دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۱۹۰۱
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳
مهدی پاشازاده در کافه خبر گفت: می‌ترسم با VAR هر بازی لیگ برتری 8-9 ساعت طول بکشد.

به گزارش آوای خزر، یکی از بزرگ‌ترین مدافعان تاریخ باشگاه استقلال مهدی پاشازاده است که سال‌ها با لباس این تیم درخشید و در تیم ملی رویایی سال 98 هم یکی از ستون‌های اصلی بود. پاشازاده پس از سال‌های مربیگری چندی پیش در پست مدیر ورزشی به استقلال برگشت و برنامه‌های زیادی مانند حل اختلافات کادر فنی و مدیریت و استخدام استعدادیاب برای تیم محبوبش داشت اما فرصت پیاده کردن آن‌ها را پیدا نکرد. او معتقد است حلقه گمشده مدیریت در فوتبال ایران همین پست مدیر ورزشی است و تیم‌های ایرانی باید مثل باشگاه‌های اروپایی یک فرد ورزشی در بدنه مدیریت خود داشته باشند. پاشازاده که شدیدا از فضای فوتبال ایران و اعتراضات بازیکنان و مربیان ناراضی است با حضور در کافه خبر خبرآنلاین صحبت‌های جالبی را مطرح کرد که در ادامه می‌خوانید:

قبل از دربی مدیران استقلال و پرسپولیس مصاحبه‌های تندی علیه هم انجام دادند و به نوعی از خجالت هم درآمدند. خیلی دوست دارم بدانم شنا آن زمان که در فوتبال آلمان بودید مدیرعامل باشگاه و اعضای هیئت مدیره در طول فصل چقدر مصاحبه می‌کردند؟

خیلی کم و به ندرت مصاحبه می‌کردند و اگر صحبتی بود خیلی معقول و محترمانه انجام می‌شد. اگر قرار بود درباره مربی صحبت کنند یا او را عوض کنند می‌گفتند ببینیم بعد از جلسه چه می‌شود. همچین چیزهایی نبود. من در مصاحبه‌ها همیشه گفته‌ام افراد سیاسی باید در ورزش باشند و هرکسی غیر این می‌گوید اشتباه می‌کند. موضوع این است که آدم سیاسی وظایف خودش را دارد و پول می‌آورد و تمامی باشگاه‌ها خصوصا باشگاه‌های بزرگ مدیر ورزشی دارند. مدیر ورزشی با کمک چمد نفر دیگر باشگاه را اداره می‌کنند و این مشکلات وجود ندارد چون آن مدیر از داخل و ریشه خود باشگاه است. الآن ندود و مالدینی اعتبار یوونتوس و میلان هستند یا لئوناردو و اولیور کان که همگی در باشگاه‌های خود اسطوره بودند. این مهره گمشده فوتبال ایران است.

در ایران علی پروین درباره مدیر فنی جمله معروفی دارد!

آن را با مدیر ورزشی اشتباه نگیرید.

بله زیرآبم را در دوره شفر زدند. من می‌توانستم خیلی کمک کنم ولی نگذاشتند. من الآن 200 تومان خرج کنم ببینید چه می‌شود.

آره ولی می‌توان همین را به مدیر ورزشی هم تعمیم داد. الآن شما به عنوان بازیکن قدیمی استقلال وارد این باشگاه شدید ولی باز به نظر می‌رسید مدیرعامل و اطرافیانش تصمیم می‌گیرند. الآن هم آقای آجورلو رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل است و تصمیمات را خودش به تنهایی می‌گیرد.

در مورد فوتبال ایران بله هرکسی کار خودش را انجام می‌دهد ولی فوتبال حرفه‌ای اینگونه نیست. در ایران یک موقع می‌گویند هیئت مدیره باید بازیکن بگیرد که اشتباه است. یک جا فقط به سرمربی می‌دهند که این هم اشتباه است و یک موقعی به مدیرعامل می‌دهند که آن هم درست نیست. قانون این است مدیر ورزشی به اضافه مدیر و سرمربی بازیکن انتخاب می‌کنند و مدیر ورزشی بالای سر کادر فنی است. سر تمرین نمی‌رود که بگوید فلان بازیکن را تعویض کن اما کلیت کار را مدیریت می‌کند. ماتیاس سامر هم چنین کاری انجام می‌داد. حتی موقعی بوده سرمربی را برکنار کردند آمده چند هفته تیم را هدایت کرده ولی بعد سر پست اصلی خودش برگشته است. من الآن بخواهم سایت خبری بزنم باید چند نفر مثل شما را کنار خودم داشته باشم. هرچقدر هم زرنگ باشم باز به اندازه شما نیستم. الآن افراد غیرورزشی مدیرعامل می‌شوند و مشاورهای کوچک هم کنار خود می‌گذارند و بدبختی فوتبال ایران از همین مشاوران کوچک است. چون هرکسی یک حرفی می‌زند و مدیرعامل گیج می‌شود و همان داستان آشپز پیش می‌آید. در آن سمت من فقط اینجا هیئت مدیره را می‌بینیم. ما در خارج اصلا هیئت مدیره‌ای نمی‌دیدیم و آن‌ها در سطح کلان تصمیم می‌گیرند و کارش چیز دیگری است.

اینجا هیئت مدیره با بازیکنان مذاکره هم می‌کند.

دقیقا. یکی در کارخانه، یکی در دفتر و سوله مذاکره می‌کند.

شما در مدتی که در باشگاه استقلال بودید چه اقداماتی انجام دادید و چه برنامه‌هایی داشتید؟

ما که در آن مدت کم کاری نکردیم و به جایی نرسیدیم. برنامه من بیشتر برای آکادمی بود که سر و سامان بگیرد. مسئله بعدی این بود که می‌خواستم با کادر فنی جلسه بگذارم و به سری چارچوب‌ها برسیم و اینکه تنش بین کادر فنی و مسئولین از بین برود و کادر فنی اصلا با مسئولین در ارتباط نباشد و من پل ارتباطی باشم که فکر می‌کنم اگر رخ می‌داد خوب بود. فوتبالی‌ها زبان هم را بهتر می‌فهمند. خیلی کارهای دیگر قرار بود اتفاق بیفتد. یکی از آن‌ها استخدام استعدادیاب بود که در اروپا به آن «scout» می‌گویند. شما در هر شهری 2 نفر داشته باشی و استعدادها را به آکادمی معرفی کنند. من درباره آکادمی خیلی حساس بودم و نوع برنامه‌ام این بود که یک بازیکن کمتر شود و پولش به آکادمی برسد. پارسال 500 هزار یورو خرج دیاباته شد و در 34 بازی نبود. اگر 100 هزارتا خرج آکادمی کنند چه بازیکن‌هایی ساخته می‌شوند. متاسفانه در این چند سال اصلا به آکادمی بها نداده‌اند. امسال هم همین است و من خبری شنیدم که متاسف شدم. وقتی پول نداشته باشی لباس و آب معدنی بخری!

زیرآبم را در استقلال زدند

دیدگاه غلطی که نسبت به مدیر فنی، مدیر ورزشی یا کلا حضور افراد ورزشی در بدنه مدیریت وجود دارد این است که می‌گویند طرف آمده تا جای سرمربی را بگیرد و سرمربی احساس خطر می‌کند.

بحث مدیر فنی که ما هیچ جای دنیا نداریم و این تعبیر یا ترجمه غلطی بوده که یک زمان وارد فوتبال ما کردند و حتما همین است. شما من را یا سرمربی می‌گذاری یا نه. اما در مورد مدیر ورزشی وقتی خود مدیر آمده سرمربی را انتخاب کرده، دیگر اصلا ترسی وجود ندارد. مدیر ورزشی می‌تواند به کادر فنی مشاوره دهد و اهدافشان یکی است. وقتی آمدم شما را انتخاب کردم اگر موفق نشوی خودم زیر سوال می‌روم.

مهدی پاشازاده به عنوان یکی از نامی‌ترین چهره‌های تاریخ باشگاه استقلال وارد این باشگاه شد و مدتی کار کرد و بعد هم اتفاقاتی افتاد که انگار در شان مهدی پاشازاده نبود و احترام شما حفظ نشد. آیا به این قضیه فکر کردید و قبول دارید؟ مقصر چه کسی بود؟

در مورد مقصر نمی‌خواهم صحبت کنم و انشالله بعدا مفصل صحبت خواهم کرد. استقلال در شرایط سختی است و من از زمانی که جدا شدم نه فنی و نه حاشیه‌ای صحبت نکردم و اصلا نمی‌خواهم درباره استقلال صحبت کنم ولی قطعا به این‌ها فکر کردم. وقتی قصد و نیت شما خیر باشد پس خیلی این‌ها مهم نیست و آدم‌هایی که بودند افراد کوچکی بودند. من هرچه دارم از استقلال است و به احترام استقلال و هوادارانش صحبت نکردم که استقلال وارد حاشیه نشود.

مان علیرضا منصوریان وقتی مهدی رحمتی با کادر فنی به مشکل خورد رفتم و کمک کردم. رفتم سر تمرین با علی منصوریان صحبت کردم و اقای خرمگاه و رحمتی را دعوت کردم و آنجا صحبت کردند و شام خوردند و حل شد.

در مورد استقلال چیزی که به نظر می‌رسد اینکه این تیم پر از چهره بزرگ است و انگار خود استقلالی‌ها به خاطر اختلافات به هم ضربه می‌زند و همه با هم بد هستند.

مشکل جایگاه‌ها و ادعاهاست. من هرکسی که به استقلال آمد را حمایت کردم. حتی زمان علیرضا منصوریان وقتی مهدی رحمتی با کادر فنی به مشکل خورد رفتم و کمک کردم. رفتم سر تمرین با علی منصوریان صحبت کردم و اقای خرمگاه و رحمتی را دعوت کردم و آنجا صحبت کردند و شام خوردند و حل شد. زمان شفر، استراماچونی و محمود فکری هم حمایت کردم و گفتم ای کاش همه این‌ها موفق شوند. موفقیت این تیم برای طرفداران و خود ماست. حرف شما درست است و متاسفانه یک سری آدم کوچک و بخیل هستند که جایگاه خود را نمی‌دادند. متاسفانه در مملکت ما هیچکس سر جایگاه اصلی خودش نیست. یک روز مومنی پیش خدا می‌رود و می‌گوید چرا کسی که دروغ می‌گوید عزیزتر است. خدا به او می‌گوید پیش شما یا من؟! جامعه ما الآن طوری است که هرکس بیشتر چاپلوسی کند موفق‌تر است. اگر حرف حق بزنیم به ما حمله می‌کنند. اگر حرف نزنیم می‌گویند تو پیشکسوت چرا حرف نمی‌زنی. هرکسی دروغ می‌گوید اینجا عزیزتر است.

لیگ برتر به هفته دهم رسیده و نکته مهم در خصوص لیگ این فصل کم‌گل بودن آن و تعداد زیاد بازی‌های بدون گل است. به نظر شما دلیلش چیست؟

چند دلیل دارد، یکی اینکه حساسیت بازی‌ها باعث می‌شود کادر فنی تیم‌های مختلف به دنبال این هستند که ابتدا گل نخورند. نکته دیگر کمبود مهاجم خوب است چون خیلی از مهاجمان خوب ما لژیونر هستند و غیبت آن‌ها به چشم می‌آید. یکی مثل منشا که تمام شده بود الآن دوباره آقای گل است و این نشان می‌دهد کیفیت مهاجمان لیگ پایین است. هم‌چنین در خط میانی هم نفراتی مثل نوراللهی و قایدی جدا شده‌اند و این‌ها کلاس کاری خودشان را داشتند و مثمر ثمر بودند و روی نتایج تاثیر می‌گذاشتند. وقتی این‌ها در لیگ نباشند باعث کم‌گل شدن بازی‌ها می‌شود.

دربی خوبی هم شاهد نبودیم و بازی خیلی سرد و کم‌موقعیتی بود.

سرد نبود افتضاح بود!

زیرآبم را در استقلال زدند

خیلی‌ها در توجیه این مسئله گفتند استقلال و پرسپولیس به اندازه 5-6 سال قبل ستاره ندارند که حرف درستی است اما اگر به گذشته برگردیم می‌بینیم همیشه دربی پایتخت همینطور بوده است. یک زمانی استقلال پر از ستاره بود و پرسپولیس کلی ملی‌پوش داشت ولی رفت و برگشت صفر – صفر می‌کردند. به نظر شما دربی ما چرا برعکس دربی‌های بزرگ دنیا انقدر صفر – صفر می‌شود؟

خب حساسیت زیادی که ایجاد می‌شود و موقعیت تیم‌ها تاثیر می‌گذارد. یک موقعی فاصله امتیازی دو تیم زیاد است و راحت‌تر بازی می‌کنند ولی الآن خیلی بد شده است. الآن برد دربی برای هر تیم مهر تایید شده و این روی کیفیت بازی تاثیر می‌گذارد. زمان ما کمتر بود و به اندازه الآن روی کادر فنی تاثیر نداشت. نهایت یک هفته بود و بعد اوضاع اوکی می‌شد ولی الآن خیلی بهتر شده است.

یکی دیگر از اتفاقات بد دربی و حتی کل لیگ ما این اعتراضات به داوری است. گاهی اوقات یکی از بازی‌ها 5-6 دقیقه معطل می‌شود!

تازه لیگ برتر کنترل می‌شود شما لیگ یک و دو را باید ببینید که چه خبر است. انقدر نیمکت حریف جنجال می‌کند که بدآموزی شده است چون من هم به نیمکتم می‌گویم تا آن‌ها بلند شدند شما هم اعتراض کنید. یک سری آدم هستند که کار فنی بلد نیستند و زورشان را بیرون زمین گذاشته‌اند که با اعتراض و هوچی‌گری کار می‌کنند. قطعا اعتراض به داور وجود دارد و بارها دیدم گواردیولا اعتراض کرده ولی صحبت می‌کنند و داور چهارم هم گوش می‌کند که خیلی مهم است و بعد مربی را آرام می‌کند. آنجا هم اشتباه وجود دارد و اعتراض می‌شود ولی در ایران تبدیل به عادت شده است. این بی‌حیا بازی عادت شده است. یک بازی از وسط زمین بازیکن من شوت زد گل شد داور آفساید گرفت. به داور گفتم کمک داور پرچم زد تو چرا سوت می‌زنی؟ در همین دربی خود داور اشتباه را شروع کرد که باید خطا به نفع پرسپولیس می‌گرفت و کارت می‌داد که نداد. داور چهارم هم به او گفت باید نظرش را عوض کند و نیمکت پرسپولیس این را شنید و از آنجا بازی از دست دور خارج شد چون روی اشتباه خودش ایستاد. در نهایت هم دقیقه 90 پنالتی استقلال را نگرفت و جبران کرد. بدترین چیز در زندگی این است که شما بخواهی با یک اشتباه، اشتباه قبلی را جبران کنی و این در داوری خیلی تاثیر دارد. امیدوارم این مسئله را کنترل کنند. ناظران داوری خیلی اهمیت دارند و داوران هم نباید بگذارند کنترل بازی از دست آن‌ها برود و بعد مجبور می‌شوند کارت بدهند که این کیفیت بازی را پایین می‌آورد.

نظرتان درباره واکنش هفته قبل یحیی چیست؟ پس از آن صحنه هند در کنفرانس گفت نمی‌خواهم داور را تحت فشار بگذارم.

این خیلی کار خوبی است و فرقی ندارد چه تیمی باشد. امیدوارم بقیه هم یاد بگیرند. خیلی مهم است بقیه هم یاد بگیرند. در لیگ خودمان می‌بینیم چه کارهایی می‌کنند که زشت است. درست است آدم عصبی می‌شود. من خودم بارها مثلا بطری آب را زمین کوبیده‌ام ولی بعضی حرکات واقعا بد است.

VAR می‌تواند اوضاع را درست کند؟ می‌ترسم بدتر شود.

من قبل از هر بازی همیشه یک ساعت و نیم زودتر آنجا هستم و یک ساعت بعد بازی کار دارم و مجموعا 4-5 ساعت درگیر بازی هستم ولی می‌ترسم با VAR هر بازی 8-9 ساعت طول بکشد. هر صحنه‌ای را می‌خواهند چک کنند. من خودم بعضی اوقات خیلی اعتراض می‌کنم ولی سعی می‌کنم اعتراض بی‌مورد نباشد. خیلی جاها پنالتی گرفته و نیمکتم بلند شده اعتراض کرده ولی گفتم بنشینید چون اگر آن سر زمین را می‌بینید خیلی مردید! اما وقتی جلوی چشمم باشد می‌گویم اینجا اشتباه کردی. بعضی جاها انقدر شورش را درمی‌آورند و بد اعتراض می‌کنند که من واقعا عصبانی می‌شوم. تمرکز مربیان و بازیکنان ما روی اعتراض به داور است. یکی دیگر از چیزهایی که خیلی از آن‌ها متنفرم و به بازیکنانم می‌گویم داد زدن موقع زمین افتادن است که می‌خواهند داور را تحت تاثیر قرار دهند. یا گلرهایی که توپ از آن سمت بیرون می‌رود خودشان را زمین می‌اندازند. نصف بیشتر بازیکنان ما چوپان دروغگو شده‌اند. ما اصل موضوع که فوتبال باید زیبا باشد را فراموش می‌کنیم و مشغول اعتراض و تمارض و ... هستیم.

در لیگ امسال کدام تیم‌ها مدعی دیده‌اید؟

همین 4-5 تیم بالای جدول می‌توانند مدعی باشند ولی من خیلی مدعی قهرمانی ندیدم. سپاهان هم 2-3 جا امتیاز داد و بقیه تیم‌ها هم راحت امتیاز از دست می‌دهند. در مجموع حالا سپاهان، استقلال، گل‌گهر و پرسپولیس مدعی هستند ولی هنوز نتوانسته‌اند به بقیه غلبه کنند. تا نیم فصل هم فکر نکنم فاصله‌ ایجاد شود.

عملکرد کدام تیم و کدام بازیکن برای شما جالب بوده و به نوعی سورپرایز شدید؟

تیم آلومینیوم اراک چنین شرایط داشت و با مشکلاتش فکر نمی‌کردم بالای جدول باشد. مس رفسنجان هم خوب نتیجه گرفته ولی باز هنوز باید صبر کنیم. در مورد بازیکنان مهدی مهدی‌پور را خوب دیدم. یاسین سلمانی پدیده فصل قبل خیلی نویدبخش است. ما در تیم ملی هم به عنوان هافبک دفاعی سعید عزت‌اللهی را داریم چون نوراللهی بیشتر نفوذ می‌کند و مهدی‌پور شاید بتواند به تیم ملی کمک کند.

از تیم ملی گفتید. وضعیت تیم ملی را چطور می‌بینید.

وضعیت تیم ملی از نظر نتیجه خوب است ولی حد تیم ملی و مملکت ما این تدارکات نیست و واقعا از این نظر ضعیف هستیم. درباره اسکوچیچ هم نتایج خوبی گرفته است.

زیرآبم را در استقلال زدند

برای جام جهانی باید با او ادامه دهیم یا دنبال مربی دیگری باشیم؟

با این وضعیت نباید او را عوض کنیم چون چیزی نداریم. اگر پول داریم و می‌توانیم مربی درجه یک بیاوریم که امکانات بدهیم و برای 8 سال آینده برنامه‌ریزی کنیم خب انجام دهیم. اما وقتی این را نداریم دیگر کاری نمی‌شود کرد.

به عنوان یک سرمربی در ماجرای طارمی و اسکوچیچ اگر جای اسکوچیچ بودید آن مصاحبه را انجام می‌دادید و اینکه نظرتان درباره واکنش اسکوچیچ به توئیت طارمی چیست؟

من در مصاحبه اسکوچیچ چیز بدی ندیدم ولی اشتباه را زمانی انجام داد که واکنش نشان داد و باید خیلی عادی از او دعوت می‌کرد کارش را انجام دهد. بعد هم جلسه می‌گذاشتند و حرف می‌زدند. مهدی نظرش را گفته و اسکوچیچ هم همینطور. به کسی توهینی نشده است.

 

الآن خیلی‌ها معتقدند تیم فعلی نسل طلایی است و با تیم 98 مقایسه می‌شود. به نظر شما کدام تیم بهتر بود؟

الآن هم نسل طلایی داریم ولی تیم 98 بهتر بود چون آن تیم بالانس بود و از گلر تار دفاع، هافبک و فوروارد عالی بود. خط حمله ما عالی است ولی در دفاع هنوز به مهاجمان خوب نخورده‌ایم و احساس می‌کنم مشکل داریم.

کمی در مورد وضعیت خودتان بگویید. شما پس از سال‌های سرمربیگری مدتی معاون ورزشی بودید. در آینده می‌خواهید در کدام پست فعایت کنید؟

این دو باهم هیچ تفاوتی ندارند و همان کار فوتبال است. معاون ورزشی در زمین نیست ولی همان کارها بیرون زمین باید انجام شود که امیدوارم این پست به فوتبال ایران اضافه شود. خیلی‌ها هستند می‌توانند این کار را انجام دهند و تصمیمات فوتبالی‌تر می‌شود. من کار مربیگری هم ادامه می‌دهم و عاشق این کار هستم.

در این چند سال کادر فنی پرسپولیس کریم باقری را داشته ولی استقلال در چند سال اخیر خلاء یک استقلالی قدیمی که مقبولیت کافی را داشته باشد حس کرده است. یک نفر مثل خود شما که ملی‌پوش بودید یا کسانی بازیکنان و هواداران قبولش داشته باشند. چرا هیچوقت در کادر فنی استقلال نبودید؟

زمان شفر قرار بود این اتفاق بیفتد که متاسفانه در عرض دو روز کلا عوض شد. زمان امیر قلعه‌نویی قرار بود اضافه شوم که یک سری اتفاق افتاد و قبول نکردم. من همیشه گفته‌ام استقلالی هستم و کمک کردن به استقلال عیب نیست. الآن هم اگر مربی خارجی خوبی باشد حاضرم در تیم باشم.

یعنی زمان شفر زیرآب شما را زدند؟

بله. من می‌توانستم خیلی کمک کنم ولی نگذاشتند. من الآن 200 تومان خرج کنم ببینید چه می‌شود. اگر مدرکی حساب کنید از همه بالاترم. بعد از انقلاب در اکثر نظرسنجی‌ها بهترین مدافع بودم. دو بار منتخب جهان رفتم، لژیونر شدم، کاپیتان استقلال بودم و همه کار کردم. خود من می‌توانم نماد استقلال شوم. چه کسی افتخارات من را داشته است؟ فقط در بوق و کرنا نمی‌کنم. بعضی دوستان یک کفش من را داشتند کل فضای مجازی کلیپ‌های آنها می‌شد. مشکل اینجاست یک سری نمی‌گذارند و خودم هم خیلی به حاشیه نمی‌روم و امیدوارم اتفاقات خوبی رخ دهد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها