دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۲۳۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۵
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در این بسته خبری مشاهده کنید.

به گزارش آوای خزر، حوزه وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در زیر دنبال کنید.

نبود سیستم منسجم برای ارتباط صنعت با تحقیقات دانشگاهی

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ، درباره نیاز محور بودن تنها ۳۰ درصد از پایان نامه‌های دانشگاهی گفت: یکی از مشکلات فعلی آموزش عالی این است که برای ارتباط برقرار کردن صنعت با تحقیقات دانشگاهی و پایان نامه‌های دانشجویان ارشد و رساله‌های دکتری سیستم منسجمی نداریم.

او افزود: با طراحی و اجرای نظام ایده‌ها و نیاز‌ها از سال آینده نیاز‌های صنایع خصوصی و دولتی باید در معرض دید دانشجویان و پژوهشگران و استادان قرار بگیرد و از طریق صندوق علوم، تحقیقات و فناوری آن‌ها را مورد حمایت قرار دهیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: باید تحقیقات کاربردی بیشتر مورد ترغیب و تشویق قرار بگیرند، البته این موضوع به این معنا نیست افراد و رساله‌هایی که در راستای تولید علم کار می‌کنند کم ارزش باشند، بلکه آن‌ها جایگاه خاص خود را دارند.

زلفی گل بیان کرد: افرادی که ظرفیت فعالیت در عرصه‌های کاربردی شدن تحقیقات دانشگاهی را دارند باید در میدان بیایند و آن‌ها را برای ادامه مسیر و ارتقای تولید علم و دانش تشویق و ترغیب کنیم.

زمان ثبت نام وام‌های دانشجویی برای ترم آینده اعلام شد

مسعود گنجی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ، درباره وام‌های دانشجویی گفت: ثبت‌نام وام‌های نیم‌سال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰، همزمان با شروع نیم‌سال دوم آغاز می‌شود و سعی صندوق رفاه دانشجویان این است اگر سازمان برنامه و بودجه تخصیص بودجه این صندوق را صدرصد دهد هیچ درخواست وامی بی پاسخ نماند.

او افزود: مهلت ثبت‌نام وام‌های نیم‌سال اول سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱، چهارشنبه اول دی به پایان رسید.

گنجی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد درخواست‌های وام دانشجویان واجد شرایط پرداخت شده است، اگر سازمان برنامه و بودجه تخصیص متناسب را نسبت به زمان که ۷۵درصد می‌شود پرداخت کند مطمئنا ما هم تمام وام دانشجویان واجد شرایط را می‌پردازیم.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم افزود: بیشترین تقاضا از نظر مبلغ ریالی مربوط به وام‌های شهریه و ضروری است، ولی از نظر تعداد متقاضی مربوط به وام تحصیلی بوده است.

گنجی بیان کرد: امیدواریم سازمان برنامه و بودجه تخصیص لازم را به صندوق رفاه دانشجویان اختصاص دهد تا صندوق هم هر چه زودتر وام دانشجویان را به حساب آن‌ها واریز کند.

سردار سلیمانی نماد هویتی جامعه است

محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش علمی و پژوهشی مکتب حاج قاسم سلیمانی با دانشگاه‌ها و رسانه گفت: در حوزه‌های مختلف به شخصیت‌های جامع و الهام بخش نیاز داریم.

او افزود: انقلاب اسلامی در سه دهه اخیر به یک استراتژی نوین در موضوع الهام بخشی و صدور انقلاب در منطقه رسیده است و جمهوری اسلامی یک راهبرد روشنی را توسط رهبر انقلاب مدیریت کرده و تحول مهمی شکل گرفته است، به طوریکه امروزه منطقه درگیر پیام انقلاب اسلامی شده است.

اسماعیلی تصریح کرد: پیام انقلاب اسلامی شامل ایستادگی، مقابله با ظلم، بیان معارف ناب اسلام و ... است و حاج قاسم سلیمانی نماد این راهبرد موفق جمهوری اسلامی ایران است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مکتب حاج قاسم سلیمانی دارای بخش‌های متفاوتی بود که یکی از آنها مربوط به حوزه هنر و فرهنگ و رسانه است.

او اضافه کرد: سردار شهید سلیمانی از شخصیت صرفا امنیتی دفاعی به یک نماد کاملی از دستاورد‌های انقلاب صنعتی رسیده است.

اسماعیلی تاکید کرد: تبدیل حاج قاسم به مکتب، عقلانیتی است که در سیره و سلوک و منش این شهید بزرگوار وجود دارد. ایثار و گذشت از حاج سلیمانی در حوزه فرهنگ و هنر و رسانه تبلور پیدا کرده است.

وزیر فرهنگ گفت: باید حاج قاسم را در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه به عنوان نماد هویتی جامعه نمایان کنیم و این موضوع وظیفه ماست.

سرمایه های نمادین، تکمیل کننده سرمایه های اجتماعی هستند

حجت الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها در همایش علمی و پژوهشی مکتب حاج قاسم سلیمانی با دانشگاه و رسانه گفت: حا‌ج قاسم سلیمانی الگو، نهاد، اسوه و شاخص برای مکتب ناب اسلام بود.

او افزود: حاج قاسم یک مکتب بود و افقی که انقلاب اسلامی به دنبال آن بود و رهبر انقلاب به خصوص در سال های اخیر آن را مطرح کرده، شامل شکل دهی، ایجاد و ساخت یک تمدن جدید با عنوان تمدن نوین اسلام است.

رستمی تصریح کرد: مجموعه ای که ریشه در دانش، فرهنگ، تولید، اقتصاد و هم افزایی ها داشته باشد و نهایتا به یک زندگی انسانی منجر شود را تمدن جدید می‌گویند.

رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها گفت: مجموعه گرایش ها و نیازهای انسان در یک مکتب پاسخ داده می شود و به گونه ای تولید می شود که تمایلات و افکار،باورها و نوع زندگی و تفریح را ایجاد می‌کند.

رستمی ادامه داد: امروزه تمدن غربی یک مجموعه ای از دانش و فرهنگ است که ابعاد مختلف زیست انسانی، تعاملات اجتماعی، سیاست ورزی، نوع مسکن، خوراک و ... را شامل می شود.

رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها گفت: زندگی و وجود شهید سلیمانی به گونه ای بود که ابعاد مختلف محتوای تولید شده و هم افزایی شده در درون مکتب اسلام را می تواند، متولد کند.

رستمی اضافه کرد: دوستی، دشمنی، باورمندی، پوشش، مدیریت و فرماندهی و پدر بودن شهید سلیمانی الگوست. ابعاد وجودی این شخصیت در قالب های مختلف نماد مجسم یک باور است که قادر به پاسخگویی همه نیازهای انسانی است.

او گفت: سرمایه های نمادین می توانند سرمایه های اجتماعی را تکمیل، باز تولید و ترمیم کنند و حاج قاسم سلیمانی یک سرمایه به خصوص در دوران کنونی جنگ شناختی است.

رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها بیان کرد: صفحات مجازی به دنبال حذف نمادها و سرمایه های بنیادین هستند بنابراین باید در این زمینه تولید محتوی و گفتمان سازی فرهنگی کنیم تا جامعه سالمی با الگوهای ارزشمند مانند شهید سلیمانی داشته باشیم.

نحوه تامین ارز برای دانشجویانی که عازم بورس کوتاه مدت هستند

محمد سلمانپور سرپرست معاونت بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان ، درباره خرید و تأمین ارز دانشجویی برای دانشجویانی که عازم خارج برای تحصیل هستند، گفت: وجه ریالی ارز دانشجو به دانشجویانی که بورس کوتاه مدت می‌شوند تحویل دانشگاه محل اعزام آن‌ها خواهد شد.

او افزود: دانشجویانی که اعزام بورس کوتاه مدت می‌شوند باید برای تهیه ارز به صرافی‌ها مراجعه کنند و ارز آزاد تحویل بگیرند.

سلمانپور تصریح کرد: طی اتفاقات گذشته و نامه‌ای که مقامات قضائی نوشته اند باید گفت که به هر فردی بیشتر از میزان مشخصی ارز پرداخت نخواهد شد، در صورتی که نیاز این قبیل از دانشجویان بیشتر از مبلغ ارز پرداختی است و از طریق سامانه سجاد این افراد را برای ارائه ارز معرفی کردیم.

 سرپرست معاونت بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان گفت: سازمان امور دانشجویان ارز را به دانشجو تحویل می‌دهد و دانشجویی که ویزا می‌گیرد و بلیط دارد باید به سازمان مراجعه کرده و ارز خود را دریافت کند.

او افزود: ارزیابی که انجام گرفته این است که مقدار ارزی که تعیین‌شده کفایت می‌کند، در عین‌حال دانشجو اگر بیشتر از این نیاز داشته باشد باید خود تهیه کند.

انتهای پیام/ 1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها