دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۰۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸
این روزها مردم بعد از شنیدن صدای پیامک واریز حقوق سرگردان می شوند. وقتی شما هستید و مقدار معینی حقوق که باید تصمیم بگیرید در 30 روز آینده آن را برای خرج کردن اولویت بندی کنید.

به گزارش آوای خزر، خراسان نوشت: اگر مستاجر باشید برای این که مشکلی برای ادامه حضورتان در خانه ای که می نشینید به وجود نیاید اول به دنبال شماره کارت صاحبخانه می گردید تا اجاره خانه را پرداخت کنید. بعد از آن به سراغ قسط ها می روید که معمولا برخی از آن ها چند ماهی هم عقب افتاده اند. در ضمن باید بخشی را هم برای پرداخت قبوض کنار بگذارید تازه اگر خدای نکرده اعضای خانواده بیمار نشده باشند و الا باید بی خیال مابقی حقوق تان بشوید. احتمالا تا همین جای کار هم چیزی از حقوق تان باقی نمانده ولی بخشی را هم برای خرج های روزمره از کرایه تاکسی یا بنزین تا خرید های سوپرمارکتی کنار بگذارید. گاهی هم ممکن است در این میان به فکر سینما و تئاتر رفتن، شام خوردن بیرون از خانه، سفر رفتن، شهربازی رفتن، بیفتید اما هزینه های بالای زندگی و حقوق کم باعث شده آن ها را فراموش کنید و تفریح از زندگی شما حذف شده است. اتفاقی که گزارش مرکز آمار هم آن را تایید می کند. اگر چه این آمار ها مربوط به چند سال و حتی یک دهه است اما بایدحتما سهم کرونا و کاهش برخی تفریحات مردم در 2 سال گذشته  را به طور خاصی لحاظ کرد در این گزارش سعی کرده ایم در کنار آمار مرکز آمار از سهم تفریح در سبد خانوار از هزینه یک خانواده 4 نفره برای چند تفریح خیلی ساده بنویسیم.

 

آمارها چه می‌گویند؟

هزینه های سالانه یک خانوار شهری به طور کلی به دو دسته هزینه های خوراکی و دخانی و هزینه های غیر خوراکی تقسیم می‌شود که بیشترین سهم در این مصرف مربوط به هزینه های غیرخوراکی است که شامل مسکن، پوشاک و کفش، بهداشت و درمان، تفریحات و سرگرمی و... می‌شود. آمار سال‌های ۹۱ تا 99 نشان می‌دهد که در کل هزینه‌های یک خانوار شهری کمترین سهم مربوط به تفریح و سرگرمی است که هر سال نسبت به سال قبل کاهش پیدا می کند. مروری بر تغییرات هزینه خانوارها در چند سال اخیر در گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که هزینه تفریح، سرگرمی و خدمات فرهنگی  در کل  هزینه خانوارها کاهشی بوده است، این ریزش در فاصله سال‌های ۱۳۹۶ تا سال گذشته به ویژه بین خانوار شهری بسیار مشهود است. این در حالی است که در خانوارهای شهری در سال ۱۳۹۶،‌ سهم تفریح و سرگرمی از کل هزینه خالص خانوارها 2.89 درصد بوده که در ۱۳۹۷ به 2.85 ، ۱۳۹۸ به 2.43 و در ۱۳۹۹ به 1.91 درصد کاهش یافته است.

درباره خانوارهای روستایی اما تفریح و سرگرمی در سبد هزینه ها در این 4 سال فراز و نشیب داشته اما در مجموع در سال 1399 با یک افت چشم گیر همراه بوده است. به طوری که سهم هزینه تفریح و سرگرمی در سال ۱۳۹۶، 1.85 درصد از کل هزینه های خانوار روستایی بوده و در سال بعد این رقم به 1.79 درصد کاهش پیدا می‌کند، اما در سال ۱۳۹۸،‌هزینه تفریح و سرگرمی برای خانوارهای روستایی رشد خوبی داشته و به 2.85 درصد می رسد  ولی دوباره در سال گذشته یعنی سال 1399 به 1.59 درصد از کل هزینه های خانوار کاهش پیدا می کند.

آب رفتن تفریح  در زندگی ها/ تفریحات مختلف برای خانواده ها چقدر آب می خورد

چرا مردم کمتر برای تفریح هزینه می کنند

هرچند کرونا و محدودیت هایی مثل بسته شدن رستوران ها، تئاترها، سینماها، کنسرت ها و ... در پایین آمدن هزینه تفریح و سرگرمی تاثیرگذار بوده اما نگاهی به آمار چند ساله دخل و خرج مردم نشان می دهد در 10 سال اخیر ایرانی ها هر سال نسبت به سال قبل پول کمتری برای تفریح شان خرج کرده اند. گرانی و تورم در سال‌های اخیر آن چنان با شتاب در حال تاخت و تاز است که بدون آمار هم می توان به این مهم پی برد که تفریح و سرگرمی جزو آخرین اولویت های خانوار ایرانی قرار گرفته است. با این حال در ادامه هزینه چند تفریح مثل رفتن به رستوران، سینما، کنسرت، شهربازی را برای یک خانواده 4 نفره محاسبه کرده ایم که به خوبی نشان می دهد چرا با حقوق کارمندی و کارگری نمی شود برای  این گونه تفریح و سرگرمی هزینه کرد.هر چند تفریحات کم هزینه مثل کوهنوردی و طبیعت‌گردی است که طبعا نیاز به زمان و گاه  تخصص هایی هم دارد.

کنسرت: خیلی لاکچری 

اصلا اجازه بدهید درباره تفریح رفتن به کنسرت چیزی ننویسیم چون قیمتش آن قدر بالاست که فقط عده خاصی توان رفتن به آن را دارند چون بلیت کنسرت ها از 200 هزار تومان به بالا ست. حالا اگر یک خانواده 4 نفره حداقل تصمیم بگیرند به کنسرت بروند حداقل باید یک میلیون تومان فقط برای بلیت هزینه کنند تازه آن هم در صندلی های آخر.

رستوران: 300 هزار تومان

احتمالا گاهی با اصرار بچه ها مواجه شده اید که از شما می خواهند یک وعده غذایی را بیرون از خانه میل کنید، اما برای همین وعده غذایی شما باید برای یک خانواده 4 نفره حداقل حدود 300 هزار تومان هزینه کنید. اشتباه نکنید قرار نیست یک وعده غذای لاکچری بخورید این هزینه برای یک وعده معمولی غذای فست فودی مثل  پیتزاست که شما باید بپردازید. هر پیتزا به طور میانگین50 هزار تومان است که باید به آن هزینه نوشابه و یک سیب زمینی به علاوه یک قارچ سرخ شده را هم اضافه کرد.

شهربازی: 250 هزار تومان

شاید بگویید نه بهتر است بچه ها را به شهربازی ببریم و غذا را در خانه میل کنید اما برای همین شهربازی ساده هم حداقل باید 250 هزار تومان هزینه کنید تازه به شرطی که به حداقل ها راضی باشید و الا می تواند هزینه بالایی روی دست شما بگذارد. مثلا ورودی کارالند 10 هزار تومان است و حداقل باید 100 هزار تومان هم برای بازی پرداخت کنید. البته برای هلیوم پارک و شهر آجری به حداقل 50 هزار تومان شارژ اولیه به همراه 10 هزار تومان ورودی نیاز است.  

سینما: 200 هزار تومان

خب اصلا توی خانه هم می شود با بچه ها بازی کرد بهتر است سینما را امتحان کنید اما همین سینما رفتن هم 200 هزار تومان برای شما هزینه به همراه خواهد داشت. از آن جایی که بلیت سینما 25 هزار تومان است و اگر برای هر نفر یک پاپ کورن به علاوه یک بطری آب هم بگیرید باید به ازای هر نفر 20 هزار تومان پرداخت کنید در نتیجه حداقل 200 هزار تومان می شود.

 

آب رفتن تفریح  در زندگی ها/ تفریحات مختلف برای خانواده ها چقدر آب می خورد

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار