دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۴۳۴۶
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱
رئیس انجمن روانشناسی تربیتی ایران گفت: بسیاری از مردان احساسات خود را سرکوب کرده و تمایلی به صحبت درباره سلامت روان خود به صورت آشکارا ندارند. این در حالی است که به طور خاص مردان و پدران امروزی برای سلامت­ روان خود نیاز به کمک بیشتری دارند.

به گزارش آوای خزر، دکتر فریبرز درتاج رئیس انجمن روانشناسی تربیتی ایران همزمان با آغاز هفته ملی سلامت مردان و با اشاره به دومین روز از این هفته که با عنوان «پاندمی کووید ۱۹ و سلامت روان مردان» نام‌گذاری شده است، اظهار کرد: با افزایش نرخ جهانی خودکشی مردان در هر سال، باید به سلامت ­روان مردان و پدران جدی‌تر فکر کنیم. اخیراً شاهد آگاهی و حمایت بیشتر از نیازهای بهداشت روانی پدران بوده‌ایم و حتی روزی نیز به نام «روز جهانی بهداشت روانی پدران» نامگذاری شده است، چرا که این یک نگرانی جهانی است که مردان و پدران به حمایت و غربالگری برای سلامت ­روان نیاز دارند.

 این هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه سابقه اضطراب، افسردگی و آسیب‌های روحی برطرف نشده در گذشته مردان می‌تواند در کیفیت رابطه آنها با فرزندان اثرگذار باشد، ادامه داد: وقتی پدری بدون حمایت از مشکلات مربوط به سلامت روان خود رنج می‌برد، این رنج اغلب بر سلامت ­روان مادر و رشد فرزندان نیز تأثیر می‌گذارد، بنابراین مهم است که به مسئله سلامت روان مردان و پدران توجه داشته باشیم.

درصد زیادی از پدران امروزی خواهان حمایت برای سلامت­ روان خود هستند

این استاد روانشناسی با تاکید بر اینکه مشکلات مربوط به سلامت ­روان می‌تواند بر کیفیت رابطه والد و فرزندی اثرگذار باشد این را هم گفت که برخی از گزارش‌­ها در سطح جهانی حاکی از آن است که درصد زیادی از پدران امروزی خواهان حمایت برای سلامت­ روان خود هستند.

به گفته درتاج، انزوا، نگرانی‌­های مالی و درآمدی، نگرانی­‌های شغلی و کاری، نگرانی در مورد آینده فرزندان، نگرانی در مورد شریک زندگی و احساس گناه در مورد احساسات خود از جمله نگرانی‌های اصلی شناسایی شده در مردان و پدران است و این امر به آن معناست که به طور خاص مردان و پدران امروزی برای سلامت­ روان خود نیاز به کمک بیشتری دارند.

سلامت روان پدران رو به افول است

رئیس انجمن روانشناسی تربیتی ایران درباره شرایط سلامت روان مردان و پدران امروزی توضیح داد: پدر مُدرن امروزی بسیار بیشتر از پدران اجداد ما کار انجام می‌دهد. پدرهای مدرن امروزی مرزهای کلیشه‌های «مردانه» را جابه‌جا کرده و فعالیت‌هایی انجام می‌دهند که پدربزرگ‌های ما احتمالاً به آن می‌خندند. به عنوان مثال تمیزکردن خانه، آشپزی، تعویض پوشک و کارهایی از این قبیل از جمله اقداماتی است که مرد و پدر مدرن امروزی انجام می‌دهد و این نسخه کوتاه شده یک لیست بسیار طولانی است. با وضعیت اقتصادی دشوار فعلی نیز جای تعجب نیست که پدران امروزی  همه در تلاش برای برآورده کردن خواسته‌های زندگی باشند و در میان انبوه این مشغولیت‌­ها، مسلماً سلامت روان پدران رو به افول است.

وی معتقد است با کاهش سطح سلامت روان مردان و پدران، کیفیت روابط والدینی آنها نیز کاهش می‌یابد.

به گفته این روانشناس، فرزندان که پدران آنها درگیر مشکلات سلامت روانی به ویژه در اوایل دوران کودکی فرزند هستند، با مشکلات بیشتری در مدیریت احساسات و رفتارهای خود مواجه می‌شوند.

این استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد: سلامت پدر بر کیفیت و ثبات خانواده تأثیر می‌گذارد. ما همچنین می­‌دانیم که کودکان برای شکوفایی، رشد خوب و حرکت نسبتاً هموار تا رسیدن به بلوغ به والدینی نیاز دارند که اعتماد به نفس داشته باشند، از آنها حمایت کنند و به مهارت­‌های مناسب برای عبور از آب‌های متلاطم زندگی مجهز باشند. این بسیار مهم است که درک کنیم مادران و پدران جامعه در مورد سلامت روان خود چگونه عمل می‌کنند.

سلامت­ روان پدران و سلامت روان فرزندان یک رابطه دوسویه دارند

درتاج در بخش دیگر سخنان خود به وظیفه فرزندان در برابر سلامت روان پدران نیز اشاره کرد و افزود: بیشترین توصیه‌ها در متون اسلامی ما در رابطه با وظیفه فرزندان در برابر والدین است، اما از منظر روانشناختی، سلامت­ روان پدران و سلامت روان فرزندان یک رابطه دوسویه دارند که دست در دست هم جلو می‌رود و بر یکدیگر تأثیر می‌گذارد. پژوهش­‌های انجام شده در مورد سلامت ­روان پدران بیانگر این است که رفاه، سلامت، موفقیت و... فرزندان با سلامت ­روانی پدران همراه است. یعنی هر چه فرزند (چه دختر و چه پسر) در حوزه‌های مختلف زندگی خود شرایط ایده‌آل‌تری داشته باشد، پدران از نظر روانشناختی در وضعیت بهتری به سر می‌برند و شواهد نیز از این نتایج حمایت می‌کند.

رئیس انجمن روانشناسی تربیتی ایران همچنین یادآور شد که بسیاری از پژوهش‌­ها نشان می‌­دهد فرزندانی که بدون توجه به وضعیت اجتماعی اقتصادی، نژاد و قومیت، از مهارت­‌های اجتماعی و تحصیلی بالاتری برخوردارند؛ پدران حامی‌تر، حساس­‌تر و سالم‌­تری (از نظر روانشناختی) دارند و بر عکس اغلب فرزندانی که در معرض خطر بیشتری از مشکلات رفتاری و عاطفی هستند پدرانی دارند که بیماری‌های روانی را تجربه می‌­کنند.

گفتگو درباره سلامت ­روان مردان و پدران را رواج دهیم

این هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پایان سخنان خود درباره چگونگی افزایش سلامت روان مردان، با اشاره به اینکه مردان تمایلی به صحبت درباره سلامت روان خود به صورت آشکارا ندارند، توصیه کرد: در نهایت برای حل مشکلات اساسی سلامت روان در مردان، مسلماً هر یک از ما به عنوان عضوی از جامعه وظیفه داریم تا کلیشه‌های جنسیتی را از بین ببریم و گفتگو درباره سلامت ­روان مردان و پدران را رواج دهیم و به رسمیت بشناسیم تا در نتیجه آن فرزندان و خانواده­‌های سالم­‌تری از هر نظر داشته باشیم./ایسنا

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار