دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۸۳۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۵
کسالت کاری می‌تواند تجربه‌ی به شدت دشواری باشد بنابراین مهم است با خودتان مهربان باشید و فشار بیش از اندازه زیادی را به خودتان تحمیل نکنید.

آوای خزر/ همه‌ی ما درباره‌ی موضوع «کسالت کاری» شنیده‌ایم. بسیاری از ما آن را تجربه کرده‌ایم، به ویژه پس از استرس‌ها و دگرگونی‌های ناشی از همه‌گیری در یک سال و نیم گذشته و هزاران مقاله‌ی آنلاینی که درباره‌ی نشانه‌های کسالت کاری به ما هشدار داده‌اند؛ بنابراین افزون بر احساسِ فرسودگیِ بیش از حد و دست‌کم گرفته شدن در محیط کار، بسیاری از ما به احتمال زیاد پدیده‌ی کسالت کاری که به همان اندازه آسیب‌آورست را تا کنون تجربه کرده‌ایم یا در معرض تجربه‌ی آن هستیم.

کسالت کاری چیست؟

به گزارش فرادید؛ کسالت کاری نتیجه‌ی استرس و تعادل ضعیف میان کار و زندگی همین‌طور فرهنگ تجلیل‌شده‌ی کارِ بیش از حد است، اما کسالت کاری زمانی اتفاق می‌افتد که ما آن‌قدر در محیط کار بی‌حوصله و ناراضی هستیم که همه چیز بیهوده به نظر می‌رسد. به گفته‌ی لوُتا هارجو استاد رفتارِ سازمانی: «کسالت کاری یک کسالتِ مزمن است».

تجربه‌ی گاه به گاهِ کسالت در محیط کار طبیعی‌ست، اما کسالتِ مزمن بسیار متفاوت است و با خود زیان عاطفی به همراه دارد که اثرات جدی بر سلامت و تندرستی فرد می‌گذارد.

کسالت کاری به طور ویژه با احساس گسستگیِ معنوی در محیط کار ارتباط دارد: به عبارت دیگر نسبت به همکاران خودمان احساس جدایی و مهجوری می‌کنیم، از چشم‌انداز شرکتی که در آن کار می‌کنیم دور افتاده‌ایم طوری که انگار نقش ما فاقد هرگونه هدف یا معناست.

نشانه‌های کسالت کاری

نشانه‌های کسالت کاری (Boreout) مشابهِ نشانه‌های فرسودگی کاری (Burnout) است: درماندگی، خستگی یا احساس تهی‌شدگیِ احساسی. اگر از کسالت کاری رنج می‌برید، شاید احساس کنید از روی عادت یا اجبار و بدون اشتیاق کار می‌کنید و در قبال آن چیز ارزشمندی دریافت نمی‌کنید.

شاید عجیب به نظر برسد که کسالت کاری بتواند اثر مخربی داشته باشد، اما زمانی که ما از نظر ذهنی در شغل‌مان به چالش کشیده نشویم یا احساس گسستگی و بی‌علاقه‌گی کنیم، به آسانی ممکن است هدف و انگیزه‌ی کار کردن را از دست بدهیم. نانسی سوُکارنو روان‌شناس می‌گوید: «کسالتِ کاری سبب می‌شه فرد احساس پوچی کنه که این خودش منجر به احساس خشم، ناامیدی، بی‌تفاوتی، خستگی، بی‌قراری، استرس، اضطراب یا دلشوره میشه.»

از نظر پابلو واندنابیل سرپرست بالینی سلامت روان: «نشانه‌های اولیه‌ی کسالت کاری ممکنه احساس اضطراب، غم و افسردگی باشه ... اگه بارِ کاری شما تکراری و آسون باشه و فرصت زیادی واسه‌ی تعامل اجتماعی وجود نداشته باشه ممکنه شما دچار حسِ ناامیدی بشین و نسبت به کار و همکاراتون حس جدایی پیدا کنین.»

دلایل به وجود آمدن کسالت کاری

واضح است کسالت کاری صرفاً پس از یک روزِ کسل‌کننده و ملال‌انگیز در محیط کار به وجود نمی‌آید. پس دلیل بروز آن چیست؟ به عقیده‌ی کارشناسان، سه عامل اصلی دلیل این کسالت است:

۱. فقدان هدف: حس جدایی از کار یا شرکت، همین‌طور چیزی که از طریق کارتان می‌توانید به آن دست یابید.

۲. فقدان چالش ذهنی: نداشتن چالش ذهنی در محیط کار یا نداشتن فرصتِ استفاده از دانش و مهارت‌هایتان/ انجام یک کار روزمره بدون هیچ تلاشی.

۳. فقدان انتظارِ پیشرفت: حس رکود در محیط کار طوری که انگار هیچ فرصتی برای رشد حرفه‌ای یا پیش‌بینی شغلی وجود ندارد.

خطرات کسالت کاری

خطرات کسالت کاری را نباید دست‌کم گرفت چرا که پتانسیلِ تبدیل شدن به افسردگی، استرس، خستگی و بی‌حسی، خشم و ناامیدی و بی‌خوابی را دارد. اما خطرات کسالت کاری فقط جنبه‌ی روانی ندارد. طبق گفته‌ی نانسی سُوکارنو، کسالت کاری: «می‌تونه باعث وزوز گوش، آسیب‌پذیری در برابر عفونت، مشکلات معده، سردرد، سرگیجه و ناخوشی عمومی (به خاطر روی آوردن به غذا‌های ناسالم برای پر کردن یک خلاء احساسی) هم بشه.»

از دیدگاه شرکت‌ها، کسالت کاری می‌تواند بسیار پُرهزینه باشد. این وضعیت می‌تواند منجر به خسارت‌های اقتصادی و سرمایه‌ی انسانی شود و بدون تردید عاملی در «استعفای بزرگ» سال ۲۰۲۱ بوده است، حتی می‌تواند منجر به پرداخت‌های سنگین شود: سال پیش یک شرکت عطرسازی فرانسوی موظف به پرداخت ۴۰.۰۰۰ یورو به کارمند سابق خود شد.

وکلای این کارمند با موفقیت توانستند استدلال کنند که این فرد به حدی از کسالت کاری شدید رنج برده که منجر به فروپاشی عصبی او شده است، در نتیجه دادگاه حکم صادر کرد که کسالت کاری وی به مثابه‌ی «آزار و اذیت اخلاقی» است.

راه‌های مقابله با کسالت کاری

کسالت در محیط کار، تعریف و راهکار‌های مقابله با آن

مقابله با این احساس می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، چون تا زمانی که بخواهید تشخیص دهید دچار آن شده‌اید، احتمالاً انگیزه‌تان را بطور جدی از دست داده‌اید. اما راه‌کار‌هایی برای غلبه بر این احساس بدون اجبار به ترک شغل وجود دارد.

نخست مانند هر مشکل دیگری صحبت کردن درباره‌ی آن به شما کمک می‌کند. صحبت کردن با فردی که به او اعتماد دارید در درکِ حس کسالت کاری و شناساییِ مدت زمانی که آن را احساس کرده‌اید به شما کمک می‌کند.

راه دیگر صحبت با مدیر خودتان درباره‌ی امکان ایجاد تغییراتی‌ست که انگیزه‌ی بیشتری به نقش شما در محیط کار بدهد. به این فکر کنید که انجام چه کار‌هایی برای شما کسالت‌بار شده است و چه مسئولیت‌های تازه‌ای وجود دارد که ممکن است به آن‌ها علاقمند باشید.

پیشنهاد دیگر اینست که یافتن تعادل درست میان کار و زندگی را در اولویت قرار دهید. اگر دورکار باشید مانند بسیاری از ما، ممکن است به راحتی انگیزه‌تان را از دست بدهید، چون بدون تعامل با همکاران، روز‌ها تکراری و خسته‌کننده شده و مرز بین زندگی شخصی و کاری از بین می‌رود؛ بنابراین برای اجتناب از این وضعیت، باید زمان‌های خاصی را به استراحت و تفریح اختصاص دهید تا تمرکز کردن روی کار برای شما آسان‌تر شود و در نتیجه انگیزه و بهره‌وری‌تان افزایش یابد.

راهکار دیگر اینست که برای فکر کردن به اینکه هدف‌تان چیست و چه چیز‌هایی به شما انگیزه می‌دهد وقت صرف کنید. وقتی احساس بی‌حوصلگی و گسستگی می‌کنید ممکن است به راحتی اهداف و حس خودآگاهی‌تان را گم کنید و نتیجه‌ی این گم‌گشتگی چیزی نیست جز تشدیدِ احساس کسالت کاری. فکر کنید چه فعالیت‌هایی حالِ شما را نسبت به خودتان بهتر می‌کند یا این چه فعالیت‌هایی شما را هیجان‌زده می‌کند.

پس از شناسایی این فعالیت‌ها حتماً برای گنجاندن‌شان در زندگی‌تان وقت بگذارید. این فعالیت‌ها لزومی ندارد به کار شما ربط داشته باشد، می‌تواند نوشتن خلاقانه، یک هدف ورزشی یا یادگیری یک مهارت یا هنر جدید باشد.

وقتی کسالت کاری را تجربه می‌کنید احتمالاً انگیزه‌ی چندانی برای پی‌گیری اهدافتان ندارید، پس حتماً برای فکر کردن به اهدافی که واقعاً مایل به رسیدن آن‌ها هستید وقت بگذارید. احساس رضایت در خارج از حیطه‌ی کار، خلق و خوی شما را بهتر می‌کند و حس بهره‌وری و انگیزه را در شما ایجاد می‌کند و متعاقباً این حس در محیط کار هم به شما منتقل می‌شود.

برای از بین بردن حس کسالت کاری هیچ راه‌حل سریعی وجود ندارد و راه‌کار‌های پیشنهادشده حالت آزمون و خطا دارند و هر کس باید متناسب با وضعیت خودش تغییراتی را در زندگی شخصی و کاری خودش ایجاد کند و نتیجه را بسنجد.

کسالت کاری می‌تواند تجربه‌ی به شدت دشواری باشد بنابراین مهم است با خودتان مهربان باشید و فشار بیش از اندازه زیادی را به خودتان تحمیل نکنید. ناگفته نماند که تجربه‌ی این حس گاهی‌اوقات می‌تواند نشانه‌ای برای آغاز یک مرحله تغییر و تحول هیجان‌انگیز در زندگی شما باشد برای نمونه شغل جدید، نقش جدید یا حتی یک رویکرد جدید به تعادل میان کار و زندگی.

منبع: Timelyapp

مترجم: زهرا ذوالقدر

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار