آوای خزر- امیرحسین طاهریان: در اقتصاد دریا؛ یکی از مسائلی که نقش عدیدهای در توسعه اقتصادی ایفا میکند ظرفیتهای گردشگری دریایی و ساحلی است؛ بطوریکه توسعه اسکلهها با بهره گیری از سرمایه گذاران دلسوز و واقعی منجر به بستری برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در سراسر استان میشوند.
یکی از این سرمایه گذاران که تمایل به ایجاد اسکله تفریحی گردشگری در ساحل فرح آباد دارد و به گفته برخی از اهالی شهر فرح آباد دلسوز این منطقه میباشد زمینههای سرمایه گذاری را در بستر دریای فرح آباد ایجاد نموده است در گفتگو با آوای خزر میگوید: ۱۷ سال است اسکله تفریحی توریستی ساحل فرح آباد را ساخته ایم که متاسفانه به انحا مختلف توسط برخی دستگاههای دولتی بارها مورد بی مهری قرارگرفته ایم و تنها نهادی که در این بین یاریگر ما بود اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده است و حتی شهرداری فرح آباد هم به بهانه پرداخت عوارض جلوی کار ما را گرفت چرا که دیواری کوتاهتر از سرمایه گذار؛ ییدا نکردند.
شهر تاریخی و ساحلی فرح آباد که بندر تاریخی هزار ساله است از ظرفیتهای مهمی همچون منابع آبی و برکهها و سواحل دریا برخوردار است؛ همه این موارد میتواند بیانگر این باشد که شهر فرح آباد یک مقصد گردشگری بین المللی است که باید زیرساختهای لازم و حمایتهای مورد نیاز آن فراهم و تامین شود البته این موضوع حمایت تمام قد و توجه مشفقانه مدیران اجرایی و نمایندگان مجلس را میطلبد.
سرمایه گذار اسکله تفریحی و گردشگری فرح آباد در ادامه با عنوان اینکه بعد از ۱۷ سال علی رغم اینکه مجوز کامل داریم اداره کل منابع طبیعی از سال ۸۴ تا امروز درخواست مال الاجاره از ما نموده است خاطرنشان کرد: اگر مجبور شوم بی توجهی برخی ادارات و مسئولین در روند فعالیت و سرمایه گذاری را رسانهای مینمایم چرا که هدف و ارادهای جز اذیت و آزار من وجود ندارد که باید بگویم با توجه به پتانسیلها و مواهب طبیعی که استان مازندران بویژه شهر ساحلی فرح آباد داراست احداث اسکلههای گردشگری باید براساس علم روز دنیا و با اتکا به آموزههای تاریخ تمدن کشورمان باشد تا به نوعی شاهد توسعه همه جانبه اقتصادی فرهنگی و گردشگری باشیم که بی شک برای عملی شدن این مهم نیاز به ورود جدی استاندار مازندران بعنوان مقام عالی دولت در استان میباشد چرا که با توجه به سوابق مدیریتی استاندار مازندران در حوزههای امنیتی و نظارتی میتوان به ایجاد امنیت برای سرمایه گذاران در آینده خوش بین بود.
در ادامه این گزارش دکتر علی ماهفروزی دبیر اجرایی رویدادبین المللی ساری پایتخت گردشگری ۲۰۲۲ با عنوان اینکه مازندران برای ورود به بازارهای گردشگری جهانی نیازمند اسکلهها و بندر گاههای گردشگری با اتکا به پتانسیلهای شهرهای گردشگری است افزود: رویداد ساری ۲۰۲۲ شرایط ورود به بازارهای گردشگری جهانی را تسهیل میکند لذا براین اساس باید شرایطی را فراهم آوریم که سال ۲۰۲۲ سال ورود مازندران به عرصههای گردشگری دریا باشد که نیازمند عزم جدی و ملی تمامی ارکان مدیریتی میباشد که با انتخاب پایلوت شهر تاریخی و بندر ۱۰۰۰ ساله فرح آباد بعنوان منطقه ویژه گردشگری رویای گردشگری دریایی برای مازندران بوقوع بپیوندد. وی با بیان اینکه: یکی از مکملهای مهم گردشگری؛ اکوتوریسم و گردشگری فرهنگی، تاریخی، ورزشی و زراعت است تصریح کرد: با توجه به ظرفیتها و پتانسیلهایی که در استان مازندران وجود دارد باید رویداد بین المللی ساری پایتخت گردشگری ۲۰۲۲ را بهانه قرار دهیم تا با یک برنامه ریزی منسجم و متحد مبتنی بر نیازهایی که جامعه مخاطب ما و گردشگران بین المللی به این مهم دارند بسوی گردشگری دریایی حرکت کنیم.
دکتر ماهفروزی خاطر نشان کرد: گردشگران دریایی به تنهایی نمیتواند موضوع اصلی و محوری گردشگری شمال ایران به چند دلیل باشد؛ اول اینکه ظرفیتهای مهم دیگری همچون: جنگل، تاریخ، تمدن، کشاورزی و ورزش و دیگر موضوعات در مازندران وجود دارد که نباید مغفول بمانند و از سوی دیگر زیرساختهای لازمی که در حوزه دریا، هوا و ریل وجود دارد که میتوانند ورود گردشگران به شمال ایران را تسهیل کنند.
ماهفروزی اظهار کرد: گردشگران بین المللی به تمامی موضوعات از جمله مسائل فرهنگی، اماکن تفریحی، تنوع غذایی و... توجه میکنند لذا گردشگری دریایی میتواند برای گردشگران در حوزه تفریحی و سرگرمی مورد توجه میباشد که به همین منظورمی بایست ظرفیتهای فرهنگی دریا از جمله موسیقی خاص دریای شمال را بصورت هوشمندانه شناسایی و آگاهی بخشی نماییم که پیوست فرهنگی بعنوان یک ظرفیت برای توسعه دریا همزمان با پیوست گردشگری دریایی مورد توجه قرار گیرد؛ وی افزود: رویداد ۲۰۲۲ این پتانسیل را دارد تا افکار عمومی استان اعم از مسئولین و مردم را بسیج نماید. وی با بیان اینکه تنها با محوریت دریا به گردشگری فاخر دست نخواهیم یافت گفت: در گردشگری دریایی و ساحلی رویکرد استفاده از ظرفیتهای دریا نقش مهمی دارند؛ برای سرمایه گذاری در گردشگری دریایی فصل معنی ندارد و سفر دائمی میبایست تعریف شود بر این اساس میبایست تبلیغات و بازاریابی در این حوزه انجام دهیم و وقتی صحبت از دریا میکنیم نیاز به مطالعه عمیق داریم چرا که گردشگری دریایی در سادهترین حالت یعنی اینکه کشتیهای کروز و اتوبوسهای دریایی گردشگران را به اعماق دورتر ببرند و گردشگران از فضاهای موجود در دریا و ساحل لذت ببرند.
ماهفروزی با عنوان اینکه وقتی صحبت از گردشگری دریایی میکنیم مبحث فرهنگ نباید یک موضوع مغفول مانده باشد خاطرنشان کرد: باید این مهم را فرصت قلمداد داد که دریا در درجه اول مکان زندگی گونههایی است که طی هزاران سال در آنجا ساکن هستند و قدیمیترین اسنادی که در مورد گردشگری دریایی وجود دارد آثاری است که در بنادر شمال ایران وجود دارد که در دوره صفوی یکی از بزرگترین بنادر ایران بندر فرح آباد بود که شهر تجاری بندری براین اساس در شمال ساری ساخته شد لذا این موضوع بسیار مهم میباشد که بر اساس این دانش و ظرفیت به نحوه انتخاب این اماکن پی ببریم.
وی یادآور شد: با توجه به ظرفیتهای تاریخ تمدنی و همچنین فرصتهای زیرساختی در مناطق مختلف مازندران انتخاب اسکلههای دریایی گردشگری و بنادر تجاری گردشگری باید براساس شاخصههای مهم علمی و تاریخی باشد که فرح آباد یکی از شاخصترین مناطق تاریخی است و حدود ۱۰۰۰ سال بندر تجاری بود و سابقه تاریخی و ظرفیتهای بی نظیری همچون:ظرفیتهای باغی، رودخانهها و منابع آبی مثل برکهها و سواحل دارد که همه این موارد میتواند فرح آباد را در یک شاخص و تراز بین المللی همچون گذشته مقصد گردشگری کند.
انتهای پیام/۱۰۰۰