دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۳۳۱۸
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۱
یادداشت/ رقیه توسلی
همه مادران من
مادر‌های غیرزیستی ام را میشمارم. زنان زیادی صف می‌کشند توی سرم. مادرانی که خیلی مادرند برایم و خیلی وقت‌ها زحمتم را کشیده اند و هوایم را داشته اند. آنقدر که مختصرشان، فراوان بوده و هست.
آوای خزر-رقیه توسلی: آقای دستفروش، گلدان گل بساط کرده به چه قشنگی. مقاومت بیفایده است. می‌ایستم به تماشا. یکی از یکی چشمنوازتر و دلبرتر. بین دو گلدان "قاشقی پهن برگ"، مرددم. بین فیروزه‌ای و زیتونی. هرچند میدانم در پایان چه خواهم کرد، چون مادرم عاشق هر دو رنگ است.

مشغولم که خانمی با آب و تاب و از راه نرسیده شروع میکند به تمجید از همه چیز. از قیمت مناسب و از رنگ گلدان‌ها و سرحالی گلها. اضافه هم میکند حیف است این‌ها نروند خانه مادرهایش. آنوقت رو به من که دارم به جمله اش فکر میکنم با لبخند میگوید: هفت تا مادر دارم آخه.

گلدان‌ها را خریده ام و آقای فروشنده زحمت غبارگیری برگ‌ها و خوشگل سازی نهایی اش را دارد انجام میدهد. نصف چرخ خالی شده و آن خانم مهربان با دست پُر درحال دور شدن است. با هفت تایی گلدان.

بعضی‌ها واقعا پیک اند. انگار می‌آیند تکانت بدهند و چشمت را باز کنند و جلدی دور شوند. مثل همین خانم که هفت تا مادر داشت. حرف و کار قشنگش، هولم داده سمت زنان مهربان زندگی ام. من هم شروع میکنم به شمردن. مادر‌های غیرزیستی ام را میشمارم. زنان زیادی صف می‌کشند توی سرم. مادرانی که خیلی مادرند برایم و خیلی وقت‌ها زحمتم را کشیده اند و هوایم را داشته اند. آنقدر که مختصرشان، فراوان بوده و هست. متعجب میشوم. متعجب از خودم که چرا اینقدر خواب و فراموشکارم.
 
باید زنگ بزنم به خواهرم، مادربزرگم، مادرهمسرم، عمه جانم، خانم نانوایی که همیشه هوایم را دارد، خانم نظافتچی ساختمان که عطر میرزاقاسمی اش همین دیروز توی خانه پیچیده بود، استادی که حق مادرانه دارد به گردنم، دوستان مرکبات چینم که در بازه زمانی بی اندازه محبت داشتند، مادر شهید گمنامی که میگوید دخترش هستم و اگر در هفته صدایش را نشنوم گمشده‌ای دارم انگار و.... باید زنگ بزنم و بگویم دوستشان دارم و یادشان هستم.

پی نوشت
همه‌ی مادر‌های من! دنیا چقدر بی معنیست اگر شما‌ها هر روز چراغش را روشن نکنید.

سنجاق
پیامبر اعظم (ص) میفرماید:
بهشت زیر قدم مادران است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار