دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۸۶۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۴
بسیاری از ما در شرایطی قرار گرفته ایم که به دلیل خشم زیاد موقعیتی را از دست داده یا یک وضعیت سخت را با ابراز خشم خارج از کنترل بغرنج‌تر کرده‌ایم. در این مطلب با خشم و شیوه‌های کنترل آن آشنا می‌شنوید.

به گزارش آوای خزر، خشم یک حالت روانی طبیعی و سالم است که به عنوان یکی از احساسات پایه شناسایی می‌شود. همچنین خشم یک واکنش طبیعی به رخداد‌های منفی و مورد بدرفتاری قرار گرفتن است. خشم هم مانند غم و شادی هیجانی است که هر انسانی در طول زندگی خود بار‌ها تجربه می‌کند و از تبعات بعدی آن مانند بهم‌ریختگی روانی یا حتی جسمی تاثیر می‌پذیرد.

متخصصان همچنین خشم را احساسی ثانویه تعریف می‌کنند یعنی برای محافظت از خودمان در برابر آنچه آسیب‌پذیر می‌دانیم ابراز خشم می‌کنیم. در واقع احساس اولیه همان حسی است که پیش از ابراز خشم حس می‌کنیم مانند ترس یا احساس مورد توهین یا ظلم واقع شدن و... یعنی پیش از ابراز عصبانیت همواره احساس دیگری را که همان احساس اولیه و زمینه‌ساز خشم است تجربه می‌کنیم.

متخصصی به نام دکتر چارلز اِسپیلبِرگِر، روان‌شناسی که در حیطه خشم تحقیقاتی انجام داده است، این هیجان را نوعی حالت احساسی تعریف می‌کند که شدت آن از ناراحتی خفیف تا غضب و تندخویی شدید متغیر است.

خشم ممکن است به شیوه‌ای نادرست مانند پرخاشگری ابراز شده و به دنبال آن با دردسر‌هایی مانند از دست دادن موقعیت شغلی یا یک ارتباط باارزش مواجه شویم گاهی نیز ممکن است به دنبال خشم و پرخاشگری باعث آسیب به دیگری شویم به همین بسیار مهم است که شیوه مدیریت و کنترل خشم را بیاموزیم و به جای سرکوب آن به فکر مهار آن باشیم.

یک نکته بسیار مهم در مورد کنترل خشم این است که به محض ایجاد خشم بتواند آن را تشخیص داد و بیش از شدت پیدا کردن، آن را کنترل نمود. برای این کار بهتر است فرد نسبت به علائم اولیه ایجاد خشم در خویش حساس شده و آن‌ها را به محض ورود شناسایی نماید. این علائم در تمام افراد یکسان نیست.

با علائم خشم آشنا شوید

خشم نیز مانند سایر حالات روانی علائمی دارد که آشنایی با آن می‌تواند در کنترل خشم موثر باشد البته به یاد داشته باشید که این علائم در همه یکسان نیست.

افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون، گشاد شدن مردمک چشم، منقبض شدن عضلات، تغییر رنگ چهره، تغییر دمای بدن به سمت داغی یا یخ کردن، بی حس شدن برخی قسمت‌های بدن و تغییرات تنفسی علائمی هستند که افراد همه یا برخی از آن‌ها را در زمان عصبانیت تجربه می‌کنند.

این بسیار مهم است که افراد علائم خود را در زمان عصبانیت بررسی کرده و متوجه شوند که اولین علامتی که زمان خشم درآن‌ها بروز می‌کند چیست و از کدام مرحله است که کنترل خشم به سختی انجام می‌شود.

روش‌های ابراز خشم

افراد در واکنش به خشم شیوه‌های مختلفی را در پیش می‌گیرند که ممکن است باعث تخلیه کامل خشم شده یا عملا بی‌فایده باشد. در ادامه مطلب با مهم‌ترین شیوه‌های ابراز خشم آشنا می‌شویم.

ابراز خشم: ابراز خشم اگر به صورت جدی و به دور از پرخاش و خشونت‌های کلامی و غیرکلامی انجام شود می‌تواند بهترین راه تخلیه آن باشد. برای استفاده از چنین روشی باید یاد بگیرید که نیازهایتان را چگونه بدون آزردن دیگران برآورده کرده و ضمن احترام به حقوق و شخصیت دیگران از حقوق و شخصیت خود نیز دفاع کنید.

سرکوب خشم: استفاده از این روش مزایا و معایبی را به دنبال دارد به این معنا که اگر خشم را سرکوب و به سمت و سوی دیگری هدایت کرد ممکن است بتوانید خشونت نهفته در آن را مهار کنید به این معنی که خشم خود را کنترل کرده و فکر خود را به جای تمرکز بر آن روی یک مساله مثبت متمرکز کنید و در نهایت خشم را تبدیل به یک رفتار سازنده کنید با این حال این خطر وجود دارد که خشم سرکوب شده اگر چه در لحظه و در کوتاه مدت مهار و به شکلی مثبت ابراز می‌شود، اما در ضمیر ناخودآگاه و درون فرد همچنان به صورت منفی باقی خواهد ماند تا جایی که سبب ایجاد بیماری‌هایی در فرد و حتی تخلیه خشم ابراز نشده به صورت پرخاشگرانه در موقعیتی دیگر شود.

همچنین ممکن است ابعادی از شخصیت فرد یا نگاه او به زندگی را با تغییرات منفی مواجه کرده و مثلا از فرد شخصیتی کینه‌جو، بدبین و کنایه‌گو بسازد؛ بنابراین بهتر است خشم همواره به صورت مناسب ابراز شود.

آرام کردن خشم: در این روش فرد می‌آموزد که چگونه رفتار بیرونی خود را در زمان خشم کنترل کرده و همچنین واکنش‌های درونی خود را نیز به سمتی هدایت کند که خشم به صورت کلی درون وی فروکش کند چه آنکه به گفته «اگر هیچ‌یک از این سه تکنیک نتواند فرد را آرام کند ممکن است باعث ایراد آسیب به وی شود.»

با این حال این مساله را نیز بدانید که گاهی وجود برخی عوامل مانند تراکم افکار، مشغله زیاد، انعطاف ناپذیری و آستانه تحریک پذیری پایین، تمرکز بر روی احساسات، عدم فراموشی تجربیات تلخ گذشته و به خصوص کودکی، ابتلا به افسردگی و استرس، مدیریت و کنترل خشم سخت می‌شود اگر احساسات افراد بر ذهن آن‌ها تسلط داشته باشد به راحتی نمی‌توانند خشم خود را مهار کنند.

راهکار‌هایی برای مدیریت خشم

تمدد اعصاب کرده و در این راه از تکنیک‌هایی مانند تنفس عمیق، تصورات آرام‌بخش، دوره‌های آموزش تکنیک‌های تمدد اعصاب کمک بگیرید.

تغییر شیوه تفکر با عنوان احیای شناختی به این معنا که افکار منطقی را جایگزین هیجانات تشدید شده در زمان عصبانیت کرده و مثلا با خود بگویید این شرایط ناامید کننده و قابل درک است، ولی این عصبانیت مشکلی را حل نمی‌کند. یادتان باشد که منطق می‌تواند خشم را شکست دهد.

تا جایی که می‌توانید نسبت به حل مشکل اقدام کنید اگر چه گاهی برای برخی از مشکلات راه‌حلی وجود ندارد در چنین شرایطی بهترین راه حل آن است که خود را برای مواجهه با مشکلات زندگی از طریق برنامه‌ریزی برای پیشرفت و پرهیز از سیستم همه یا هیچ در زندگی آماده کنید.

سعی کنید به ماجرایی که باعث خشمتان شده نگاهی طنز آمیز داشته باشید البته مراقب باشید که با خنده و شوخی از کنار مشکلات نگذرید بلکه از شوخ طبعی برای سازنده گی بیشتر در زمان مشکل کمک بگیرید.

همچنین شرایط محیط را متناسب با وضعیت خودتان تغییر داده همچنین به خوبی استراحت کنید. استراحت کافی باعث می‌شود که فرد برای رویایی با مشکلات آمادگی بیشتری داشته و زود دچار خشم نشود.

در نهایت اگر احساس می‌کنید توان کنترل خشم خود را نداشته و عصبانیتان به نحوی شده که روی روابط و عملکرد زندگی شما تاثیر منفی می‌گذارد حتما از یک مشاور کمک بگیرید./جامعه24

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها