دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۱۸۴۶
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۴
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی مازندران:
مازندران نیازمند ۲۸ پایگاه اورژانس جدید است/ آمل در صدر حوادث ترافیکی و جاده‌ای
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی مازندران با اشاره به نیاز استان به استقرار ۲۸ پایگاه جدید در مناطق مختلف به ویژه در آمل که در صدر حوادث ترافیکی و جاده‌ای قرار دارد، از خیران، شهرداران و شورا‌های شهر مازندران خواست تا در ساخت این پایگاه‌ها به کمک سازمان اورژانس بیایند.
به گزارش آوای خزر از ساری، دکتر رضا حبیبی ساروی امروز در جمع خبرنگاران، مطالب خود را در دو بخش مدیریت خطر بلایا یا بحران و فوریت‌های پزشکی ارائه، و پس از آن به سوالات مد نظر رسانه‌ها پاسخ داد.

او ابتدا با شفاف‌سازی اینکه تنها در بحث فوریت‌های پزشکی و 115 فعالیت نداشته و در مدیریت خطر بلایا نیز حاضر هستند، اورژانس را یک سازمان مستقل ذیل وزیر و جداشده از معاونت درمان عنوان کرد که در استان‌ها ذیل ریاست دانشگاه علوم پزشکی و با هماهنگی معاونت درمان، هماهنگ با سایر معاونت‌ها برای خدمت به مردم فعالیت دارند.

رئیس اورژانس 115 مازندران نخستین قدم در مدیریت خطر بلایا را ارزیابی مخاطرات عنوان و در همین رابطه به تدوین کتابچه ارزیابی 20 ساله به تفکیک شهرستان‌های استان در برنامه‌های مدیریت خطر اشاره کرد که علاقمندان می‌توانند در پژوهش‌ها و اقدامات خود از آن به عنوان سند پایه استفاده کنند.

تحلیل خطر، مدیریت خطر، پیشگیری، کاهش اثرات، و پذیرش خطر، همچنین اقدامات نوینی ازجمله ثبت لایه‌های اطلاعاتی GIS مراکز در سامانه اطلاعات جغرافیایی سلامت استان و ثبت پایگاه‌های اورژانس مازندران در گوگل‌مپ و نشان، از دیگر مواردی بود که دکتر حبیبی در مدیریت خطر بلایا یا بحران به آنها اشاره کرد.

او در بخش آمادگی در برابر حوادث و بلایا نیز از همکاری اورژانس با تمامی دستگاه‌های مشمول قانون مدیریت بحران، هماهنگی و هدایت بحران از طریق مرکز EOC / مرکز هدایت عملیات فوریتی، سامانه هشدار اولیه پیامکی و سایت همیار اوژانس در برنامه‌های پیش‌بیمارستانی به آدرس http://hamayarems.mazums.ac.ir ، همچنین آموزش تخصصی، تمرین یا مانور به شکل رومیزی، مهارتی، عملیاتی و تمام‌عیار گفت که در پایان نیز تمامی برنامه‌های ارزیابی و ارزشیابی می‌شوند.
 
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره تعداد افرادی که تاکنون در سایت همیار اورژانس آمادگی خود را جهت همکاری با این سازمان اعلام کردند، به خبرنگار آوای خزر گفت: در هر کدام از شهرستان‌ها بین 50 تا 70 نفر تاکنون ثبت نام کردند و برای همکاری، محدودیت سنی نداریم.
 
مازندران نیازمند 28 پایگاه اورژانس جدید است/ آمل در صدر حوادث ترافیکی و جاده‌ای
حبیبی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت 94 پایگاه عملیاتی در شهرهای مختلف مازندران، 13 پایگاه در حال ساخت و 19 پایگاه در حال مرمت و بازسازی از نیاز استان به وجود پایگاه‌های بیشتر گفت که باتوجه به جمعیت شناور و حوادث جاده‌ای و ترافیکی و غیر ترافیکی بسیاری که در تمام فصول سال در مازندران به وقوع می‌پیوندد، ضرورت دارد تا خیران، شهرداران و شوراهای شهر به کمک بیایند.

او اعلام کرد: براساس برنامه ششم توسعه، در مازندران به 28 پایگاه اورژانس جدید نیازمندیم(هر 20 هزار نفر یک پایگاه) که به تفکیک 19 پایگاه شهری و 9 پایگاه جاده‌ای اورژانس از نیازهای ضروری استان مازندران در حوزه سلامت است.  

(ساری 8، قائمشهر 3، آمل 2، و چالوس، نوشهر، بهشهر، رامسر، نکا و فریدونکنار نیز هر کدام یک پایگاه شهری نیاز دارند و 9 پایگاه نیز در جاده‌های شرق تا غرب و مرکز استان نیاز داریم).

رئیس اورژانس مازندران گفت: در حال حاضر سه پایگاه آموزشی فوریت‌های پزشکی در استان را در حال ایجاد داریم، یک پایگاه اورژانس هوایی با یک هلیکوپتر تملیکی نیز در اختیار مازندران است که فعلا باتوجه به نقص فنی فعال نیست.  

این مسوول همچنین از وجود 2 موتورلانس غیرعملیاتی موجود، و در حال دریافت بودن 11 موتورلانس، همچنین از راه‌اندازی به زودی آمبولانس ریلی و دریایی در استان مازندران خبر داد که جزئیات آن متعاقبا اعلام می‌شود.
 
حبیبی اعلام کرد: در مازندران یک هلی‌پد در آمل واقع شده و 60 هلی‌اسپات شامل 10 جایگاه بیمارستانی و 50 جایگاه ضروری در نقاط غیربیمارستانی استان برای انتقال مصدومان به مراکز درمانی وجود دارد.

او با اشاره به مراکز پیام و دیسپچ استان مازندران از استقرار سه مرکز در بهشهر، آمل و چالوس و مرکز سانترال ساری گفت و از طرح‌های در حال توسعه این بخش نیز به راه‌اندازی کد 247 برای حوادث قلبی و کد 724 برای بیماران سکته قلبی اشاره داشت.
 
مازندران نیازمند 28 پایگاه اورژانس جدید است/ آمل در صدر حوادث ترافیکی و جاده‌ای
*اقدام ارزشمند روابط عمومی اورژانش 115 مازندران که تصاویری از خبرنگاران فقید زنده‌یادان فلاحتی، درخشنده و معافی را در جمع خبرنگاران قرار داد.
 
رئیس مرکزمدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی مازندران از طرح‌های در حال اجرایی این مرکز به دیسپچ تخصصی جهت استمداد پیامکی ناشنوایان خبر داد که به اطلاعات مکانی فرد تماس‌گیرنده دسترسی خواهند داشت.

این مسوول با اشاره به فعالیت اورژانس مازندران در طرح زمستانه، از آمادگی برای حضور مؤثر در ستاد خدمات سفر 1401 گفت و پیش‌بینی کرد که بار مسافرت‌ها در سال آینده بسیار بالاست.

رئیس اورژانس مازندران در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره مزاحمت‌های تلفنی به کاهش حدود 90 درصدی مزاحمت‌ها اشاره و اعلام کرد که از 594 هزار و 778 تماس با مراکز پیام استان مازندران، 12 هزار و 249 پیام مزاحمتی بوده است. با این توضیح که شماره‌های ثابت یا همراه مزاحمان ثبت شده و با برخی از آنها برابر قانون برخورد شده است.

حبیبی درباره سوالی مبنی بر ضرب و شتم تکنسین‌های اورژانس 115 در حین ماموریت نیز به عنوان یکی از مسائل تأثربرانگیز یاد کرد که شاید باید برای پیشگیری از چنین حوادثی، اعزام نیروی انتظامی همراه با ماموریت پایگاه‌های اورژانس ضروری باشد.

او در پاسخ به تأخیر آمبولانس در صحنه حوادث، تصریح کرد: از زمان دریافت گزارش، بلافاصله آمبولانس به محل حادثه اعزام می‌شود. در این مسیر ممکن است مسائلی چون آدرس اشتباه، ترافیک یا سانحه برای تیم اعزامی پیش بیاید که زمان رسیدن به مقصد را طولانی کند اما در مجموع این عدد در مناطق جاده‌ای 9 دقیقه و مناطق شهری 11 دقیقه است.

حبیبی البته به کمبود نیرو هم اشاره کرد و از جوانان حداکثر 30 ساله با مدرک فوریت‌های پزشکی حتی در سطح کاردانی خواست که در آزمون‌های استخدامی این مرکز شرکت و به جمع تکنسین‌های اورژانس بپیوندند.

رئیس اورژانس مازندران در پایان سخنان خود با اعلام اینکه از ابتدای سالجاری تاکنون، 16 هزار و 409 ماموریت شهری و جاده‌ای در حوادث غیرترافیکی و 77 هزار و 912 ماموریت ترافیکی شهری و جاده‌ای در مازندران انجام شده است، بیشترین میزان این حوادث را در شهر آمل عنوان کرد.

انتهای پیام/1001/
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار