دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۷۷۸۴
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۲
محصولات مراقبت از پوست فراوانی در بازار وجود دارد، شما می‌توانید به پزشک متخصص پوست هم مراجعه کنید، اما راز اصلی داشتن پوست سالم در رژیم غذایی افراد نهفته است. شما را با خوراکی های مفید برای پوست آشنا می‌کنیم.

خوراکی های مفید برای پوست

به گزارش آوای خزر، محصولات مراقبت از پوست فراوانی در بازار وجود دارد، شما می‌توانید به پزشک متخصص پوست هم مراجعه کنید، اما راز اصلی داشتن پوست سالم در رژیم غذایی افراد نهفته است. شما را با خوراکی های مفید برای پوست آشنا می‌کنیم.
بسیاری از مواد غذایی که برای پوست مفید هستند عبارتند از:

  • اسیدهای چرب امگا 3
  • اسیدهای چرب امگا 6
  • ویتامین ای
  • آنتی‌اکسیدان‌ها

تحقیقات نشان می‌دهد که این مواد و سایر مواد مغذی و ترکیبات موجود در برخی غذاها می‌توانند برای پوست مفید باشند.
در حالی که محصولات پوست و مو می‌توانند به درمان بیماری‌هایی مانند آکنه کمک کنند، رژیم غذایی نقشی مستقیم در تغذیه پوست و حفظ سلامت آن دارد.

خوراکی های مفید برای پوست
خوراکی های مفید برای پوست عبارتند از:

1- ماهی پرچرب
برخی از افراد مبتلا به مشکلات پوستی از غذاهای چرب دوری می‌کنند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که همه چربی‌ها یکسان نیستند.

ماهی‌های پرچرب آب‌های سرد، از جمله شاه‌ماهی، ساردین و سالمون برای پوست مفیدند چون منابع فراوان اسیدهای چرب امگا 3 هستند.
محققان دریافته‌اند که اسیدهای چرب امگا 3، آسیب‌های ناشی از اشعه ماوراء‌البنفش و نشانگرهای التهاب و سرکوب سیستم ایمنی در پوست را کاهش می‌دهند.
بنابراین، رژیم غذایی سرشار از اسیدهای امگا 3 به کاهش علائم التهابی کمک می‌کند و باعث می‌شود پوست نسبت به اشعه ماوراء‌البنفش خورشید کمتر واکنش نشان دهد.
ماهی های چرب همچنین ویتامین ای را تامین می‌کنند. ویتامین ای از پوست در برابر التهاب و رادیکال‌های آزاد مضر محافظت می‌کند.


2- گردو
آجیل همان فواید ماهی‌های چرب را دارد و یک مکمل عالی برای رژیم غذایی به‌ویژه برای گیاهخواران است.
گردو یکی از غنی‌ترین منابع اسیدهای چرب غیراشباع امگا 3 و امگا 6 است.
حفظ تعادل بین این دو اسید چرب ضروری است.

3- بادام
بادام، سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع است و به‌ویژه منبع خوبی از ویتامین ای به شمار می‌رود.
بسیاری از دانه‌ها منابع غنی آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب غیراشباع هستند که به سلامت پوست کمک می‌کنند.

4- تخمه آفتابگردان
مانند آجیل، تخمه آفتابگردان سرشار از روغن‌های چرب محافظ است.
دانه‌های آفتابگردان حاوی مقادیر قابل توجهی روی و ویتامین ای هستند که هر دو به محافظت از سلول‌های پوست کمک می‌کنند.



5- دانه کتان
دانه‌های کتان سرشار از اسید چرب امگا 3 به نام «اسید آلفا لینولنیک» هستند.
آسیاب کردن دانه‌های کتان تازه در اسموتی یا روی سالاد می‌تواند راهی ساده برای افزودن چربی‌های امگا 3 به رژیم غذایی باشد.


6- سویا
توفو، ساخته شده از دانه سویا، می‌تواند به بهبود خاصیت ارتجاعی پوست کمک کند.

ایزوفلاون‌ها در دوران یائسگی، زمانی که کاهش سطح استروژن باعث کاهش خاصیت ارتجاعی پوست می‌شود، تاثیر مهمی در محافظت از پوست دارند.

دانه‌های سویا حاوی ترکیباتی به نام ایزوفلاون‌ها هستند که نقش مهمی در محافظت از پوست، به‌ویژه برای زنان دارند.
این ایزوفلاون‌ها در دوران یائسگی، زمانی که کاهش سطح استروژن باعث کاهش خاصیت ارتجاعی پوست می‌شود، تاثیر مهمی در محافظت از پوست دارند.

7- آووکادو
آووکادو سرشار از چربی‌های سالم و ویتامین ای است که از سلامت پوست حمایت می‌کند.
چربی‌های موجود در آووکادو، چربی‌های ضروری هستند که باید مصرف شوند چون بدن نمی‌تواند آن‌ها را تولید کند.
آووکادو همچنین حاوی ترکیباتی مانند لوتئین و «زآگزانتین» است که به محافظت از پوست در برابر آسیب اشعه ماوراء‌البنفش کمک می‌کند.


پیشنهاد ویژه: آشنایی با پزشکان متخصص پوست، مو و زیبایی
8- روغن زیتون
در میان روغن‌های پخت و پز، روغن زیتون یکی از سالم‌ترین انتخاب‌ها برای پوست است.
رژیم غذایی غنی از روغن زیتون، اثرات پیری نوری را بر روی پوست صورت کاهش می‌دهد.
محققان این اثر را به اسیدهای چرب تک غیراشباع موجود در روغن و همچنین ترکیبات دیگری مانند اسکوالن نسبت می‌دهند.


9- چای سبز
چای سبز، یک نوشیدنی سالم و انرژی‌زا است و حاوی ترکیبات خاصی است که برای پوست مفیدند.
چای سبز به‌ویژه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام کاتچین است که جریان خون را به پوست افزایش می‌دهد. افزایش جریان خون باعث دریافت منظم اکسیژن و مواد مغذی تازه می‌شود و به حفظ سلامت سلول‌های پوست کمک می‌کند.
مصرف منظم چای سبز این نتایج سلامتی را دربردارد.

  • الاستیسیته بهتر
  • زبری کمتر
  • کاهش پوسته‌پوسته شدن
  • بهبود تراکم پوست
  • آب‌رسانی به پوست
  • آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سبز همچنین می‌توانند از پوست در برابر اشعه‌های مضر ماوراء‌البنفش محافظت کنند.

10- شکلات تلخ
شکلات با کیفیت بالا با محتوای کاکائو بالا هم می‌تواند به محافظت از پوست کمک کند.
کاکائو سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی است که اثر ضد التهابی روی پوست دارند. همچنین مصرف شکلات در پیشگیری و درمان مشکلات پوستی از جمله آکنه و پسوریازیس موثر است.


11- آب
آب از بسیاری موارد برای پوست مفید است. مثلا هیدراته ماندن، از سلول‌های پوست در برابر آسیب، از جمله آسیب ناشی از عوامل محیطی محافظت می‌کند. همچنین، آبرسانی باعث می‌شود سلول‌های پوست مواد مغذی را راحت‌تر جذب کرده و سموم را آزاد کنند.

هیدراته ماندن، از سلول‌های پوست در برابر آسیب، از جمله آسیب ناشی از عوامل محیطی محافظت می‌کند.

نوشیدن آب بیشتر، یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای حمایت از سلامت پوست است.

12- کاروتن و بتاکاروتن
آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام «کاروتنوئید» فواید سلامتی بسیاری دارند، از جمله محافظت از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد و قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید.
میوه‌ها و سبزیجات سبز، زرد، نارنجی یا قرمز، اغلب منابع غنی از این آنتی‌اکسیدان‌های محافظ هستند.
خوردن بیشتر خوراکی‌های زیر می‌تواند به افزایش تعداد «کاروتنوئیدها» در رژیم غذایی کمک کند:

  • انبه
  • پاپایا
  • هویج
  • سیب‌زمینی‌های شیرین
  • فلفل دلمه‌ای
  • اسفناج
  • کلم‌پیچ


از چه چیزهایی باید اجتناب کنید؟
برخی عوامل غذایی و سبک زندگی اشتباه می‌تواند به پوست آسیب برساند:

1- کافئین بیش از حد
کافئین، محرک و ادرارآور است. مصرف مقدار زیادی کافئین به طور منظم ممکن است مقدار ناسالم آب را از بدن خارج و پوست را خشک کند.

2- مواد شیمیایی 
برای تسکین آفتاب‌سوختگی، فرد ممکن است از محصولات موضعی حاوی مواد شیمیایی خشن، افزودنی‌ها یا عطر استفاده کند که می‌توانند بسیاری از بیماری‌های پوستی را تشدید کنند.



3- غذاهای فرآوری‌شده یا تصفیه‌شده
غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی قند و کربوهیدرات تصفیه‌شده هستند می‌توانند روند پیری پوست را تسریع کنند. افرادی که به دنبال محافظت از پوست خود هستند، لازم است از این غذاها اجتناب کنند.

خلاصه
در حالی که برخی غذاها بیشتر از سایرین برای پوست مفید هستند، یافتن تعادل در مصرف مواد غذایی ضروری است.
داشتن یک رژیم غذایی غنی از طیف وسیعی از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی، باعث سلامت پوست می‌شود.

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرسنجی
آیا با احداث پالایشگاه در میانکاله موافقید؟
موافقم
مخالفم
آخرین اخبار