دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۰۸۸۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۹
هرچند مصرف هویج و سایر مواد غذایی غنی از بتاکاروتن برای بدن بسیار مفید است اما مصرف زیاد این گروه از خوراکی‌ها می‌تواند عارضه‌ای به‌نام «کاروتنمی» را که عبارت از نارنجی‌شدن رنگ پوست به‌دلیل افزایش بتاکاروتن خون است به‌همراه داشته باشد.

به گزارش آوای خزر، برخی از محبوب‌ترین مواد غذایی غنی از بتاکاروتن عبارتند از: زردآلو، طالبی، هویج، انبه، پرتقال، کدو تنبل و سیب‌زمینی شیرین.

دکتر پیلیانگ، متخصص پوست می‌گوید: مصرف روزانه حدود 20 تا 50 میلی‌گرم بتاکاروتن به مدت چند هفته می‌تواند تغییر رنگ پوست را به همراه داشته باشد. یک هویج متوسط حدود چهار میلی‌گرم بتاکاروتن دارد. اما ابتلا به کاروتنمی همیشه به‌دلیل خوردن محصولات دارای رنگ گرم نیست. مواد غذایی دیگری مانند سیب، کلم، سبزیجات برگ‌دار، کیوی، مارچوبه و حتی گاهی تخم‌مرغ و پنیر هم می‌توانند این عارضه را ایجاد کنند.

بتاکاروتن، رنگدانه موجود در برخی میوه‌ها و سبزیجات قرمز، نارنجی و زرد است. دکتر پیلیانگ می‌گوید بتاکاروتن‌های اضافی موجود در خون به قسمت‌هایی از بدن که پوست ضخیم‌تری دارند، مانند کف دست‌ها، کف پاها، زانوها، آرنج‌ها و چین‌های اطراف بینی می‌روند.

اینها اولین مناطقی هستند که افراد متوجه تغییر رنگ آنها می‌شوند. این تغییر رنگ در افراد با پوست روشن‌تر آشکارتر است. با مصرف بیشتر غذاهای حاوی بتاکاروتن، رنگ نارنجی ایجاد شده پررنگ‌تر می‌شود. کاروتنمی با مرور تاریخچه رژیم غذایی و آزمایش سطح بتاکاروتن در خون تشخیص داده می‌شود. کاروتنمی به درمان نیاز ندارد و صرفا با کاهش مصرف غذاهای حاوی بتاکاروتن تغییر رنگ پوست معمولا در عرض چند ماه به‌حالت عادی باز می‌گردد. با این حال اگر متوجه چیزی بیشتر از زردی رنگ پوست شدید آن را بررسی کنید. بیماری‌های کلیوی، زردی، بیماری تیروئید، دیابت و بی‌اشتهایی همگی می‌توانند باعث تغییر رنگ پوست شوند.

دکتر پیلیانگ می‌گوید: «بچه‌های کوچک ممکن است به‌دلیل خوردن غذاهایی مانند پوره هویج یا کدو حلوایی بیشتر در معرض ابتلا به کاروتنمی باشند اما هیچ خطری کودک را تهدید نمی‌کند.»

همچنین احتمال بروز این عارضه در افراد با بیماری کبدی، دیابت یا کم‌کاری تیروئید بیشتر است. برای جلوگیری از بروز کاروتنمی رژیم غذایی متعادلی داشته باشید. اگر متوجه هر نوع تغییر رنگ پوست که ظرف چند روز از بین نرفت شدید، آن را با پزشک در میان بگذارید. /جام جم

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار