دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۲۴۵۳
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۰
در روز‌های سرد و یخبندان زمستانی که با هر بار ترمز گرفتن خطر لغزیدن خودرو بر روی آسفالت وجود دارد، نقش بررسی سیستم ترمز و کنترل آن ضرورت پیدا می‌کند.

به گزارش آوای خزر، با رسیدن فصل سرما و بارش نزولات جوی در بسیاری از مناطق جهان، به خصوص نواحی سردسیری و کوهستانی، نگه‌داری از خودرو و اجزای مختلف آن در برابر سرما و یخبندان یکی از چالش‌برانگیزترین مسائل رانندگان و مالکان خودرو‌ها است. تعداد زیادی از شهر‌های کشور ایران به دلیل چهارفصل بودن و بارش برف زمستانی در مناطق دامنه‌ای و کوهپایه‌ای البرز و زاگرس، در معرض یخبندان‌های زمستانی قرار داشته و رانندگان خودرو‌ها در این نواحی ملزم به رعایت اصول و نکاتی برای مراقبت از خودروی خود هستند.

 

نکاتی مهم در نگهداری از خودرو در فصل زمستان

 

با توجه به اثرگذاری مستقیم سرما، برف و یخ بر روی اجزای مختلف خودرو از جمله موتور، باتری و سیستم برق‌رسانی و  ترمز، محور‌های انتقال نیرو، بدنه و به طور کلی تمامی بخش‌های یک خودرو، یکی از مهم‌ترین نکات در نگهداری از خودرو مقابله و مراقبت از این اجزا در برابر سرما است که در ادامه راه‌کار‌هایی برای این مراقبت ارائه شده است.

روغن موتور، ضد یخ و مکمل سوخت
روغن موتور یکی از مایعات اساسی موتور و لازمه‌ حرکت و کارکرد آن است. این مایع با چسبیدن و آغشته‌کردن قطعات اصلی موتور که در حین حرکت با هم درگیر می‌شوند، سبب عملکرد بهتر آن‌ها و روانکاری می‌شود. چنانچه روغن موتور کثیف و یا سوخته باشد آسیب بسیاری به اجزا و قطعات موتور که در تماس مستقیم با روغن هستند وارد می‌شود.
همچنین، در فصل سرما و یخبندان‌های طولانی به دلیل اینکه اجزای موتور در معرض رطوبت شدیدی قرار می‌گیرند، ممکن است دچار خوردگی و زنگ‌زدگی شوند که استفاده از روغن موتور مناسب و همچنین تعویض روغن پیش از شروع فصل سرما برای مراقبت از موتور توصیه می‌شود.
در صورتی که از خودو در فصل سرما استفاده نشود، پس از گذشت فصل سرما و در صورت تمیز بودن روغن موتور، با اولین استارت و جریان‌یافتن روغن در بدنه و اجزای موتور، به سرعت به کیفیت مطلوب روانکاری خواهید رسید که امری بسیار مهم در راه‌اندازی دوباره خودرو پس از مدتی طولانی استفاده نکردن از آن در یخبندان است.
در صورتی که خودرو در فصل زمستان به دلیل توقف‌های طولانی و یخبندان جاده‌ها بی‌استفاده بماند، سوخت موجود در باک خودرو به تدریج کیفیت خود را از دست داده و برای حفظ اشتعال‌پذیری آن و همچنین کندکردن روند از دست دادن کیفیت سوخت توسط خودروها، استفاده از مکمل سوخت ضروری است. همچنین مکمل‌ها می‌توانند در صورت توقف و خاموشی طولانی‌مدت خودرو، پس از اولین استارت احتراق موتور را بهبود بخشیده و مانع از تجمع رسوبات در انژکتور و سایر اجزای موتور شوند.
استفاده از ضد یخ نیز به عنوان جزء اصلی مقابله‌کننده در برابر سرما برای موتور و رادیاتور ضرورت دارد.

 

نکاتی مهم در نگهداری از خودرو در فصل زمستان

 

ترکیبات موجود در ضد یخ همان طور که در تابستان سبب جلوگیری از گرمای بیش از حد آب رادیاتور و جوش آوردن آن می‌شود، در زمستان نیز با پایین آوردن نقطه انجماد آب موجب جلوگیری از یخ زدن و آسیب به رادیاتور شده و استفاده از آن امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است؛ بنابراین با شروع فصل سرما، نسبت به تعویض تمام مایع موجود در رادیاتور اقدام کنید و از یاد نبرید ضد یخ مناسبی تهیه کرده و همراه با تعویض آب رادیاتور، ضد یخ را نیز به آن اضافه کنید. سعی کنید نسبت ضد یخ اضافه شده به آب رادیاتور بین ۲۵ تا ۵۰ درصد باشد و بیشتر یا کمتر از این مقدار درون خودروی خود ضد یخ نریزید.

ترمز و نقش اساسی در ایمنی
در هنگام رانندگی در روز‌های گرم و تابستانی که جاده‌ها لغزنده و خطرناک نیستند، چنانچه مشکل یا ایرادی در ترمز خودرو وجود داشته باشد معمولا حس نمی‌شود. اما در روز‌های سرد و یخبندان زمستانی که با هر بار ترمز گرفتن خطر لغزیدن خودرو بر روی آسفالت وجود دارد، نقش بررسی سیستم ترمز و کنترل آن ضرورت پیدا می‌کند. پیش از شروع فصل سرما مطمئن شوید پدال ترمز و پمپ آن به خوبی کار می‌کنند.

 

نکاتی مهم در نگهداری از خودرو در فصل زمستان


بررسی و شارژ روغن ترمز نیز امری ضروری در مراقبت از ایمنی سرنشینان خودرو پیش از شروع رانندگی است. همچنین به خاطر داشته باشید دیسک‌ها و لنت‌های ترمز باید به نسبت برابر نیروی ترمز را دریافت کنند و در غیر این صورت در هنگام ترمز گرفتن بر روی سطح لغزنده، خودرو به سمتی متمایل شده و تعادل آن از دست می‌رود که این امر می‌تواند بسیار خطرناک باشد. معاینه فنی سالانه خودرو و چک کردن روغن ترمز و لنت‌ها پیش از زمستان از وقوع خطرات احتمالی مرتبط با ترمز جلوگیری می‌کند.

مراقبت از باتری خودرو در سرما
باتری خودرو‌ها یکی از مهمترین اجزای آن‌ها و ایفاگر نقش اصلی در سیستم برق‌رسانی به خودرو هستند. چنانچه باتری یک خودرو در فصل زمستان در معرض هوای زیر صفر درجه قرار گیرد، موجب آسیب‌دیدگی آن شده و ممکن است پس از مدتی از کار بیافتد. برای پیشگیری از چنین مشکلی در یخبندان‌های طولانی، سه راهکار اساسی پیش روی رانندگان است، که عبارت‌اند از:

  • استفاده مداوم از باتری جهت شارژ ماندن آن
  • قطع اتصال باتری به مدار خودرو
  • شارژ کردن باتری پس از مدتی بی‌استفاده بودن

 

نکاتی مهم در نگهداری از خودرو در فصل زمستان

 

در این میان، به دلیل اینکه گزینه اول به احتمال زیاد عملی نبوده و رانندگان توان استفاده مکرر و هر روزه خودرو در یخبندان‌های طولانی را نداشته و در اکثر اوقات خودرو برای چندین هفته بی‌استفاده باقی می‌ماند، و همچنین شارژ کردن باتری به سادگی امکان‌پذیر نیست و با صرف زمان و هزینه همراه خواهد بود، به ناچار بهترین انتخاب جدا کردن باتری خودرو از مدار برق‌رسانی و محافظت از آن در محلی است که دمای آن به پایین تر از صفر درجه نرسد. البته باید به خاطر داشت که با این کار نیز، باتری در درازمدت توان خود را از دست می‌دهد، بنابراین بهتر است هر از چند گاهی آن را دوباره درون مدار خودرو قرار داده و با استارت زدن و روشن گذاشتن ماشین آن را شارژ نگه داریم.

کنترل برف‌پاک‌کن‌ها و چراغ‌ها
بخش مهم دیگری از خودرو که پیش از شروع فصل سرما شدیدا باید به آن توجه کرد، کنترل برف‌پاک‌کن‌ها و چراغ‌های آن است. در صورتی که هنگام رانندگی در یک روز یا شب بارانی یا برفی برف‌پاک‌کن خوردو از کار بایستد، دیگر قادر به ادامه مسیر و رانندگی نیستید چرا که دید راننده مختل شده و حتی ممکن است در مسیر بین شهری یا در نیمه‌های شب کسی نتواند به کمک شما بیاید؛ بنابراین بازرسی موتور برف‌پاک‌کن و تعویض تیغه‌های کهنه آن با تیغه‌های نو قبل از فصل سرما بسیار ضروری است.

 

نکاتی مهم در نگهداری از خودرو در فصل زمستان

 

به خاطر داشته باشید که علاوه بر استفاده از تیغه‌های نو و باکیفیت برای پاک کردن شیشه جلویی خودرو، استفاده از شیشه‌شوی مناسب در مخزن آب برف‌پاک‌کن موجب می‌شود که در زمانی که اقدام به شستن شیشه جلویی می‌کنید تیغه‌های برف‌پاک‌کن بهتر و با سهولت بیشتری برف روی شیشه را کنار بزنند.
همچنین، چراغ‌های خودرو برای حالات مختلف رانندگی در روز‌ها و شب‌های زمستانی، مخصوصا در آب و هوای بارانی و برفی باید بتوانند تا چندده متر جلوی خودرو را روشن کرده و بنابراین کارایی انواع چراغ‌های جلو، پشت، مه‌شکن، نوربالا و پایین و راهنما باید بررسی شود.

مراقبت از موتور
موتور خودرو به عنوان پیشران و مهمترین جزء آن باید بیشترین توجه و مراقبت را از طرف مالک و راننده خودرو به خود اختصاص دهد، چرا که در صورت خرابی موتور و یا آسیب‌دیدن آن در فصل سرما، بقیه اجزای اتومبیل حتی در صورتی که از بهترین نشان های تجاری تهیه شده باشند، بی‌استفاده خواهند ماند. بنابراین، قسمت‌های مختلفی از موتور پیش از شروع فصل زمستان باید مورد بازبینی، تعمیرات احتمالی یا مراقبت ویژه قرار گیرند که در ادامه تعدادی از آن‌ها معرفی شده اند.

 

نکاتی مهم در نگهداری از خودرو در فصل زمستان


سیستم شمع و جرقه‌زدن
برای روشن شدن موتور در هنگام استارت زدن، شمع‌ها با ایجاد جرقه برای هر سیلندر موجب احتراق داخلی در آن‌ها با کمک بخار بنزین می‌شوند. در صورتی که همه یا تعدادی از شمع‌ها در خودرو‌ها آسیب‌دیده یا خراب باشند و نتوانند جرقه مورد نیاز برای اشتعال بنزین را فراهم کنند، پس از طی فصل سرما و کارکرد نکردن خودرو در روز‌های یخبندان دچار فرسایش شده و خودرو روشن نخواهد شد. خودرو خود را به دست تعمیرکاری ماهر بسپارید تا پیش از شروع فصل سرما از استارت خوردن آن مطمئن شوید.


مبدل کاتالیستی
مبدل کاتالیستی در خودرو برای خروج گاز‌های سمی و مازاد ناشی از احتراق داخلی سیلندر‌ها مورد نیاز است. این مبدل با تجزیه گاز‌های تولیدشده پس از احتراق در موتور، آن‌ها را به عناصری کم‌خطرتر برای محیط زیست تبدیل کرده و از آلایندگی آن‌ها جلوگیری می‌کند. چنانچه کاتالیست خودرو دچار مشکل یا انسداد شود، از خروج به موقع هوای آلوده از موتور جلوگیری می‌کند که این موضوع سبب کاهش قدرت موتور، گرم شدن بیش از حد آن و حتی لرزش خودرو می‌شود. مطمئن شوید این مبدل در خودرو شما به درستی کار می‌کند چرا که در درازمدت می‌تواند آسیب‌های جدی به موتور خودرو به خصوص در فصل سرما وارد آورد.

گرم کردن خودرو با حرکت آرام
یکی از باور‌های غلط بین رانندگان این است که با روشن کردن خودرو به خصوص در فصل سرما، ابتدا باید چند دقیقه خودرو به صورت درجا کار کند تا موتور آن گرم شود، درحالی که این گونه نیست و بهترین روش برای گرم کردن موتور خودرو این است که پس از روشن کردن به راه بیافتید و آرام آرام و با دنده سنگین رانندگی کنید و پس از دقایقی سرعت خودر را بیشتر کرده با سرعت معمول به حرکت خود ادامه دهید.

انتهای پیام/1005
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار