دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۰۸۹۵
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۶
خارپشت‌ها از جمله پستاندارانی هستند که بدنشان در برابر سم مقاوم است و در اسارت مطیع هستند.

به گزارش آوای خزر،خارپشت‌ها ویژگی‌های جالبی دارند که بر اساس اطلاعات سازمان حفاظت محیط زیست به برخی ازاین ویژگی‌ها اشاره می‌شود:

*از راسته خارپشت‌ها تاکنون چهار گونه در ایران شناسایی شده است. تا چندی پیش راسته‌ خارپشت‌ها یک خانواده از راسته حشره‌خواران به حساب می‌آمدند ولی به تازگی برخی از محققان در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که خارپشت‌ها و حشره‌خواران از نظر تکاملی، ریخت‌شناسی و ژنتیکی تفاوت‌های زیادی با هم دارند.

* خارپشت‌ها بدنی نسبتاً گرد دارند که سطح پشتی آنها پوشیده از خارهای انبوه، بلند و تیز است ولی در زیر بدن موهای نرمی دارند. این حیوانات در پهلوها ماهیچه‌هائی دارند که به آن‌ها امکان می‌دهد تا در هنگام خطر و یا خواب زمستانی به شکل گلوله‌ای از خار درآیند و بدین وسیله صورت، شکم یا پاهای خود را که آسیب‌پذیرند می‌پوشانند. در موقع افتادن از بلندی نیز خارها مانند یک بالش ضربه را می‌گیرد.

*خارپشت‌ها جانوران مقاومی هستند، برخی از آن‌ها مانند خارپشت گوش‌بلند قادر است به مدت ۱۰ هفته بدون آب و غذا زندگی کند.

* خارپشت‌ها در دست‌ها و پاها پنج انگشت دارند، شبگردند و در مناطق سردسیر تمام فصل زمستان را در خواب زمستانی می‌گذرانند.

* غذای اصلی خارپشت‌ها را حشرات و سایر بی‌مهرگان یا مهره‌داران کوچک و مواد گیاهی تشکیل می‌دهد. دندان‌های تیز و مخروطی ‌شکل آن‌ها برای حشرات بسیار مناسب است.

* خارپشت‌ها پستاندارانی بسیار مفیدند و در کنترل آفات، به‌ویژه حشرات و لارو آن‌ها نقش عمده‌ای دارند.

* حس بویایی خارپشت‌ها قوی است. با مقاومت در برابر سم قادرند از جانوران سمی - که برای سایر پستانداران خطرناکند - تغذیه کنند. آن‌ها با کندن زمین، بچه موش‌ها و دیگر جوندگان مضر را در لانه‌های‌شان شکار می‌کنند.

* خارپشت‌ها در اسارت بسیار مطیع‌ هستند. بعضی از روستاییان برای از بین بردن مار و عقرب، این حیوانات را در منازل خود نگهداری می‌کنند. تقریباً اکثر خارپشت‌های بالغ بین خارهای خودشان کنه‌های زیادی دارند، در اسارت گاهی نوزادان ناتوان خود را می‌کشند و می‌خورند.

* دشمن طبیعی خارپشت‌ها، جغد، سایر پرندگان شکاری و گاهی رودک، سمور و روباه هستند. همه ساله تعداد زیادی خارپشت بر اثر تصادف با اتومبیل از بین می‌روند. به عللی از قبیل شبگرد بودن، استفاده از انواع غذاهای گیاهی و حیوانی، مقاومت در مقابل سموم و داشتن خواب زمستانی، در حال حاضر خطری جدی نسل آنها را تهدید نمی‌کند.

 * نام‌های محلی خارپشت عبارتند از: (اراکی: گربه تکنه)، (بلوچی: جَج: دجوک)، (ترکی: کیرپی)، (ترکمنی: قوین کرفی)، (خراسانی: خارجی جی)، (کردی: شوژی، ژوشک، ژوژو)، (کرمانی: جوجه تیغی)، (لری: گُوابِه)، (مازندرانی: آرمجی، تیغ پشت، سارتشی)./ایسنا

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار