دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۱۰۸۲
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۷
نام میکاییل در قرآن تنها در یک سوره و به صورت «میکال» آمده است و در نزد مسلمین یکی از چهار فرشته مقربی است که دارای شأن و جایگاه ویژه‌ای دارد.
به گزارش آوای خزر، در قرآن آمده است: 
«مَنْ کانَ عَدُوًّا لِلَّهِ وَ مَلائِکَتِهِ وَ رُسُلِهِ وَ جِبْرِیلَ وَ مِیکالَ فَإِنَّ اللَّهَ عَدُوٌّ لِلْکافِرِینَ» [بقره/ ۹۸]
کسی که دشمن خدا و فرشتگان و فرستادگان او و جبرئیل و میکاییل (میکال) باشد (کافر است و) خداوند دشمن کافران است.
 
پیامبر اسلام صلی الله و علیه و آله می‌فرماید: هر قطره‌ای که در زمین می‌بارد و هر برگی که روییده می‌شود و یا به زمین می‌ریزد، زیر نظر میکاییل است.
 
هنگامی که پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله به مدینه آمدند، روزی عبدالله بن صوریا (یکی از علمای یهود) با جمعی از یهود فدک، نزد پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله آمدند و از آن حضرت سوالات گوناگونی به عمل آوردند. نشانه‌هایی را که گواه نبوت و رسالت او بود، جستجو نمودند. از جمله گفتند:‌ ای محمّد -صلّی الله علیه و آله- خواب تو چگونه است؟ زیرا به ما اطلاعاتی درباره خواب پیامبر موعود داده شده است. فرمود: «تنام عینای و قلبی یقظان!: چشم من به خواب می‌رود، اما قلبم بیدار است».
 
گفتند راست گفتی‌ای محمّد! پس از سؤالات متعدد دیگر، ابن صوریا گفت: یک سؤال باقی مانده که اگر آن را صحیح جواب دهی به تو ایمان می‌آوریم و از تو پیروی خواهیم کرد. نام آن فرشته‌ای که بر تو نازل می‌شود چیست؟ فرمود: جبرئیل است. «ابن صوریا» گفت؛ او دشمن ما است، دستور‌های مشکل درباره جهاد و جنگ می‌آورد، اما میکائیل همیشه دستور‌های ساده و راحت آورده، اگر فرشته وحی تو میکائیل بود به تو ایمان می‌آوردیم! [فضل بن حسن طبرسی، تفسیر مجمع البیان، ترجمه دکتر محمد مفتح، ج ۱، ص ۲۷۴]
 
کلمه میکال از عبری وارد زبان عربی شده است و فرشته مقربی است که یهود و مسیحیان وی را میشل می‌نامند. [خزائلی، محمّد، اعلام قرآن، ص ۶۲۸ و ۶۲۹]
 
«میکاییل» در نظام خلقت چه وظیفه‌ای دارد؟
 
بر اساس روایات هر کدام از فرشتگان مأموریت خاص دارند. عزرائیل مأمور قبض ارواح آدمیان است. اسرافیل مأمو ن است. میکاییل مسئول ارزاق و روزی مردمان است (مفاتح الجنان، دعای ذکر شده در اعمال ام داود، ص ۲۶۲)
 
چنانچه پیامبر اسلام صلی الله و علیه و آله می‌فرماید: هر قطره‌ای که در زمین می‌بارد و هر برگی که روئیده می‌شود و یا به زمین می‌ریزد، زیر نظر میکاییل است. (بحار الانوار، علامه مجلسی، ج ۵۶، ص ۲۶۰)
 
در حدیث دیگری نیز آمده است: میکائیل بر ملائکه‌ای که بر ارزاق موکل اند همچون ابر و ملائکه رعد و برق و ملائکه باد و باران و ... سروری دارد. [بحارالانوار، ج ۵۹، ص ۲۲۱]
 
مرحوم مجلسی نقل می‌کند که میکائیل، ریاست فرشتگانی را که مسئول ارزاق مخلوقات هستند، به عهده دارد. (همان، ص ۲۲۱) آن‌ها غیر از این کار‌هایی که نسبت به انسان‌ها و عالم انجام می‌دهند، مثل سایر فرشتگان سرگرم تقدیس، تسبیح و تنزیه حق تعالى هستند.
 
امیرمؤمنان (علیه السلام) درباره ساعات کاری فرشتگان بیان شنیدنی دارد: «گروهی از فرشتگان همواره در سجده اند و رکوع ندارند. گروهی در رکوعند و یارای ایستادن ندارند. گروهی در صف‌هایی ایستاده اند که پراکنده نمی‌شوند. گروهی همواره تسبیح گویند و خسته نمی‌شوند. هیچ گاه خواب به چشم شان راه نمی‌یابد. عقل‌های آنان دچار اشتباه نمی‌گردد، بدن‌های آنان دچار سستی نشده و دچار بی خبری برآمده از فراموشی نمی‌شوند.
 
برخی از فرشتگان، امینان وحی الهی و زبان گویای وحی برای پیامبران می‌باشند که پیوسته برای رساندن حکم و فرمان خدا در رفت و آمدند. جمعی از فرشتگان حافظان بندگان، و جمعی دیگر دربان بهشت خداوندند. برخی حاملان عرش الهی اند.» (نهج البلاغه، خطبه ۱)
 
از این فرشته مقرب، تنها در یک سوره و در یک آیه قرآن سخن به میان آمده و آن مقام و منزلتی که در عهد قدیم در میان یهودیان و مسیحیان وجود داشت ارائه شد و در نزد مسلمین نیز یکی از چهار فرشته مقربی است که دارای شأن و جایگاه ویژه‌ای دارد.
 
از این گونه روایات به دست می‌آید که بالاخره فرشتگان هر کدام مسئولیت ویژه‌ای دارند، ولی تسبیح خداوند وظیفه مشترک همه آنان است.
 
بنابر احادیث اسلامی، جبرئیل و میکاییل، اولین فرشتگانی هستند که به آدم سجده کردند و برخلاف ایشان ابلیس از تعظیم و سجده خودداری نموده است. [همان]
 
شبستری در اعلام القرآن می‌نویسد: نزل مع جمع من الملائکة علی رسول الله صلّی الله علیه و آله و کان مِن الملائکة الذین نصروا النبی صلّی الله علیه و آله و المسلمین فی واقعة بدر. [شبستری، عبدالحسین، اعلام القرآن، قم، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزة علمیه، ۱۳۷۹ ش، ص ۹۵۸]
 
میکائیل از جمله فرشتگانی است که در جنگ بدر به یاری مسلمین شتافتند. میکائیل فرشته ملکی، از جانب باری تعالی برای ارزاق خلائق بود و در امور مهم با جبرئیل علیه السّلام همراهی می‌کرد. 
انتهای پیام/1005
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها