دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۷۰۱۲
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۳
شهردار ساری در پاسخ به آوای خزر:
ساری «متروپل» ندارد اما «گراند هتل» دارد
شهردار ساری با ابراز خرسندی از اینکه صدور پروانه و پایان‌کار در این مجموعه الکترونیکی شده است، از نظارت دقیق سازمان نظام مهندسی ساختمان بر روند ساخت و ساز‌ها در مرکز استان گفت که ساختمانی خطرناک مانند متروپل در آبادان ندارد، اما یک ساختمان قدیمی به نام "گراند هتل" دارد.
به گزارش آوای خزر، جواد طالبی شهردار ساری روز چهارشنبه در نشست صمیمی خود با مدیران و نمایندگان خبرگزاری‌ها در استان مازندران از همان ابتدا اعلام کرد که به همه سؤالات مربوط به حوزه مسوولیتی خود پاسخ می‌دهد و "قطعا از پاسخ‌دادن طفره نمی‌رود".

او با اعلام اینکه این نشست‌ها به صورت دو ماه یک‌بار ادامه خواهد داشت، معتقد است؛ رسانه‌ها از یک‌سو بازگو کننده عملکرد‌های شهرداری هستند و از سوی دیگر گرچه سامانه ارتباط مردمی ۱۳۷ برای بیان پیشنهادات و دغدغه‌های شهری مردم فعال است، اما رسانه‌ها در سطحی وسیع‌تر زبان صادق و گویای شهروندان هستند. (۱۱ هزار تماس مردمی با ۱۳۷ در سال ۱۴۰۰ برقرار شد که بیشتر آن‌ها پاسخ خود را دریافت کردند)

شهردار ساری از ۹۳۹ پست سازمانی برای شهرداری گفت که از همان بدو تاسیس پر شد و در ادامه تعداد دیگری نیز به مجموعه اضافه شدند، اما از سال ۱۳۹۷ به بعد، شهرداری ساری – که به نظرش دهه نود خوبی نداشت - وارد فاز جدیدی شد؛ از این زمان تا پیش از انتخاب او به عنوان شهردار، ۱۹۵۰ نیروی جدید وارد شهرداری شدند که تعداد پرسنل را به بیش از ۵ هزار نفر رساند.

طالبی با بیان اینکه اخراج نیرو معنایی ندارد و در قدم نخست جهت ساماندهی نیروها، حدود ۴۰۰ نفری که حقوق می‌گرفتند، اما در شهرداری نبودند را حذف کرده است، اعلام کرد که اکنون ۴ هزار و ۹۸۰ نیروی انسانی در شهرداری مرکز مازندران مشغول کار هستند.

او این را هم اضافه کرد که ۳ هزار و ۵۰۰ نیروی شرکتی در این مجموعه داریم و از اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ تاکنون هیچ نیرویی را در شهرداری جذب نکرده‌است. ضمن آنکه یادآور شد؛ اسفندماه ۱۴۰۰ در شهرداری ساری هیچ تنشی نبوده است، بدهی مالیاتی و بیمه‌ای ندارد و بیمه را زودتر از حقوق پرداخت می‌کند.

شهردار مرکز مازندران، رقم بودجه امسال این مجموعه شهری را ۱۳۰۰ میلیارد تومان شامل ۲۰۰ میلیارد وام و ۱۱۰۰ میلیارد تومان درآمد کوششی اعلام کرد که همانند سال گذشته، بخش اعظمی از آن به پرداخت حقوق پرسنل اختصاص دارد.

طالبی ادامه داد: این رقم در سال گذشته، ۷۰۰ میلیارد تومان شامل ۱۵۰ میلیارد تومان وام و مابقی کوششی بوده است که توانستیم ۱۸ میلیارد تومان علاوه بر بودجه پیش‌بینی شده درآمد داشته باشیم، اما موضوع مهم این است که سال گذشته، ۵۳۸ میلیارد تومان از این بودجه به پرداخت هزینه پرسنلی اختصاص یافته بود.
 
ساری
شهردار ساری درباره اینکه آیا افزایش حقوق ۵۷ درصدی کارگران در شهرداری نیز اعمال شده است یا خیر، پاسخ داد: بله، شاید شهرداری ساری از نخستین شهرداری‌های کشور بوده که این قانون را اجرا کرده است.  

از نظر او نظم و انظباط بسیار حائز اهمیت بوده و معتقد است؛ همین بی‌نظمی‌ها بود که دهه ۹۰ خوبی شامل حال شهرداری ساری نشد و حالا در قرن جدید کار‌ها باید بر مدار قانون و انظباط باشد تا مردم نیز از آن بهره‌مند شوند.

طالبی برخلاف شایعاتی که گفته می‌شود به شورا نمی‌رود، می‌گوید: "هر زمان مرا دعوت کردند در جمع اعضای شورا حضور پیدا می‌کنم؛ چون وظیفه قانونی دارم و باید پاسخگو باشم، از رفتن به شورا طفره نمی‌روم".

شهردار ساری که خود در خیابان مهیار ساری بزرگ شده‌است؛ از حضورش در محلات می‌گوید و تقریبا کوچه به کوچه شهرش را می‌شناسد؛ " هر روز از ۶ صبح به محلات سر می‌زنم، صبح و ظهر و شبِ ساری را می‌بینم و جایی می‌روم که مردم ندانند من کی هستم، مشکلات را می‌بینم و ناراحتم وقتی که توان حل مشکل در برخی مسائل وجود ندارد".

این مدیر شهری از طرح‌های درون‌سپاری شهرداری گفت؛ از کارخانه آسفالت که حالا پس از حدود سه سال و از کارخانه سنگ‎شکن که پس از ۶ سال راه‌اندازی شده است؛ از دستگاه موزاییک‌زنی، از ایستگاه بتن آماده، و از سر و سامان دادن به قبرستانی از ماشین‌آلات معیوب شهرداری که پس از سال‌ها بازایستادن، حالا از دل آن‌ها چند ماشین به چرخه حرکت بازگشتند.

شهردار ساری از قصه پر غصه زباله‌سوز گفت که این اواخر با تزریق ۷۵ میلیارد تومان به حساب شهرداری، پیشرفت فیزیکی آن سرعت گرفته است و امید می‌رود که تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.
 
ساری
او از ساماندهی زباله‌های پشتکوه هم گفت؛ از رفع یک معظل زیست‌محیطی و در ادامه از خارج کردن انحصاری زباله و حمل و نقل آن، از ساخت سکوی دپوی موقت جدید و البته فکر‌هایی که برای رضایتمندی مردم در مدیریت پسماند دارد.

طالبی، با اشاره به اهمیت بافت کهن و اینکه"شهرداری بافت کهن" در ساری شکل گرفته است؛ گریزی هم به یک محله قدیمی ۲ هزار ساله ساری زد؛ ۱۳ پیچ که حالا تبدیل به ۱۲ پیچ شده است! قدیمی‌ترین محله ساری که شاید تمدن این کهن‌شهر را نشان می‌دهد، کوچه‌هایی حد فاصل "بهرام اتر" و امامزاده یحیی (ع)، محله‌ای که منطقه گردشگری و هسته مرکزی شهر بوده است و حالا با عدم رغبت ساخت و ساز در این منطقه به دلیل قوانین خاصی که بر این بافت‌ها حاکم است، مواجهیم.

شهردار ساری از رویداد بزرگ ۲۰۲۲ در کهن‌شهر ساری و افتتاحیه در خور شأن گفت که پایتخت گردشگری کشور‌های اکو در این سال است و در ۱۴ و ۱۵ مهرماه نیز مراسم اختتامیه برگزار می‌شود، از نظر او فرصت‌های گردشگری در ساری فراوان است و همین رفت و آمد‌ها می‌تواند تولید ثروت کند.

طالبی که به تکمیل جاذبه‌های شهر خود می‌اندیشد، از راه‌اندازی سازمان سرمایه‌گذاری با هدف آماده‌سازی بسته‌های تشویقی سرمایه‌گذاری در شهر ساری گفت، از پروژه‌های کلان که در حال مناقصه عمومی هستند و از فاز سوم پروژه "ابن شهرآشوب".

او در ادامه، به سوال خبرنگار ما که گریزی به اتفاق تلخ ساختمان "متروپل" آبادان زده است و می‌خواهد بداند که شهرداری ساری در حوزه نظارت بر ساخت و ساز‌ها و صدور مجوزات و پایان کار چقدر حساسیت به خرج می‌دهد تا شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم، پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای داد.

شهردار ساری با اشاره به همکاری تنگاتنگی که شهرداری با سازمان نظام مهندسی دارد، این را به گفته‌اش افزود که نخستین شهرداری هستیم که صدور پروانه و پایان کار را به صورت الکترونیکی انجام می‌دهیم؛ چیزی که در برخی شهر‌ها هنوز به صورت دستی است و در ساری الکترونیکی و در نهایت نیز تک‌برگ صادر می‌شود.
 
ساری
الکترونیکی شدن پروانه و پایان کار ساختمانی، سبب می‌شود که خطای فردی و تخلف کمتر اتفاق بیفتد و از نظر او یک رابطه تنگاتنگی جهت صورت نگرفتن اتفاق‌هایی مانند آبادان در شهر ساری را از بدو ورودش در شهرداری داشته‌است.

از نگاه شهردار ساری که خود عضو نظام مهندسی مازندران است؛ هر چه نظارت مهندسی بر روی ساخت و ساز‌ها دقیق‌تر باشد، شهر مقاوم‌تری از لحاظ ساخت و ساز و ساختمان‌هایی با ایمنی بالا خواهیم داشت و خلاصه اینکه برای شهروندان اتفاق خوبی خواهد بود.

طالبی از آخرین جلسه‌ای که با سازمان نظام مهندسی ساختمان داشت سخن به میان آورد که در آن برای لینک‌شدن شهرداری با نظام مهندسی، آخرین کاغذ‌ها رد و بدل شد تا به زودی ارتباطات از طریق سامانه باشد.

او ادامه داد: یکی از اقدامات شهرداری پس از اپلیکیشن "ساری من"  همین ارتباط سامانه‌ای با سازمان نظام مهندسی ساختمان در راستای شهر هوشمند است که نرم‌افزار‌هایی در حال طراحی است و تا ماه آینده به عرصه می‌رسد تا خدمات بهتر، هزینه‌ها کمتر، خطای انسانی کمتر، و سرعت صدور مجوزات سریع‌تر شود.

شهرداری ساری این را هم گفت که تا پایان امسال، تلاش می‌کند که مردم شهرش از طریق اپلیکیشن"ساری من" در منزل درخواست پروانه کنند، کد بگیرند و کار‌های خود را انجام بدهند.

طالبی با تاکید بر اینکه در ساری ساختمان خطرناک نداریم مگر ساختمان قدیمی "گراند هتل"، از نظارت تخصصی‌تر بر ساخت و ساز‌ها توسط مهندسان به عنوان بازوان شهرداری گفت که "تاکنون از سوی نظام مهندسی گزارشی مبنی بر وجود ساختمانی مانند متروپل در ساری نداشتم و اگر باشد یقین بدانید شهرداری با تمام توان ورود پیدا می‌کند و نمی‌گذارد حادثه‌ای برای مردم شهر ایجاد شود".
 
گراند هتل، از هتل‌های قدیمی ایران متعلق به دوران قاجاریه است. این هتل که متعلق به خانواده کلبادی است و شهرداری یا میراث نه می‌تواند آن را بخرد و نه آن را مرمت کند؛ در خیابان انقلاب و روبروی استانداری مازندران قرار دارد. در خلوت شهر می‌توان معماری زیبای این هتل را دید.
 
ساری
او همچنین در پاسخ به این سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا تجهیزاتی جهت حوادث احتمالی برای ساختمان‌های بلندمرتبه در ساری داریم یا خیر؟ اظهار داشت: "اواخر دهه ۱۳۸۰ یک ساختمانی خریداری کردیم، درخواست یک ماشین مجهز به نردبان بلندمرتبه داشتیم که با پیگیری نمایندگان، هشت ماشین به سازمان همیاری شهرداری‌ها تحویل داده شده که به ما قول دادند یکی را به ساری اختصاص دهند، هنوز مراحل واگذاری انجام نشده است و نمی‌توانم قول سازمان را برای خودم تعهد ایجاد کنم، اما تمام تلاش ما این است که به کمک نماینده‌ها این اتفاق بیفتد".

شهردار ساری در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه "کمیسیون ماده ۱۰۰ به یک چالش بزرگ برای شهرداری‌ها تبدیل شده است و شهرداری ساری برای جلوگیری از این تخلفات که می‌گوید؛ «تخلف کن، پول بده و مجوز بگیر» چه راهکاری دارد"، از تجربه خود در کمیسیون ماده ۱۰۰ گفت.

طالبی با بیان اینکه علاوه بر تجربه چندین ساله در سازمان عمران، در ماده صد و کنترل و نظارت هم فعالیت داشته است؛ یکی از اقدامات اولیه خود را بحث متمرکز کردن ساختمان کمیسیون ماده ۱۰۰ در خارج از شهرداری عنوان و خاطرنشان کرد: "این کمیسیون در بوستان ولایت دفتر دارد و دارای سه عضو شامل یک عضو شورای شهر، نماینده وزارت کشور و نماینده قوه قضائیه است  که شهرداری به عنوان شاکی پرونده در تخلفات ساخت و ساز خارج از عرف ورود پیدا می‌کند، اما در صدور رأی دخل و تصرف ندارد و هر رأی که صادر شود آن را اجرا می‌کند".

او ادامه داد: تا آنجایی که از دست ما برمی‌آید در حوزه پیشگیری قدم برمی‌داریم، اما وقتی یک میلگرد روی میلگرد گذاشته می‌شود ما فقط می‌توانیم جلوی کار را بگیریم که این کار دارد با قوت انجام می‌گیرد.

شهردار ساری بد ندید که در این بخش گریزی هم به یکی از معظلات مهم شهرداری بزند و آن اینکه: "طرح تفصیلی قبلی شهرداری در سال ۱۳۷۵ مصوب شد و براساس قانون یک سال بعد باید طرح تفصیلی می‌گرفتیم، اما سال ۱۳۷۹ آمد، اتفاقاتی که اکنون داریم ناشی از همین دیرکرد در طرح‌هاست؛ متاسفانه الان هم این اتفاق برای طرح جامع جدید افتاده است؛ یعنی طرح جامع سال ۱۳۹۶ آمده و اکنون که در خرداد ۱۴۰۱ هستیم، هنوز طرح تفصیلی نیامده است".

طالبی بیان کرد: با پیگیری‌های انجام‌شده که با راه و شهرسازی و استانداری داشتم، کاربری‌ها را توانستیم جمع‌بندی کنیم، ضوابط هم تنها یک جلسه دیگر در کمیته فنی مانده است که جمع شود، اتفاق مبارکی است که داریم بحث بلندمرتبه‌سازی را در ساری جا می‌اندازیم.  
 
ساری
او ادامه داد: "با پیگیری‌هایی که انجام دادیم؛ بحث بلندمرتبه‌سازی در "قرق" و "سیدالشهدا" تعیین تکلیف شده است، الان در حریم شهر است و مردم ساخت و ساز زیادی داشتند، خیلی از شهروندان گلایه‌مند که ساختمان خریدند، ولی دارای سند نیست و پایان کار ندارند؛ چون می‌رود ماده ۱۰۰ و می‌گوید براساس قانون در حریم شهر مجوز نمی‌دهد".

شهرداری ساری بیان کرد: "با هماهنگی راه و شهرسازی قرار شد که این بخش را به محدوده قانونی شهر اضافه کنیم که شهروندان را از مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند نجات بدهیم. این اتفاق سبب می‌شود در این مدت خیلی از پلاک‌ها که دارای کاربری‌های غیر هستند؛ چون بلاتکلیف بوده و ساخته شدند، رفتند ماده ۱۰۰ رای هم گرفتند؛ و الان می‌بینید یک ساختمانی کاربری درمانی دارد، ولی مسکونی ساخته شده است".

طالبی ادامه‌داد:" این معظلی است که وجود دارد، امیدوارم تا پایان سال ۱۴۰۱ حل بشود. با شرکت مشاور بحث بلندمرتبه‌سازی در قرق و سید الشهدا را در طرح تفصیلی لحاظ می‌کنیم".

شهرداری ساری البته این را هم گفت که اکنون در شهر بابلسر تا ۲۷ طبقه نیز براساس طرح اجازه ساخت داده می‌شود، اما برای ساری فقط ۷ طبقه اجازه ساخت داریم که باید در طرح تفصیلی جدید، افزایش طبقات را لحاظ کنیم.

او در پایان با بیان اینکه برای رضایت شهروندان که رضایت نظام را در پی دارد از هر ایده‌ای استقبال می‌کند، گریزی به خاطره خود با یکی از ارباب رجوع‌ها زد و گفت: "روزی یک شهروند پیش من آمد و گلایه کرد که سه ماه است یک نامه را می‌دهم به شهرداری و خبری نیست، و آیا بهتر نیست همان ابتدا دبیرخانه این نامه را از من بگیرد و بعد بیاید پیش شما؟ من هم همان روز اعلام کردم که تمامی نامه‌ها ابتدا در دبیرخانه ثبت شود و بعد بیاید اتاقم".

انتهای پیام/۱۰۰۱/آزاده بابانژاد/
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار