دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۷۴۹۰
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۹
چشم‌ها نیز مانند سایر اعضای بدن تمام ویتامین‌ها و مواد مغذی را از طریق تغذیه دریافت می‌کنند. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد گنجاندن مقدار مورد نیاز از مواد خوراکی سرشار از ویتامین‌های A، C، E، اسید‌های چرب امگا ۳، بتاکارون، فلز‌های روی و مس، لوتئین و زیگزانتین در رژیم غذایی افراد، به تقویت چشم آن‌ها کمک خواهد کرد.

آوای خزر/ وقتی صحبت از تقویت چشم و بینایی از طریق تغذیه می‌شود به یاد هویج می‌افتید؛ ولی لازم است بدانید که مواد غذایی زیادی وجود دارند که تاثر زیادی در تقویت چشم دارند. شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که برای تقویت چشم بهتر است چه بخوریم؟ برای تقویت چشم و بینایی سالم می‌توانید از نوشیدنی‌ها و غذا‌هایی که سرشار از ویتامین (ویتامین آ، ویتامین ث، امگا ۳ و …) هستند، استفاده کرد.

بتاکاروتن موجود در برخی از خوراکی‌ها علاوه بر تقویت بینایی و پیشگیری از شب کوری، شما را از خطر پیشرفت دژنراسیون ماکولای چشم، آب مروارید دور می‌کند. برای محافظت از چشمانتان سعی کنید از رژیم غذایی استفاده کنید که دارای ویتامین‌های E، C و امگا سه باشند؛ همچنین خوراکی‌های دارای ویتامین A نیز برای چشم مفید هستند.

ویتامین‌های مفید برای چشم

برای تقویت چشم از ویتامین C غافل نشوید

باید بدانید که ویتامین C از آسیب رادیکال‌های آزاد جلوگیری کرده و از سلول‌های شما محافظت می‌کند. ویتامین C از بروز مشکلات چشمی پیشگیری می‌کند و بینایی شما را تقویت می‌کند. جالب است بدانید که ویتامین C در عدسی چشم وجود دارد، ویتامین C از فشار داخلی چشم در رابطه با کسانی که از بیماری کوری رنج می‌برند کم می‌کند. ویتامین C در میوه‌ها و سبزیجات تازه وجود دارد که اسیدفولیک و آهن بدن را افزایش می‌دهد. این ویتامین در مرکبات، توت فرنگی، تمشک، هندوانه، خربزه، میوه‌های ریز، توت‌ها، گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای، کیوی و سیب‌زمینی وجود دارد.

خواص ویتامین E در تقویت چشم

ویتامین E از دیگر ویتامین‌های موثر در تقویت چشم است، این ویتامین حاوی آنتی اکسیدان و سرشار از مواد محافظتی ضروری در برابر رادیکال‌های آزاد است. ویتامین E همینطور باعث ترمیم و احیای بافت‌های چشمی می‌شود و از تخریب سلولی و التهاب چشم جلوگیری می‌کند. ویتامین E از چشم شما در برابر آب مروارید و دژنراسیون ماکولای پیری حافظت می‌کند. مغزها، روغن زیتون، آووکادو سرشار از ویتامین E هستند.

برای تقویت چشم چه چیز‌های بخوریم؟

ماهی

ماهی‌ها سرشار از امگا ۳ هستند به همین دلیل ماهی و غذا‌های دریایی به عنوان بهترین منبع اسید‌های چرب امگا ۳ شناخته می‌شوند. به همین دلیل است که همواره متخصصان توصیه می‌کنند حفاظت از چشم و بهبود بینایی غذا‌های دریایی را در رژیم غذایی خود فراموش نکنید.

تخم مرغ

تخم مرغ و مصرف آن به میزان لازم از بهترین روش‌های تقویت چشم به شمار می‌رود. خوراکی که از پیر چشمی هم جلوگیری می‌کند. تخم مرغ را سرشار از لوتئین و زاگزانتین می‌دانند که برای سلامت چشم مفیدند. از سوی دیگر تخم‌مرغ یکی از بهترین منابع روی، ویتامین E، ویتامین C و همینطور ویتامین A است.

بادام و انواع آجیل‌

بادام و آجیل به دلیل سرشار بودن از ویتامین E و سرشار از امگا ۳ بودن، یکی از خوراکی‌های مفید برای تقویت چشم و بینایی هستند. محققان ویتامین E و امگا ۳ موجود در آجیل را باعث جلوگیری از آسیب به چشم می‌دانند.

حبوبات

حبوبات از چشم در برابر آسیب‌های وارده محافظت می‌کنند. حبوبات سرشار از فیبر و پروتئین هستند و با همین خاصیت به کاهش وزن و بهبود سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند. حبوبات مفید برای تقویت چشم عبارتند از: عدس، نخود، انواع لوبیا، لپه، لپه باقالی و …

پرتقال و انواع مرکبات

مرکبات از جمله پرتقال به دلیل اینکه سرشار از ویتامین C هستند برای سلامت چشم مفیدند. مرکبات از سوی دیگر مقادیر زیادی از ویتامین E نیز دارند. مصرف مرتب پرتقال و انواع مرکبات می‌تواند به تقویت چشم شما کمک کند.

هویج

هویج از سبزیجات بی‌نظیر در حفظ سلامت چشم است. هویج به دلیل اینکه سرشار از ویتامین A و بتاکارون است، در تقویت بینایی تاثیر بسازیی دارد. به دلیل این خواص متخصصان به افرادی که چشمشان ضعیف شده هویج را توصیه می‌کنند.

لبنیات

لبنیات نیز سرشار از ویتامین A هستند و یکی از مواد مفید در تقویت چشم و محافظت از آن. مصرف لبنیات نه تنها برای چشم بلکه برای حفظ سلامت دیگر بخش‌های دیگر بدن نیز مفید است، روزانه حتما از شیر و مشتقات آن استفاده کنید!

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی و مخصوصا سیب زمینی شیرین سرشار از مواد مغذی برای تقویت بینایی است. سیب زمینی شیرین سرشار از آنتی اکسیدان‌هاست. متخصصان خصوصا در کودکان مصرف سیب زمینی را برای حفاظت از سلامت چشم توصیه می‌کنند.

گوشت گاو

گوشت گاو نسبت به گوشت سایر احشام مقدار روی بیشتری دارد. متخصصان توصیه می‌کنند هیچگاه مصرف گوشت قرمز را به طور کامل قطع و با گوشت مرغ و ماهی جایگزین نکنید. گوشت گاو برای بهبود سلامت چشم و تقویت بینایی، مفید است.

آب و مایعات سالم

مصرف آب و مایعات سالم در حفظ سلامت بدن ضروری و ثابت شده است. مصرف روزانه مقدار کافی آب از کمبود آب بدن و خشک شدن چشم جلوگیری می‌کند همچنین باعث جلوگیری از بروز آسیب به چشم می‌شود. علاوه بر این مصرف آب سلامت پوست شما را نیز تضمین می‌کند و از بروز سردرد‌های ناگهانی جلوگیری می‌کند. به خاطر داشته باشید که بهتر است از آب خیلی سرد استفاده نکنید.

در بالا به معرفی و بررسی مواد خوراکی مفید برای تقویت چشم پرداخییم و به خواص آن‌ها اشاره کردیم. خوراکی‌هایی که با مصرف آن‌ها می‌توانید در کنار بهره‌مندی از یک زندگی سالم، به سلامت چشمان خود و بهبود بینایتان نیز کمک کنید./جامعه 24

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها