دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۰۸۵۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۲
گزارش از سیاست‌های تأمین سوخت زمستان امسال و موجودی مخازن نیروگاه‌ها و صنایع
شهریور ماه امسال پس از آنکه جواد اوجی سکان وزارت نفت را در دست گرفت، یکی از مهمترین برنامه‌های کوتاه مدت این وزارتخانه را تراز کسری گاز و جلوگیری از وقوع خاموشی در زمستان امسال عنوان کرد.

به‌گزارش آوای خزر ، ایران نوشت: حالا شنیده می‌شود که با هماهنگی‌هایی که بین وزارتخانه‌های نفت، نیرو و صنعت هر هفته رقم خورده است، موجودی مخازن سوخت جایگزین (سوخت مایع) نیروگاه‌ها و صنایع وضعیت قابل قبولی دارد و احتمالاً فصل سرد امسال بدون مشکل تأمین سوخت سپری خواهد شد. هرچند که راهکار اصلی، مدیریت و بهینه‌سازی مصرف گاز بویژه در بخش خانگی است.
پیگیری‌های خبرنگار ما نشان می‌دهد که در حال حاضر موجودی مفید گازوییل در مخازن ذخیره‌سازی نیروگاه‌ها 2 میلیارد و 634 میلیون لیتر است و موجودی مفید مازوت نیز به 2 میلیارد و 30 میلیون لیتر رسیده است.
شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی در خصوص این ذخایر به «ایران» توضیح می‌دهد: «اکنون نسبت به سال گذشته موجودی مخازن گازوییل 7 درصد بیشتر و مازوت یک درصد کمتر است.»
بر این اساس اگرچه این ارقام روزانه تغییر می‌کند؛ اما مطابق تازه‌ترین ارقام، اکنون ذخایر نفت گاز (گازوییل) نیروگاه‌ها وضعیت بهتری دارد. کم بودن ذخایر مازوت نیز خبر خوشی برای محیط زیست محسوب می‌شود.

هر هفته جلسه هماهنگی سوخت زمستانی داریم
سخنگوی صنعت برق کشور درباره اینکه آیا زمستان امسال نیز شاهد خاموشی‌ها خواهیم بود یا خیر؟ توضیح می‌دهد: «امسال هماهنگی‌های خوبی بین دستگاه‌های مرتبط با این موضوع برقرار است. هر هفته جلسه‌ای برای هماهنگی تأمین و توزیع سوخت زمستانی داریم. از این رو تصور می‌کنم که خاموشی‌ها تکرار نخواهد شد.»

مصطفی رجبی مشهدی در گفت‌و‌گو ادامه می‌دهد: «سال گذشته خاموشی‌های زمستانی به خاطر کاهش گاز تحویلی به نیروگاه‌ها در نتیجه افزایش مصرف بخش خانگی، ناترازی موجودی سوخت مایع در نیروگاه‌ها و میزان نیاز آنها به سوخت جایگزین در روزهای سرد سال رقم خورد. امسال از یک‌سو قرار است که میزان گاز تحویلی به نیروگاه‌ها مطابق تعهد شرکت ملی گاز باشد و از سوی دیگر تلاش می‌شود که مخازن نیروگاه‌ها موجودی مطمئن و پایداری داشته باشند.»

رجبی مشهدی با اشاره به اینکه ذخایر مخازن نیروگاه‌ها امسال نسبت به سال گذشته بیشتر است، بیان می‌کند: «در همین حال گاز تحویلی به نیروگاه‌ها نیز از سال گذشته قدری بیشتر است؛ اما میزان گاز تحویلی در حال حاضر برابر با تعهد آبان ماه نیست. دلیل آن هم افزایش مصرف بخش خانگی است.»
او با اشاره به اینکه اگر تعهدها اجرایی شود، روزهای سرد امسال را بدون محدودیت سپری خواهیم کرد، ادامه می‌دهد: «اولویت تأمین گاز با بخش خانگی و تجاری است؛ اما در روزهای سرد امسال احتمالاً 100 میلیون متر مکعب گاز در نیروگاه‌ها تحویل و مصرف خواهد شد.
پیش‌بینی می‌شود که تقریباً روزانه 110 میلیون لیتر نیز سوخت مایع در نیروگاه‌ها سوزانده شود که بخشی از این نیاز از مخازن ذخیره‌سازی سوخت قابل تأمین است.»

به گفته رجبی مشهدی از سوی وزارت نفت تعهد شده که 45 تا 50 درصد نیاز سوخت نیروگاه‌ها از گاز و مابقی از محل سوخت مایع تأمین شود.
سال گذشته در روزهای سرد سال تقریباً 30 هزار الی 40 هزار مگاوات برق تولید و توزیع شد. این رقم تقریباً نصف ظرفیت نیروگاهی نصب شده است و بسیاری از نیروگاه‌ها در این فصل تعطیل هستند. سوخت معادل مورد نیاز نیروگاه‌های حرارتی در نیمه دوم سال به صورت میانگین حدود 240 میلیون لیتر/مترمکعب در روز است که گاز، نفت گاز و نفت کوره به ترتیب 3 سوخت اصلی تأمین نیاز آنها محسوب می‌شوند. بر اساس آمار سال گذشته، در روزهای سرد سال توازن این 3 سوخت به ارقامی نظیر 70-80 میلیون مترمکعب گاز، 30- 40 میلیون لیتر مازوت (نفت کوره) و 50-60 میلیون لیتر گازوئیل (نفت گاز) رسید. در کلانشهرها سال‌هاست که ورودی سوخت مازوت نیروگاه‌ها پلمب شده است.
تأمین سوخت صنایع، بدون محدودیت
یک مقام آگاه در شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران می‌گوید چند ماهی است به صنایع اطلاع داده شده که درخواست خود را برای ذخیره‌سازی سوخت مایع برای زمستان ارائه دهند و این روند بر اساس درخواست‌های ارسال شده بخوبی صورت گرفته است.
این مقام مسئول که تمایلی به ذکر نام خود در این گزارش نداشت، توضیح می‌دهد: «در حوزه سوخت‌رسانی به صنایع (در خصوص سوخت مایع) هیچ مشکلی وجود ندارد و مطابق شرایط طبیعی توزیع سوخت در حال انجام است. در حوزه نیروگاهی نیز تعهدات در حال اجراست و جای نگرانی نیست.»
آمارهای فروش سال 1399 شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد که سالانه 8 درصد فروش نفت گاز و 16 درصد فروش نفت کوره این شرکت به بخش صنعت اختصاص دارد.

در همین حال، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران می‌گوید که «امسال برنامه‌ای برای محدود کردن گاز صنایع وجود ندارد. البته اگر برودت هوا شدت یابد، صنایع سیمانی و دیگر صنایعی که می‌توانند از سوخت دوم استفاده کنند، باید سوخت مایع مصرف کنند.»
به گزارش خانه ملت، مجید چگنی درباره وضع تأمین سوخت مورد نیاز واحدهای تولیدی و صنعتی در فصل سرما، توضیح می‌دهد که «در قراردادهایی که با صنایع داریم، تأمین گاز در هشت ماه نخست سال تضمین شده، اما در چهار ماه دوم صنایعی که می‌توانند باید از سوخت دوم استفاده کنند.»

مشکل تأمین سوخت نداریم اما...
بر اساس آنچه مسئولان کشور می‌گویند، زمستان امسال همه ظرفیت‌ها برای تأمین سوخت زمستانی و ممانعت از تکرار خاموشی‌های بی‌موقع، به کار گرفته خواهد شد؛ اما کارشناسان می‌گویند که راه‌حل اصلی جبران کسری گاز کشور از محل صرفه‌جویی و اصلاح مصرف گاز است؛ نه سوزاندن سوخت مایع. لذا باید برای این مسأله برنامه‌ریزی کرد و دست به کار شد.

وزیر نفت در شهریور ماه اعلام کرد که در دی و بهمن‌ماه با کسری 200 میلیون مترمکعبی گاز در روز مواجهیم. برای امسال کاهش مصرف گاز از محل بهینه‌سازی ممکن نبود اما بررسی‌های کارشناسی شرکت ملی گاز نشان می‌دهد که با یکسری اقدامات فقط در 2 بخش خانگی و نیروگاهی، می‌توان سالانه 30 میلیارد مترمکعب صرفه‌جویی کرد. این رقم 10 برابر مصرف گاز کشوری مانند سوئیس است و نه تنها دغدغه تأمین سوخت را در ایران از میان می‌برد بلکه راهی برای حضور فعال در مذاکرات گازی و صادرات بیشتر باز می‌کند. برای امسال فقط کافی است در بخش خانگی، از گرم کردن محیط‌هایی که استفاده نمی‌شود، پرهیز کنیم و دمای رفاه را 18 تا 22 درجه نگه داریم؛ لباس بیشتری بپوشیم و درزهای درها و پنجره‌ها را با عایق بپوشانیم.

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها