دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۷۱۱۹
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۲
سردرد در هنگام خواب می‌تواند باعث کاهش کیفیت یک خواب خوب باشد. خواب خوب معادل سالم بودن است و فرد را قادر می‌سازد تا در طول روز فعالیت‌های خود را انجام دهد. سر درد ممکن است به دلایل متعددی از جمله استرس زیاد ایجاد شود. اولین مرحله، شناسایی علت سر درد و اجتناب از آن است.

به گزارش آوای خزر، اگر پس از دوری از شرایط استرس‌آور هنوز به سر درد مبتلا بودید باید جهت معاینه به یک پزشک مراجعه کنید. اگر شما به یک سر درد شدید و ناتوان‌کننده در هنگام شب مبتلا شدید که علائمی نداشت ممکن است به سردردهای شبانه دچار شده باشید. جای تعجب ندارد اگر شما تا کنون چیزی در مورد این نوع از سر درد نشنیده باشید به دلیل این که این نوع از سر درد بسیار نادر است.

برای تشخیص دلیل سر درد باید به پزشک مراجعه کرده و سوابق کامل الگوی خواب و عادات شبانه خود از جمله خروپف و بی‌قراری‌های شبانه را برای وی بازگو نمایید. خبر خوب این که بیماری‌های اندکی هستند که باعث ایجاد سردرد می‌شوند و خبر بد این که سردردها در برخی موارد نشانه ابتلا به بیماری‌های خطرناکی مانند تومور، پارگی عروق یا آسیب‌دیدگی هستند. در صورت بروز هر یک از حالات زیر به مراقبت‌های پزشک فوری نیاز دارید:

سر درد مانند یک صاعقه به صورت ناگهانی و شدید حادث می‌شود.

سر درد شما تدریجاً وخیم‌تر شده یا الگوی درد تغییر می‌کند.

در صورتی که اخیراً دچار آسیب‌دیدگی از ناحیه سر شده‌اید حتی اگر این آسیب‌دیدگی جزئی بوده باشد.

دست و پای شما بی‌حس شده، دچار گیجی و منگی شده‌اید، تب، حالت تهوع و استفراغ یا اختلالات تکلمی پیدا کرده‌اید.

شما مبتلا به یک سر درد شدید ناگهانی شده‌اید که قبلاً به این شکل آن را تجربه نکرده بودید.

علت ابتلا به سر درد در خواب

تحقیقات برای ارتباط آناتومیک، بیوشیمیایی و الکتروفیزیولوژیکی بین مؤلفه سردرد و خواب در حال انجام است. تصور بر این است که ساختار قسمت تحتانی مغز، ساقه مغز نقش مهمی در ایجاد سر درد و خواب طبیعی دارند. مشکلات متعددی مرتبط با خواب و اختلالات عصبی وجود دارد که می‌تواند شدت سر درد را افزایش دهند و همچنین باعث ایجاد سردرد عصبی شود.

آپنه خواب

این یک دلیل شایع ایجادکننده درد بوده که در زمانی به وجود می‌آید که الگوهای تنفسی در هنگام خواب دچار اختلال می‌شوند. آپنه خواب (وقفه تنفسی در خواب) باعث افزایش سردرد در هنگام بیدار شدن از خواب (سر درد بعد از خواب) می‌شود. آپنه خواب در افراد چاق بسیار شایع است.

هیپوگلیسمی

این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که گلوکز (شکر) در خون به کمتر از حد نرمال می‌رسد. هیپوگلیسمی باعث ابتلا به سر درد در خواب شده که با تعریق‌های شبانه همراه است. شما می‌توانید هیپوگلیسمی را با خوردن وعده‌های غذایی کوچک قبل از خواب از بین ببرید.

تنش و استرس

برخی از افراد پس از گذراندن یک روز پراسترس در هنگام خواب دچار سر درد می‌شوند. زمانی که شما در تمام روز بدون وقفه و استراحت به بدن در تلاش و تکاپو هستید، ممکن است به سردردهای تنشی دچار شوید. استرس شکلی از نگرانی و خستگی است که می‌تواند به دلیل بی‌خوابی ایجاد شده و موجب سر درد شود.

سردردهای خوشه‌ای

این نوع سر درد از دردناک‌ترین انواع سردردها بوده و باعث می‌شود که شما در نیمه‌شب یا در هنگام صبح (سردرد صبحگاهی) از شدت درد بیدار شوید. شدت درد در سر دردهای خوشه‌ای که با درد شدید و سوزش‌های نفوذی همراه است معمولاً در اطراف یک چشم متمرکز بوده اما می‌تواند به سمت قسمت‌های دیگر مانند درد گردن و پشت سر، صورت و شانه‌ها نیز کشیده شود. تعریق، تغییر رنگ پوست، آبریزش بینی در همان سمت چشم دردناک و تورم چشم از علائم شایع این بیماری هستند.

سردردهای سینوسی

سردردهای سینوسی در قسمت جلوی صورت، پیشانی و بینی احساس می‌شوند. این سردردها به دلیل ابتلا به عفونت‌های سینوسی یا آلرژی به مواد درون بالش یا ملحفه و پتو ایجاد می‌شود.

سردردهای شبانه ناشی از میگرن

ممکن شما در شب دچار سر درد شوید. فعالیت‌های شبانه خود را بررسی کرده تا علت حملات میگرنی را شناسایی کنید. این ممکن است به دلیل وجود مواد شیمیایی موجود در هواسازهای اتاق باشد و یا نوع غذایی که قبل از خوابیدن میل می‌کنید باعث ایجاد سر دردهای شبانه شود.

سردردهای شبانه

سر دردهای شبانه (Hypnic) که در هنگام خواب ایجاد می‌شوند به سر دردهایی اشاره دارد که به دلیل بروز در یک ساعت خاص از شب به آن‌ها سردردهای “ساعت زنگ‌دار” گفته می‌شود. این سر دردها ممکن است به دلیل تغییرات در عروق کوچک سیستم عروق مغزی ناشی از ضربات گذشته وارده بر سر یا ابتلا به تومورهای خوش‌خیم مغزی ایجاد شوند. این نوع از سر درد در افراد بالای 50 سال بسیار شایع است.

حالت خواب

خوابیدن در وضعیت‌های نامناسب یا استفاده از بالش نامناسب می‌تواند باعث بروز سردردهای شبانه یا سر درد در خواب شود.

دندان قروچه

اگر شما در هنگام خواب دندان قروچه می‌روید، لرزش ناشی از آن ممکن است به سمت اسکلت رفته و بر شانه‌ها، گردن و سر شما تأثیر بگذارد و غالباً باعث بروز سر درد و درد در فک در هنگام صبح شود.

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار