواد غذایی، در نظر گرفتن یارانه های غذایی برای دهک های درآمدی پایین در زنجیره تولید، عرضه و مصرف غذا و اتخاذ تدابیری جهت کاهش ضایعات و هدر رفت مواد غذایی حائز اهمیت است تا بتوان خطر ناامنی غذایی، بروز سوءتغذیه و کمبود ریزمغذی ها و عوامل خطر تغذیه ای بیماری های غیرواگیر شایع از جمله بیماری های قلبی و عروقی، دیابت و سرطان ها را کنترل کرد.

وی افزود:‌ ناامنی غذایی و اشکال مختلف سوءتغذیه ناشی از کم خوری و بدخوری علاوه بر تأثیرات نامطلوب جسمانی، بر سلامت اجتماعی و روانی جامعه نیز تأثیر سوء دارد. از این رو تأمین امنیت غذا و تغذیه برای جامعه  باید یکی از اهداف کلان برنامه ریزی های توسعة اقتصادی، اجتماعی  کشور باشد.

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار