دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۲۰۸۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۸
در ستاد مبارزه با مواد مخدر مازندران اعلام شد
آغاز طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر و تهدیدی به نام
استاندار مازندران اعتیاد را یک بمب، و تهدیدی برای توسعه و آرامش استان اعلام کرد و دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، از آغاز طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر در یک طرح ملی خبرداد که از اول دی ماه استارت می‌خورد.
به گزارش آوای خزر از ساری، نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مازندران روز دوشنبه ۲۹ آذرماه به ریاست استاندار برگزار شد.
در این هم‌اندیشی، دبیر شورا با گرامیداشت یاد ۳۸۰۰ شهید و ۱۲ هزار جانباز مبارزه با مواد مخدر کشور اظهار داشت: از ابتدای فروردین تا پایان آبان‌ماه امسال، ۴ تن و ۱۴۵ کیلوگرم انواع مواد مخدر در مازندران کشف شده است که ۱۳۹ کیلو شیشه بوده است.
آغاز طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر و تهدیدی به نام

احمد مظفری با بیان اینکه جهت آگاهی‌بخشی نسبت به اثرات سوء این مواد افیونی باید بیشتر تلاش کنیم، افزود: از هفته گذشته برنامه‌های خود را برای مبارزه با مواد مخدر در استان، شتاب داده‌ایم.


او اعلام کرد که در همین مدت هشت‌ماهه، ۸ هزار و ۲۵۴ نفر دستگیر در رابطه با مواد مخدر دستگیر شدند.


دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران از آغاز طرح ملی جمع‌آوری معتادان متجاهر خبر داد که تعدادشان در کشور به ۶۵ هزار و ۶۲۰ نفر می‌رسد و با همکاری شهرداری‌ها و استانداری‌ها باید جمع‌آوری شوند.


سن مصرف قلیان و سیگار
رییس کمیته فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با موادمخدر مازندران با اشاره به اینکه شیوع‌شناسی در این زمینه هر پنج‌سال یکبار انجام می‌شود، گفت: مازندران بر اساس آخرین برنامه شیوع‌شناسی با عنوان شیوع متوسط ثبت شده است.


فرزاد گوهردهی بیان کرد: بیشترین ماده مخدر مورد استفاده در مازندران تریاک است که ۷۰٫۶ درصد مخدر‌ها را تشکیل می‌دهد و پس از آن شیره‌تریاک است.


او سن شیوع مصرف قلیان در استان را ۱۹٫۱ و سن شیوع مصرف سیگار را ۲۱٫۶ سال اعلام کرد که به نسبت میانگین کشوری کمتر هستیم، اما اظهار داشت که مازندران در دروازه ورود به مصرف مواد مخدر با گرایش پس از سیگار است.


مدیرکل بهزیستی مازندران گفت: در مازندران یک مرکز سرپایی دولتی و ۶۰ مرکز درمان غیردولتی با ۸ هزار و یکصد معتاد داریم که علاوه بر این، ۶ هزار و ۸۱۳ معتاد در ۵۳ مرکز اقامتی بهبودی یا مراکز میان‌مدت استان داریم.


گوهردهی همچنین از تدوین سند جامع پیشگیری از اعتیاد در مازندران گفت که متشکل از ۹ راهبرد است.


درمان نگهدارنده، مورد توجه است
سید عباس موسوی رییس کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر و رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز در سخنانی اعتیاد را یک مشکل "مولتی فکتوریال" یا یک بیماری چندین عاملی جسمی، روانی، و اجتماعی عنوان کرد و از درمان نگه‌دارنده و پرهیز‌مدار به عنوان موارد درمانی آن گفت که البته درمان نگه‌دارنده، کارساز است.

آغاز طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر و تهدیدی به نام
هر مازندرانی یک سفیر مبارزه با مواد مخدر
استاندار مازندران، اما گزارشات ارایه‌شده در جلسه را نگران‌کننده توصیف و اظهار کرد: باوجود تلاش ها، آنچه آمار اعتیاد نشان می‌دهد، قابل قبول نیست.


سید محمود حسینی‌پور نوری، اعتیاد را یک تهدید جدی برای سلامت عمومی، برای توسعه و برای حوزه اجتماعی عنوان و تإکید کرد: شرایط اعتیاد، کمتر از کرونا نیست و برای مبارزه با آن باید اجتماعی‌شدن را در دستور کار قرار بدهیم.


او با بیان اینکه هر مازندرانی باید یک سفیر مبارزه با مواد مخدر باشد، افزود: حضور جوانان در مساجد، توجه بیشتر آموزش و پرورش به مدارس و آموزش عالی به دانشگاه‌ها از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.


استاندار مازندران، وجود بیش از ۶۶ هزار معتاد در استان را مانند یک بمب توصیف و اعلام کرد: این آمار، قابل تأمل بوده و آرامش ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.


او در پایان بیان کرد: در یک فرایند سه ساله باید مشکلات امروز استان در حوزه اعتیاد به پایین‌ترین حد برسد. یک دبیرخانه فعال داشته باشد. از ظرفیت سمن‌ها استفاده شود و یک مبارزه بی‌امان صورت بگیرد.


انتهای/۱۰۰۱
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار