دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۷۱۰۸
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۸

به گزارش آوای خزر، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. 

پکیج سیاسی جدید ایران که آمریکا نپذیرفت
امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: در پنجشنبه گذشته علیرغم استمرار پیام‌ها، ولی طرف آمریکایی برای اعمال فشار بر ایران و اخذ امتیاز در مذاکره غیرمستقیم قطعنامه‌ای را ارائه داد و علیرغم اینکه آمریکا گفت قطعنامه خالی از محتواست. ما پکیج سیاسی جدیدی را روی میز گذاشتیم ولی آمریکا پذیرفت و بر تصویب قطعنامه تأکید داشت. ایران هم اقدام به افزایش فعالیت‌های هسته‌ای خود که قبل از صدور قطعنامه به آژانس اطلاع داده شد، کرد.

برنامه‌ای برای سفر گروسی به ایران نداریم
محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برنامه‌ای برای سفر به ایران دارد یا خیر، اظهار کرد: ما برنامه‌ای برای سفر وی به ایران نداریم.

آمریکا: منتظر پاسخ ایرانی‌ها هستیم
یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به الجزیره گفت: اگر ایران تصمیم سیاسی لازم را اتخاذ کند، می‌توانیم به برجام بازگردیم. منتظر پاسخ سازنده ایرانی‌ها و رها کردن موضوعات فرابرجامی از سوی تهران هستیم.

لوله‌گذاری ترکیه در دریای سیاه؛ پایان واردات گاز از ایران؟
ترکیه از آغاز لوله‌گذاری انتقال گاز از میدان "ساکاریا" در دریای سیاه برای تولید گاز از بهار سال آینده خبر داده است. این میدان نقش مهمی در کاهش وابستگی ترکیه به واردات گاز، از جمله گاز ایران، خواهد داشت. انتظار می‌رود سال آینده تولید گاز میدان "ساکاریا" حدود ۳ تا ۴ میلیارد متر مکعب باشد و تا سال ۲۰۲۶ به ظرفیت نهایی ۱۴ میلیارد متر مکعب برسد؛ درست زمانی که قرارداد ۲۵ ساله گازی ایران و ترکیه منقضی خواهد شد.

انفجار بادکنک‌های هلیومی؛ هشت نفر از جمله چهار کودک جان باختند
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تهران از مرگ ۸ تن در پی انفجار در یک کافه در "شهرک مریم" در شهر اندیشه خبر داد. به گفته وی ۷ نفر در محل وقوع حادثه جان باخته و یک کودک ۳ ساله هم پس از انتقال به بیمارستان جانش را از دست داده است. همچنین مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس گفت: برابر گزارش اورژانس هفت تن شامل سه کودک سه تا شش ساله، سه خانم ۲۰ تا ۴۰ ساله و یک آقای حدودا ۵۰ ساله جان خود را از دست داده‌اند.

وزیر کار رسماً استعفا کرد
حجت عبدالملکی، وزیر کار با ارائه نامه‌ای به رئیس‌جمهور رسماً استعفای خود را اعلام کرد. او دلیل استعفایش را «افزایش هماهنگی دولت» اعلام کرد. پیشتر شایعاتی درباره کنار رفتن عبدالملکی از وزارت کار منتشر شده اما رسما تایید نشده بود. سخنگوی دولت هم از پذیرش استعفای عبدالملکی و انتخاب زاهدی‌وفا به عنوان سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد. علی بهادری جهرمی بیان کرد: روز گذشته آقای عبدالملکی برای دومین بار استعفای خودشان را تقدیم رئیس‌جمهور کردند که آقای رئیس‌جمهور پذیرفتند.

تکذیب نامه بایدن به رییسی 
سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره شایعه ارسال نامه‌ای از رییس‌جمهوری آمریکا به رییس جمهوری ایران، تصریح کرد: نامه ای از سوی رئیس جمهور آمریکا دریافت نشده است. البته پیغام هایی برای ایران می فرستند اما مهمتر از ارسال پیغام، اقدام عملی برای بازگشت به تعهدات و رفع تحریم های غیرقانونی علیه ملت ایران است.

پاسخ ایران به آژانس
سازمان انرژی اتمی ایران ترجمه متن کامل توضیحی ایران در ارتباط با گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص سه مکانی که آژانس می گوید ایران آنها را اعلام نکرده، منتشر کرد. در این پاسخ با بیان اینکه احتمالاً عناصر خارجی با خرابکاری، در آلودگی برخی مکان‌ها به ذرات اورانیوم دخیل بوده‌اند آمده است: هیچ مکان اظهار نشده‌ای که طبق پادمان باید اعلام شود، در ایران وجود نداشته. در پاسخ تهران، در مورد مکان های مورد نظر آژانس آمده: «آژانس هیچ گونه آلودگی در سایت لویزان-شیان پیدا نکرده بود»، «آزمایشگاه جابر ابن حیان در گذشته به طور کامل توسط آژانس راستی‌آزمایی شده بود» و اینکه «آژانس مکانی را «مریوان» نامگذاری کرده که قبلا به آن «آباده» اطلاق می‌کرد و تنها دو تصویر از یک مکان ناشناخته به ما ارائه کرده».

محموله نفتکش ایرانی توقیف شده از سوی یونان، آزاد شد
سازمان بنادر و دریانوردی در بیانیه ای با اشاره به آخرین وضعیت توقیف بار کشتی ایرانی از سوی یونان، اعلام کرد: با اقدام سریع و مقتدرانه کشورمان حکم بازگردان بار به صاحب آن صادر شد.

۲ نفتکش ایرانی در سواحل سوریه پهلو گرفتند
روزنامه سوری الوطن به نقل از منابع آگاه از پهلو گرفتن دو نفتکش ایرانی در سواحل سوریه در روز گذشته (دوشنبه، ۱۳ ژوئن) خبر داد و نوشت که این امر، اولین نشانه‌های فعال شدن خط اعتبار جدید بین ایران و سوریه است. این روزنامه به نقل از منابع آگاه در تهران نوشت که وصول نفتکش‌ها به صورت طبیعی، طبق جدول‌های زمانبدی‌شده مشخص و بدون تاخیر ادامه خواهد یافت.

«کیجا»، ماده پلنگ ارم تلف شد
علیرضا شهرداری دامپزشک حیوانات از تلف شدن «کیجا» ماده پلنگ پارک ارم خبر داد و گفت: «این پلنگ به دلیل عفونت طولانی مدت که حتی به کانال‌های نخاعی و ستون فقراتش نیز نفوذ کرده بود تلف شده است.» کیجا در سال‌های گذشته در تله شکارچیان در استان گلستان یک دست خود را از دست داده بود و برای مداوا ابتدا به کلینیک حیات وحش پردیسان و پس از طی طول درمان به باغ وحش ارم منتقل شد.

چاقو خوردنِ وحید آقاپور در خیابان
وحید آقاپور دچار حمله از سویِ خفت‌گیرهایی حوالی اتوبان همت حدّ فاصل حقانی و مدرس، شده است. چند روز پیش خبری از محمد شیری بازیگر سینما و تلویزیون آمد که سارقان می‌خواستند در خیابان از او سرقت کنند.  وحید آقاپور گفت: موضوع این است سارقان اخیراً احساس می‌کنند کیفرخواستی در انتظارشان نیست و از تلاشگران نیروی انتظامی درخواست داریم که با شدت و حدت بیشتری با سارقِ خیابانی برخورد کنند که واقعاً این خفت‌گیری‌ها و سرقت‌ها بیشتر هم شده است.

آخرین آمار کرونا در ایران
بنابر اعلام وزارت بهداشت، طی شبانه روز گذشته ۱۶۲ بیمار کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند و یک بیمار نیز جان خود را از دست داد.

اغلب نمایندگان سلاح دارند
محمود عباس‌زاده مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره اصلاحیه قانون نحوه بکارگیری سلاح گفت: این قانون شامل هر کسی می‌شود که سلاح دارد حتی به نماینده‌های مجلس شورای اسلامی برای حفظ خود سلاح داده شده است اغلب نمایندگان مجلس برای حفاظت از خودشان سلاح دارند البته این طور نیست که هر جا خواستند تیراندازی کرده و حتی با آن تفریح کنند باید درباره هر یک تیری که استفاده می‌کنند پاسخ دهند و ضوابط استفاده از آن هم براساس قانون است.

نفوذ هکر‌های نزدیک به ایران به حساب‌های مقامات پیشین اسرائیل
روزنامه یدیعوت آحارانوت با استناد به ادعای یک شرکت امنیت سایبری، مدعی شد هکر‌های نزدیک به ایران به حساب‌های ایمیل مقامات ارشد اسرائیلی نفوذ کرده‌اند. به ادعای شرکت چک پوینت، زیپی لیونی، وزیر امور خارجه پیشین این رژیم و یکی از مدیران در یک موسسه امنیتی از افرادی بوده‌اند که مورد هدف این حمله قرار گرفته‌اند.

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار