دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۲۳۱۸
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۶
در این مطلب می‌خواهیم اطلاعاتی را درباره گوسفند‌ها و یک عادت عجیب آنها که به دلیل سوء تغذیه رخ می‌دهد و باعث آسیب رسیدن به خودشان می‌شود، برای شما شرح دهیم.

به گزارش آوای خزر؛ به تازگی ویدئویی از تعدادی گوسفند که پشم‌هایشان به شکل نامتعارفی چیده شده بود، در فضای مجازی منتشر شد که گوسفندان نه به خاطر مشکل در پشم چینی بلکه به خاطر یک بیماری که به دلیل کمبود نهاده‌های دامی و فقر غذایی است، به این روز درآمده‌‎اند.

پشم‌خواری گوسفندان! علت‌ها و درمان

با یک جست و جوی اینترنتی می‌توان دید که این اتفاق به دلیل سوء تغذیه گوسفندان رخ می‌دهد و این حیوان برای تامین غذای مورد نیازش به سراغ خوردن پشم دیگر گوسفندان می‌رود. در ادامه توضیحات بیشتری درباره این بیماری را می‌توانید بخوانید.

علت پشم خواری گوسفندان

یکی از مهم‌ترین ارکان تغذیه‌ای برای گوسفندان، بهرمندی آنان از انواع مواد معدنی و مغذی در علوفه مصرفی است. این مواد از طیف گسترده‌ای از انواع عناصر مفید برای بدن این حیوانات تشکیل می‌شوند. عناصر معدنی حدود ۲ تا ۵ درصد میانگین وزنی بدن انواع مختلفی از حیوانات را تشکیل می‌دهد که تراکم عمده این مواد در استخوان‌های آنان است.

کمبود میزان مواد معدنی سبب ایجاد عوارضی مثل پشم خواری در بره‌های گوسفندان می‌شود که به اصطلاح به آن گنده خواری هم می‌گویند. همان طور که ذکر شد عوامل تغذیه‌ای مهم‌ترین دلیل پدید آمدن این مشکل در گله گوسفندان است.

شخص دامدار می‌تواند بسیاری از این عوامل مانند تغذیه دام با علوفه بی‌کیفیت و کپک زده، استفاده نکردن از انواع مکمل‌های معدنی و ویتامین در جیره غذایی، نبود تعادل میزان نیتروژن موجود در جیره و همچنین معاینه دام از لحاظ مبتلا شدن به انگل‌های دستگاه گوارشی را به سادگی کنترل کند و با بررسی‌های مداوم، میزان مبتلا شدن گوسفندها و بره‌ها را به مشکل پشم خواری به شدت کاهش دهد.

راه‌های درمان

اگر گوسفندان شما دچار این بیماری شده اند، زیاد نگران نباشید، زیرا در اکثر مناطق، علوفه مصرفی دام‌ها از لحاظ داشتن سطح مناسبی از مواد معدنی فقیر هستند. اما درمان نشدن این عارضه به صورت طولانی‌مدت، باعث تلف شدن گوسفندان شما می‌شود.

برای درمان پدیده «گنده خواری» در بره‌های گوسفندان نیاز است که حتما کیفیت مواد مغذی موجود در جیره این دسته از دام‌ها را بهبود بخشید. برای پیشگیری و درمان این مشکل، باید بره‌هایی که این عارضه را دارند از گله جدا و آن‌ها را با تغذیه مناسب زیر نظر دام پزشک درمان کرد. کمبود موادی مانند سدیم، کبالت و مس از مهم‌ترین عوامل بیماری گنده خواری است.

کمبود نهاده‌های دامی و گرانی آن‌ها باعث شده بسیاری از دامداران، توان خرید مکمل‌های غذایی برای دام‌هایشان را نداشته باشند و همین موضوع باعث بروز بیماری‌های مختلفی برای دام‌هایشان شده که نیازمند است وزارتخانه‌های مرتبط با این موضوع، برای این مساله چاره‌ای بیاندیشد تا دامدار‌های خُرد با این مشکلات کمتر دست و پنجه نرم کنند.

انتهای پیام/1005
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها