دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۸۰۹۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۷
با شیوع بیماری فراگیر کرونا استفاده از مکمل‌ها به ویژه ویتامین دی افزایش یافته که مصرف بیش از اندازه این مکمل‌ها اثرات منفی برای بدن در پی دارند.
به گزارش آوای خزر، به نقل از­ روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی فسا، دکتر فهیمه خیاط ­افزود: ویتامین دی، ویتامین محلول در چربی است که به رشد استخوان کمک می‌کند. نور خورشید ظهر منبع اصلی این ویتامین است. ویتامین دی در واقع یک هورمون­­به شمار می‌آید که فعالانه به رشد مغز یاری می‌دهد.
دکتر خیاط بیان کرد: در واقع عدم وجود ویتامین دی در غذا‌ها و برخورد نکردن مستقیم نور خورشید با پوست بدن از عوامل اصلی فقر آن می‌باشد. ماهی‌های پر چرب مانند سالمون، ساردین، شاه ماهی و برخی دیگر از ماهی‌های پر چرب حاوی مقدار قابل توجهی از این ویتامین هستند همچنین روغن جگر ماهی، میگو، ­­زرده تخم مرغ، قارچ، غلات و جو، شیر گاو و... نیز حاوی این ویتامین می‌باشند.
ایشان به بیان فواید ویتامین دی پرداخت و گفت: از فواید آن می‌توان به تقویت شدید سیستم ایمنی، کمک به بهبود بیماری‌های تنفسی، کاهش افسردگی و بی حوصلگی و کمک به بهبود بیماری‌های خود ایمنی اشاره کرد. ­
معاون غذا و دارو فسا در خصوص اشکال دارویی این مکمل گفت: اشکال دارویی این ویتامین شامل قرص (پرل)‌های ٥٠٠٠٠ واحدی و ١٠٠٠ واحدی و همچنین آمپول می‌باشد. ­­این ویتامین تنها با تجویز و مشورت پزشک و بعد از تایید کمبود آن قابل مصرف می‌باشد. لازم به ذکر است استفاده از آمپول ویتامین دی تنها با صلاحدید پزشک قابل تزریق است، و مصرف خودسرانه آن باعث بروز علایم جدی و جبران ناپذیر خواهد شد. ­
وی افزود: سطح بالای ویتامین دی در بدن سبب افزایش سطح کلسیم میشود که این مورد عوارضی از جمله تهوع، اسهال و استفراغ، یبوست، بی اشتهایی، تکرر ادرار، ضعف و بی حالی را به همراه خواهد داشت.
دکتر خیاط گفت: مشکلات گوارشی، تهوع و استفراغ و درد معده، تشنگی زیاد، تکرر ادرار، کاهش تراکم استخوان، آسیب‌های شدید کلیوی از علائم مسمومیت ویتامین دی است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: مسمومیت ویتامین دی به ندرت رخ داده و اغلب در کسانی مشاهده می‌شود که مقادیر بیش از حد این ویتامین را از طریق مکمل دریافت کرده اند و باید­توجه داشت که لزوما شخص نباید همه علائم را داشته باشد بلکه تنها ممکن است برخی از­­آن را بروز دهد.
 
انتهای پیام/1005
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار