دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۲۶۱۳
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۵
ممکن است برای برخی به نظر برسد که تبدیل رنگ پوست به آبی طبیعی است، اما این رنگ پوست می تواند نگران کننده باشد.

به گزارش آوای خزر، دلایل زیادی برای آبی شدن پوست وجود دارد و برخی از آن‌ها بیشتر از دیگران نگران کننده هستند.

کبودی یا سیانوز به آبی شدن پوست، لب‌ها یا لثه‌ها گفته می‌شود، به خصوص اگر پوست تیره‌ای داشته باشید، زیر ناخن‌ها و اطراف چشمانتان کبود می‌شود. این می‌تواند نشانه‌ای از شرایط نسبتا روزمره مانند کبودی یا موارد شدید مانند نارسایی قلبی باشد.

از بیماری رنارد گرفته تا ذات‌الریه، در اینجا برخی از عللی که می‌توانند باعث سیانوز شوند و زمانی که باید به دنبال کمک پزشکی حرفه‌ای باشیم، آورده شده است.

۱. کبودی
کبودی یکی از شایع‌ترین دلایل آبی شدن پوست (علاوه بر بنفش و سیاه) است. به عنوان مثال ممکن است در اثر افتادن یا ضربه‌ای به پایه در ایجاد شود که باعث ظاهر شدن لکه و نازک شدن آن می‌شود و ممکن است باعث احساس درد شود.

«شارلوت کرامرز»، از مرکز «shopgiejo»، توضیح می‌دهد: «کبودی‌های پوستی رگ‌های خونی را دستکاری می‌کنند. هنگامی که رگ‌های خونی کوچک زیر پوست آسیب می‌بینند، خون جمع می‌شود و باعث آبی شدن پوست می‌شود».

اکثر کبودی‌ها به طور طبیعی در طول زمان در خانه و با کمک کمپرس سرد و پاراستامول کاهش می‌یابد. اما اگر کبودی شدید است، ناحیه بسیار وسیعی را می‌پوشاند، به نظر نمی‌رسد که خوب شود یا شروع به تورم می‌کند، می‌توانید با پزشک صحبت کنید.

۲. رینود
سندرم رینود که بر گردش خون تأثیر می‌گذارد، می‌تواند باعث سیانوز به خصوص در اندام‌ها شود. «حسین عبده»، مدیر بالینی و ناظر داروساز در مرکز Medicine Direct می‌گوید: «این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که انگشتان دست و پا جریان خون را محدود می‌کنند. کمبود جریان خون باعث آبی شدن این اندام‌ها می‌شود».

علاوه بر رنگ آبی روی پوست، ممکن است در انگشتان دست و یا پا‌ها نیز احساسی نداشته باشید و بی حس باشند. همچنین داشتن دمای بدن پایین در این مورد شایع است. انگشتان دست و پا نیز ممکن است سفید شوند، گویی که خون کاملاً تخلیه شده اند.

حسین می‌گوید: «اگر احساس بی‌حسی مکرر یا از دست دادن حس در انگشتان دست یا پا دارید، یا اگر متوجه آبی شدن آن‌ها شده‌اید که برمی‌گردد یا از بین نمی‌رود، باید به دنبال درمان باشید».

۳. نارسایی قلبی
شارلوت می‌گوید این بدان معنا نیست که قلب ناگهان متوقف می‌شود، بلکه نارسایی قلبی طولانی‌مدت است که بر توانایی قلب برای پمپاژ خون تأثیر می‌گذارد.

این وضعیتی است که با گذشت زمان بدتر می‌شود، زیرا قلب برای پمپاژ اکسیژن و خون به کل بدن تلاش می‌کند و می‌تواند به این معنی باشد که پا‌ها و ریه‌ها نمی‌توانند اکسیژن یا خون کافی دریافت کنند.

همین کمبود اکسیژن است که می‌تواند منجر به سیانوز شود. هیئت خدمات ملی بهداشتی توصیه می‌کند در صورت داشتن علائم مداوم یا بدتر شدن تدریجی نارسایی قلبی به پزشک عمومی مراجعه کنید.

۴. بیماری شریان محیطی
شارلوت توضیح می‌دهد که پوست آبی یکی از علائم احتمالی بیماری شریان محیطی (PAD) است که باعث تنگ شدن شریان‌های بدن در اطراف قلب یا پا‌ها می‌شود.

این بیماری که به آن بیماری عروق محیطی (PVD) نیز گفته می‌شود، یک بیماری رایج است که زمانی رخ می‌دهد که تجمع رسوبات چربی در شریان‌های شما، خون رسانی به ماهیچه‌های پا را محدود می‌کند.

شارلوت توضیح می‌دهد: «در موارد شدید، PAD باعث گرفتگی عروق می‌شود که جریان خون را به پا‌های شما متوقف می‌کند و رنگ پوست را رنگ آبی می‌کند».

پوست همچنین ممکن است رنگ پریده شود و افراد مبتلا اغلب هنگام راه رفتن یا ورزش احساس درد می‌کنند و این درد هنگام نشستن یا استراحت تسکین می‌یابد.

هیئت خدمات ملی بهداشت می‌گوید: «علائمی که به سرعت ایجاد می‌شوند، یا به طور ناگهانی بدتر می‌شوند، ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل جدی باشد که نیاز به درمان فوری دارد».

شارلوت تاکید می‌کند: PAD باید فورا برای جلوگیری از مشکلات کشنده درمان شود.

۵. نقره کاری
نقره کاری باعث تغییر دائمی رنگ پوست و لثه افراد مبتلا می‌شود و یک وضعیت پاتولوژیک است که در اثر مواجهه مزمن با نقره، گرد و غبار نقره یا یکی از ترکیبات نقره ایجاد می‌شود.

ذرات نقره می‌توانند عوارض جانبی دیگری مانند آسیب کلیه ایجاد کنند و با دارو‌هایی که فرد مصرف می‌کند، تداخل ایجاد کنند؛ و اگر علائم سیانوز در پوست ظاهر شد باید از مشتقات نقره خودداری کرد و بلافاصله با پزشک مشورت کرد.

۶. التهاب ریه
شرایط جدی ریوی نیز می‌تواند باعث سیانوز شود و این می‌تواند شامل بیماری‌های آسم و ذات الریه باشد. ذات الریه در اثر التهاب بافت‌های ریه ایجاد می‌شود و ممکن است ناشی از «کووید-۱۹» باشد، بنابراین در صورت داشتن علائم، حتما آزمایش دهید.

اگر ناگهان لب، زبان، صورت یا پوست فرزندتان آبی شد، مهم است که با ۹۱۱ تماس بگیرید./مصراوی

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار