دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۱۵۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۳
یکی از روش‌هایی که این روزها از طرف زنان و حتی دختران برای باروری در آینده مورد استفاده قرار می‌گیرد و بین ایرانیان شایع شده است، روش فریز کردن تخمک یا اهدای تخمک به زنان نابارور است.

به گزارش آوای خزر، نسترن زمانی، متخصص زنان و زایمان، با اشاره به انجام عمل اهدای تخمک در کشور، اظهار کرد: برای فریز کردن تخمک باید همانند شخصی که داوطلب انجام عمل IVF است، فرد تحت درمان با تزریق هورمون قرار بگیرد، در عمل اهدای تخمک پس از ذوب آن‌ها، آنان به‌عنوان رویان درون رحم قرار گرفته و منجمد می‌شود، درجه انجماد برای فریز کردن، ۱۹۶ درجه سانتیگراد است، حتی تا ۱۰ سال نیز تخمک فریزشده می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

وی افزود: یک زن با قدرت باروری می‌تواند برای کمک به باروری زنی دیگر به وی تخمک اهدا کند، در این حالت پزشک با خارج کردن تخمک از فرد اهدا کننده و با روش IVF، تخمک را به رحم فرد دریافت‌کننده انتقال می‌دهد و حتی ممکن است، تعدادی تخمک نیز برای باروری‌های بعدی فریز شود.

این متخصص تصریح کرد: بررسی‌ها نشان داده که روش اهدای تخمک تاکنون، ۵۰ درصد موفقیت‌آمیز بوده است، افرادی که نارسایی زودرس تخمدان داشته، ذخیره تخمدان و کیفیت تخمک‌های آنان کاهش داشته یا سن بالای ۴۳ سال دارند، به آنان توصیه می‌شود که به منظور جلوگیری از متولد شدن جنین با ناهنجاری‌های ژنتیکی، تخمک اهدایی دریافت کنند.

زمانی در خصوص شرایط فرد دهنده تخمک، تصریح کرد: فردی که داوطلب اهدای تخمک می‌شود باید توسط پزشک متخصص زنان و نازایی مورد بررسی قرار بگیرد، آن‌گاه آزمایش‌ها و سونوگرافی‌هایی از وی گرفته می‌شود، بهترین سن برای اهدای تخمک، سن ۲۱ تا ۳۴ سال است و ترجیحا بهتر است فرد اهداکننده تخمک دارای سابقه بارداری و تولد جنین زنده باشد، اما دختران مجرد نیز می‌توانند تخمک خود را اهدا کنند به شرط آن‌که سن کمتر از 35 سال داشته باشند.

وی ادامه داد: فرد اهداکننده تخمک باید از لحاظ جسمی و روحی سالم بوده و مبتلا به بیماری عفونی نباشد، تست‌های غربالگری وی از لحاظ هپاتیت ب، هپاتیت سی، ایدز، سیفلیس، عفونت‌های منتقله از راه جنسی، آزمایش خون از نظر تالاسمی و گروه‌های خونی، آزمایش نداشتن اعتیاد و داشتن ذخیره تخمدان کافی فرد اهداکننده سالم باشند، علاوه بر نکات آزمایشی و بهداشتی در مسئله اهدای تخمک، نکات شرعی نیز در این موضوع در نظر گرفته می‌شود.

این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه عمل اهدای تخمک نیز امکان دارد همانند هر عمل جراحی دیگر عوارضی برای فرد اهداکننده داشته باشد، گفت: در عمل اهدا، هورمون‌هایی به فرد تزریق می‌شود تا فولیکول‌های وی به اندازه کافی رشد کرده و آزاد شوند، این هورمون‌ها ممکن است عوارضی مانند قرمزی یا کبودی در محل تزریق را ایجاد کنند، درد سینه، احتباس مایعات در بدن، کج‌خلقی، اضطراب و تهوع نیز از عوارض اهدای تخمک است.

زمانی افزود: تزریق هورمون در برخی از بانوان نیز باعث ایجاد کیست تخمدان می‌شود که در این حالت پزشک درمان‌های دارویی و جراحی را توصیه می‌کند، تحریک بیش از حد تخمدان عارضه دیگر اهدای تخمک بوده که می‌تواند علایمی مانند کم‌آبی بدن، آسیب به کلیه‌ها، تجمع مایعات در بدن، گرگرفتگی، عرق کردن، احساس گرما و بر هم خوردن چرخه قاعدگی را ایجاد کند.

وی گفت: انجام بیش از حد عمل اهدای تخمک می‌تواند سرطان‌های دستگاه تناسلی، تخمدان، گردنه رحم و واژن را افزایش دهد، به‌همین دلیل توصیه می‌شود که عمل اهدای تخمک بیش از پنج بار صورت نگیرد.

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به فریز شدن تخمک، یادآور شد: برای فریز کردن تخمک باید همانند شخصی که داوطلب انجام عمل IVF است، فرد اهداکننده تحت درمان با تزریق هورمون قرار بگیرد، در عمل اهدای تخمک، پس از ذوب تخمک‌ها، آنان به‌عنوان رویان درون رحم قرار گرفته و منجمد می‌شوند.

زمانی افزود: برای تکمیل چرخه‌های انجماد، حدود چهار تا شش هفته زمان لازم است که با مراحل ابتدایی آی وی اف مطابقت دارد ( در IVF به مدت دو تا چهار هفته تزریق هورمون و استفاده از قرص‌های جلوگیری از بارداری به‌منظور از بین بردن اثر هورمون‌های طبیعی انجام می‌گیرد)، در اهدای تخمک، ۱۰ تا ۱۴ روز تزریق هورمون برای تحریک تخمدان و بالغ شدن همزمان چند تخمک صورت می‌گیرد، زمانی که تخمک‌ها به اندازه مناسب بالغ شدند، در سونوگرافی واژینال، یک سوزن به درون تخمدان برده شده و تخمک بالغ برداشته می‌شود.

این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه عمل اهدای تخمک دردناک نیست، گفت: تخمک‌ها بعد از دریافت بلافاصله منجمد می‌شوند، باید گفت تخمک فریزشده کارایی لازم را دارد، زمانی‌که یک زن آمادگی بارداری داشته باشد، می‌تواند چندین سال بعد از تخمک‌های منجمد شده استفاده کند، درجه انجماد برای فریز کردن، ۱۹۶ درجه سانتیگراد است، حتی تا ۱۰ سال نیز تخمک فریز شده می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد./برنا

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: