دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۷۱۰۰
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۴
یکی از فواید و آثار مهم حجاب در بُعد فردی، ایجاد آرامش روانی بین افراد جامعه است؛ در مقابل، فقدان حجاب و آزادی معاشرت‎های بی‎بندوبار میان زن و مرد، انحرافات اخلاقی را فزونی می‎بخشد.
به گزارش آوای خزر، سرهنگ «فرزاد تاجره» جانشین فرمانده انتظامی استان گلستان؛ انحرافات، آن دسته از معضلات و مسائل اجتماعی هستند که از یک سو ریشه در آسیب‌های اجتماعی دارند و از سوی دیگر به دلیل آن که با ارزش ها، هنجار‌ها و قوانین و مقررات جامعه در تضاد هستند جرم محسوب می‌شوند؛ مانند اعتیاد، ناهنجاری در پوشش، خرده فرهنگ‌های کج رو، مد‌ها و الگو‌های غیر بومی.
 
انحرافات به دلیل ریشه داشتن در نابسامانی‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی پدیده‌های چند علتی، پیچیده و حساس می‌باشند که مهار، کنترل و کاهش و حذف آن نیازمند عزم ملی، هماهنگی بین نهاد‌ها و سازمان‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و تصمیم گیری همه جانبه میان بخشی است لذا در صورتی که سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف به وظایف خود درست عمل کنند به طور طبیعی زمینه پیشگیری و کنترل انحرافات فراهم می‌شود.
 
ضمن اینکه باید دانست ماهیت ذاتی انحرافات به گونه‌ای است که پس از برخورد پلیس به عنوان مظهر اقتدار جامعه با آن‌ها می‌بایست مراحل بازپروری، درمان، اصلاح رفتار و ساماندهی رویه‌ها توسط دستگاه‌های ذیربط دنبال شود.
 
 ناهنجاری‌های مربوط به پوشش
 
تخطی از هنجار‌های اجتماعی و فرهنگی در امور و شیوه زندگی، تبعات خاص و عواقب مخصوص به خود را به همراه دارد. این عوارض و تبعات، گاه چنان عمیق و تاثیر گذار هستند که بسیاری از فرآیند‌های اجتماعی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند از جمله این امور می‌توان به مقوله پوشش اشاره کرد. استفاده از اشکال غیر متعارف و غیر عادی پوشش در جامعه، پدید آورنده معضلات و مسایلی خواهد شد که هزینه‌های اجتماعی قابل توجهی را به دنبال خواهد داشت.
 
عدم رعایت حجاب بیشترین اثر منفی را بر رفتار و فرهنگ عمومی به خصوص جوانان و نوجوانان داشته و همچنین نقش مستقیمی در افزایش آسیب ها، جرایم و آشفتگی‌هایی نظیر مزاحمت‌های خیابانی و فساد اخلاقی داشته است.
 
ترویج مد‌های ماهواره‌ای مغایر با فرهنگ بومی و هنجارشکن، به علاوه وجود زمینه‌های روانشناختی عده‌ای خاص برای پذیرش آن‌ها منجر به حضور افرادی در جامعه با لباس و پوشش نمایش گرایانه متضاد با شئون شهروندی، عرف اجتماعی و فرهنگ و باور دینی گردیده است.
 
حل این مسئله منوط به عزم ملی و اقدام هماهنگ تمامی دستگاه‌های فرهنگی، تبلیغی و اجتماعی است. در عین حال فراجا برای سالم سازی فضای اجتماع، تاکنون اقدامات متعددی را با بکارگیری بخشی از توان خود به رغم همه محدودیت‌ها انجام داده است.
 
این اقدامات عمدتا با رویکرد اجتماعی صورت گرفته اند، معطوف به فرآیند امر به معروف و نهی از منکر در نوع صحیح و اصولی آن بوده و تا حدودی تاثیرات مثبت خود را نیز در جامعه بر جای گذاشته است.
 
از جمله پیامد‌های تاثیر دیده از بدحجابی در اجتماع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:۱- طلاق و تهدید خانواده ۲- مقایسه همسر با زنان دیگر ۳-لذت گرایی ۴-غفلت از معیار‌های اصولی در گزینش همسر ۵-روابط نامتعارف دختر و پسر ۶-گرایش مردان به چندهمسری ۷-ایجاد اختلالات روانی ۸- محرومیت از نیاز‌های ضروری معنوی و مادی ۹- عدم تأمین نیاز‌های روانی ۱۰- انحراف از کارکرد انسانی ۱۱- سلب امنیت زنان ۱۲- شیوع انحرافات اخلاقی ۱۳- عدم مدیریت در منابع مالی و اقتصاد خانواده و جامعه سلامت روانی
 
علت اغلب نبود حریم میان زن و مرد، بی بند و باری که هیجان‌ها را فزونی می‌بخشد و پیامد آن بیماری روانی است.
 
یکی از فواید و آثار مهم حجاب در بُعد فردی، ایجاد آرامش روانی بین افراد جامعه است؛ در مقابل، فقدان حجاب و آزادی معاشرت‎های بی‎بندوبار میان زن و مرد، انحرافات اخلاقی را فزونی می‎بخشد.
 
سلامت خانواده
 
بدون شک جامعه‌ای از سلامت کامل برخوردار است که خانواده به عنوان جزء کوچک آن جامعه از سلامت و استحکام برخوردار باشد، از این رو، اگر خواهان سلامت و تقویت بنیان جامعه هستیم، باید تلاشی تاثیرگذار در جهت استحکام و تقویت بنیان خانواده انجام گردد.
 
در جامعه‌ای که برهنگی بر آن حاکم است هر زن و مردی، همواره در حال مقایسه است مقایسه آنچه دارد با آنچه ندارد؛ و آنچه ریشه خانواده را می‌سوزاند این است که این مقایسه آتش هوی و هوس را در زن و شوهر و مخصوصاً در وجود شوهر دامن می‌زند.
 
بی حجابی و روابط نامتعارف جامعه را فرا می‌گیرد و به همان نسبت کانون خانواده‌ها سست شده و آمار ازدواج کاهش می‌یابد و ازدواج‌های گذشته نیز به جدایی و طلاق منجر می‌شود. بنابراین وجود خانواده سالم و مستحکم در گرو گسترش فرهنگ حجاب خواهد بود.
 
استحکام خانواده
 
یکى از فواید مهم حجاب در بُعد خانوادگى پیوند و اتصال قوى‌تر زن و شوهر و در نتیجه، استحکام بیش‌تر کانون خانواده و برعکس، فقدان حجاب باعث فروپاشی نهاد خانواده مى گردد.
 
نتیجه گیری
 
با رعایت حجاب در زنان و عفاف در مرد و زن، جامعه از بسیاری از آسیب‌ها حفظ خواهد شد و مهم‌تر از همه این که با حفظ حجاب، خانواده که اصلی‌ترین نهاد اجتماع است در مسیر آسیب قرار نمی‌گیرد.
 
برای رسیدن به این منظور باید فرهنگ حجاب در جامعه گسترش پیدا کند، در این صورت تحقق این موضوع جامعه را، از آسیب‌های اجتماعی نگهداری می‌کند.
 
جامعه‌ای که زیر بنا‌های اصلی آن، کارکرد‌ها و هدف‌های اصلی و فرعی که برای آن‌ها تعریف شده را به شکلی موثر و منطبق بر اصل هنجار آن جامعه رعایت کند، می‌توان این انتظار را داشت که آن جامعه بهای کمتری را هزینه می‌کند تا بخواهد آسیب‌ها و مسائل متاثر از عدم رعایت قوانین آن خرده نظام‌ها را بپردازد.
 
ارزش عفاف و حجاب، اصلی تاثیر گذار در ارتقای سطح پیشرفت فردی و اجتماعی اعضای خانواده و اجتماع می‌باشد؛ این ارزش منوط به آگاهی، باور و رعایت افراد است.
 
پیشنهادات
 
- توسعه فرهنگ عفاف در اقشار گوناگون جامعه و تربیت و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز دستگاه‌های دولتی و مراکز آموزشی و تجاری
 
- تعیین حدود و شعائر و تقویت مثبت برای ایجاد انگیزه جهت حفظ و رعایت ارزش‌ها
 
- نظارت بر تولیدات سینمایی و تلویزیونی به منظور پرهیز از تبلیغ و ترویج روابط ناصحیح اجتماعی و از طرفی توسعه فرهنگ عفاف
 
- اعمال شیوه‏‌های تربیتی موثر مبتنی بر شناخت صحیح از افراد و محیط‌های آموزشی وابسته به آموزش و پرورش و آموزش عالی
 
- انجام وظایف نهاد‌های نظارتی و آموزشی به شکل صحیح در رویارویی با مفاسد و ناهنجاری‌های اجتماعی
 
- تأکید بر حفظ حدود ظاهری حجاب
 
- پرهیز از ترویج فرهنگ استفاده از لباس‌های نامناسب، مدل‌های وارداتی و نمایش آشکار مظاهر غربزدگی در فیلم‌های سینمایی و برنامه‌های تلویزیونی.
 
-با همکاری صدا و سیما نسبت به آگاه سازی افکار عمومی جهت بستر سازی حمایتی از برنامه‌ها و طرح اجرایی اقدام شود.
 
-نسبت به هماهنگی برای حضور فرماندهان و مسئولان انتظامی و کارشناسان برون سازمانی و عالمان دینی استان در صداوسیما در راستای ارائه گزارش اقدامات در خصوص طرح عفاف و حجاب وارائه مطالب به مردم و همراه سازی افکار عمومی اقدام شود.
 
-تببین و تاکید بر جلوه‌های عفاف و حجاب در ورزش کشور از گذشته تا به امروز.
 
-برپایی برنامه‌ها و مسابقات فرهنگی، ورزشی برای جوانان و رفع شبهات با موضوع سازگاری روح عفاف و حجاب با ورزش با همکاری صدا و سیما.
 
-انجام تبلیغات محیطی (میدانی) و نصب بنر در مناطق مختلف شهر و پخش پیام‌های آموزشی از طریق تلویزیون شهری و تابلو‌های دیجیتال شهری به صورت در راستای طرح عفاف و حجاب با همکاری دستگاه‌های متولی فرهنگ.
 
-تدابیر و اقدامات پیشگیرانه در راستای رعایت هنجار‌ها و ارزش‌های اسلامی توسط شهروندان و مسافران، انجام برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، برپایی غرفه‌‍‌های مختلف فرهنگی اعم از مشاوره فردی و گروهی در راستای طرح عفاف و حجاب در دستور کار قرار گیرد.
 
-از ظرفیت رسانه‌های مکتوب، ناشران، هنرمندان، شعرا و انجمن‌های ادبی، موسسه‌های قرآنی و ... در راستای تحقق طرح‌های پلیسی و انجام اقدامات فرهنگی بهره گیری شود.
 
-ضمن رصد فضای مجازی نسبت به توجیه و آگاه‌سازی نیرو‌های ارزشی فعال در عرصه فضای مجازی برای ترویج ارزش‌های اخلاقی از جمله عفاف و حجاب و حمایت از اقدامات نیروی انتظامی اقدام شود.
 
-برخورد با مظاهر علنی فساد و ناهنجاری‌های اخلاقی مانند بدپوششی، آلودگی صوتی و حمل حیوان و به گونه‌ای صورت گیرد تا زمینه سوء استفاده افراد سود جو را فراهم نکند.
 
-احیا و ترویج امربه معروف ونهی از منکر در جامعه.
 
-بالا بردن حساسیت مسئولان و مردم.
 
-حضور جدی همه دستگاه‌ها در میدان عمل.
 
-تقویت اصل مطالبه گری و گفتمان سازی از فراجا و دستگاه‌های متولی فرهنگ.
 
-فعال سازی اهل قلم وگروه‌های مرجع.
 
-همنواسازی نهاد‌های تاثیرگذار.
 
-فعال سازی بیشتر تشکل‌های غیردولتی.
 
-انجام اقدامات فرهنگی وعملیات روانی.
 
انتهای پیام/ 1005
 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار