دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۸۸۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۲
در نشست تشکل‌های محیط زیستی مازندران عنوان شد؛
کمین مافیای صید پشت طرح پرنده‌نگری/ قدرت سمن‌ها در توقف طرح‌های قانونیِ خلاف!
دغدغه‌مندی سمن‌های محیط زیستی در مازندران تمامی ندارد. از بحران پسماند و آلودگی آب تا کمین مافیای صید پشت طرح پرنده‌نگری؛ اینجاست که قدرت مدنی باید ورود پیدا کند و در توقف یا اجرای پروژه‌ها تصمیم سرنوشت‌ساز بگیرد.
آوای خزرآزاده بابانژاد: ۲۲ مردادماه روز ملی تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی است. تاثیر سمن‌ها در رویداد‌های مهم سیاسی، اجتماعی، ورزشی، فرهنگی و زیست‌محیطی حائز اهمیت است و ما به طور ویژه در جریانات سیاسی- اجتماعی و تبلیغاتی و همچنین حوزه محیط زیست بیشترین فعالیت را از این تشکل‌ها می‌بینیم.

روز گذشته ۲۳ مردادماه براساس فراخوانی که داده شده بود؛ نشست هم‌اندیشی تشکل‌های مردم‌نهاد محیط زیست و منابع طبیعی مازندران در سالن کنفرانس اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان تدارک دیده شد.

پیش‌بینی برگزارکنندگان این بود که برنامه در سالن همایش برگزار شود، اما به دلیل استقبال اندک که ممکن است به دلیل برگزاری در ابتدای هفته یا نشان از نوعی قهر با سازمان حفاظت محیط زیست بوده است، نزدیک به 20 میهمان در سالن کنفرانس حاضر شدند اما جای شکرش باقی‌ست؛ صحبت‌های مطرح‌شده در این نشست بخش مهمی از تمام مشکلات و مطالبات تشکل‌های محیط زیستی را در بر داشته است.
 
کمین مافیای صید پشت طرح پرنده‌نگری/ قدرت سمن‌ها در توقف طرح‌های قانونیِ خلاف!
در این برنامه، سید ابوالقاسم موسوی مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی و مسوولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان میهمان حضور داشت و تاکید او بیشتر بر جلب مشارکت‌های مردمی در فعالیت‌های محیط زیستی بود.

او همچنین خواستار تشکیل خانه محیط زیست و انجمن خیران محیط زیست در مازندران شد و اعلام کرد که از ۸۰ سمن محیط زیست و منابع طبیعی در این استان، حدود نیمی از آن دارای مجوز رسمی هستند و از اینرو نیز خواستار تسهیل در صدور مجوزات از سوی استانداری شد.

موسوی با اعلام اینکه ۱۰۴۷ تشکل محیط زیستی در کشور داریم، افزود: ۶۶۱ تشکل دارای مجوز و 60 تشکل نیز ملی هستند.
این مسوول بر مردمی‌سازی امور محیط زیستی تاکید کرد و آن را از رویکردهای دولت آیت‌الله رئیسی دانست که در سایر بخش‌ها نیز به همین شکل مورد توجه است.
 
کمین مافیای صید پشت طرح پرنده‌نگری/ قدرت سمن‌ها در توقف طرح‌های قانونیِ خلاف!
علی رجبی مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری و عطاالله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران نیز با تبریک روز تشکل‌ها به همه فعالانی که در این عرصه بدون هیچ چشمداشت و تنها برای اهداف عام‌المنفعه تلاش می‌کنند، خواستار ارتباط بیشتر آن‌ها با استانداری و اداره‌کل محیط زیست برای هم‌اندیشی جهت رفع دغدغه‌مندی‌های این مجموعه‌های مردم‌نهاد شدند.

علی رجبی با بیان اینکه "راه رفتیم و تشکل درست کردیم" تاکید داشت که افزایش آمار تشکل‌ها کمکی به حل مسائل نمی‌کند و باید محتواسازی و تاثیرگذاری بر جامعه هدف را بیشتر کرد.

او همچنین اعلام کرد که در مازندران تاکنون ۱۸۰ هزار دانش‌آموز عضو تشکل‌ها شدند؛ و در این استان ۲ هزار و ۸۰۰ تشکل روستایی و ۳۷۰ تشکل شهری داریم.
 
کمین مافیای صید پشت طرح پرنده‌نگری/ قدرت سمن‌ها در توقف طرح‌های قانونیِ خلاف!
 
باید به اهمیت محیط زیست باور داشته باشیم
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران نیز با بیان اینکه از آغاز مسوولیت خود در نزدیک به چهارماه، چهار نشست با تشکل‌های محیط زیست برگزار شده است، معتقد است؛ این ارتباطات که از شرق تا غرب استان برقرار است باید استمرار داشته باشد.

عطاالله کاویان با اشاره به مباحثی که درباره صید و کشتار پرندگان مهاجر عنوان شده است؛ مسئله مهم را ازجمله در فریدونکنار این دانست که معیشت جایگزین صید پرنده را با قوت دنبال کنیم و پرنده‌نگری با اولویت مشارکت مردمی صورت بگیرد.
 
این مسوول با بیان اینکه محیط زیست و تشکل‌های محیط زیست مظلوم واقع می‌شوند و در جلسات صحبت از آن بسیار است، اما در عمل آنطور که باید به آن توجهی نمی‌شود، اظهار امیدواری کرد که باور به اهمیت توجه به مسائل محیط زیستی در تمامی افراد جامعه شکل بگیرد.

کاویان یکی دیگر از مسائل مهم حوزه محیط زیست مازندران را مدیریت"پسماند" عنوان کرد و گفت: تحقق برنامه‌های آموزشی برای تفکیک زباله از مبدأ و کاهش تولید زباله، دفن بهداشتی زباله و ... با همراهی تشکل‌ها امکان‌پذیر است.

او درباره راه‌اندازی انجمن خیرین محیط زیست در مازندران نیز اظهار کرد: از نخستین روز مسوولیتم به این مهم توجه داشتم و با همکاری دفتر امور اجتماعی استانداری پیگیر تاسیس آن خواهیم بود.

تعدادی از فعالان مدنی نیز در این جلسه صحبت‌هایی داشتند؛ از آقای عبادی که عمری را در اداره‌کل منابع طبیعی مازندران در سمت‌های مختلف گذرانده و حالا در تشکل‌های مردم‌نهاد استانی و کشوری فعال است تا "دلسا" خانم که هنوز به سن نوجوانی هم نرسیده است.  
 
کمین مافیای صید پشت طرح پرنده‌نگری/ قدرت سمن‌ها در توقف طرح‌های قانونیِ خلاف!
قدردان قدرت مدنی تشکل‌ها باشیم

داریوش عبادی عضو بنیاد ملی غیردولتی مهر پایدار در سخنانی از مسوولان خواست تا تشکل‌ها را مورد حمایت قرار بدهند و خطاب به آن‌ها گفت: "ما یک سازمانی برای نظارت فعالیت‌های زیست‌محیطی راه‌اندازی کردیم. دست و پای آن را نبندید و تشکل را تحت فشار قرار ندهید".

او ادامه داد: با چالش‌های عدیده‌ای مواجهیم که البته از استاندار مازندران در موضوع سید فینیسک و پتروشیمی تشکر می‌کنیم که پای دغدغه‌مندی‌های ما نشستند و اکنون با قدرت مدنی که در استان بود این طرح‌ها نیز متوقف شده است.

این عضو سمن‌های محیط زیستی مازندران، گفت: برای جلوگیری از تغییر کاربری دماوند و وقف جنگل آق‌مشهد نیز با همین قدرت توانستیم کار را به پیش ببریم.

عبادی تصریح کرد: اگر مقاومت سمن‌ها نبود کار جنگل آق‌مشهد تمام شده بود و در دماوند هم همینطور. در طرح فینیسک هم خواستند آب منطقه را به سمنان ببرند و ما با یک رودخانه خشک مواجه بودیم. سد کسلیان هم اگر شکل می‌گرفت؛ عمق جنگل‌های هیرکانی به ویرانه تبدیل می‌شد و البته هنوز این بحث ادامه دارد و انتظار داریم که مسوولان استان همچنان روی مسائل فنی و کارشناسی ایستادگی کنند؛ چون ما چیزی غیر از استفاده از علم و دانش نمی‌خواهیم.

این فعال مدنی در ارتباط با احداث سد "ازارود" در تنکابن گفت: اگر این طرح اجرا شود، مشکل محیط زیستی خواهد داشت.

او ادامه داد: "محیط زیست با احداث سد زارم‌رود موافقت کرده است، جایی‌که می‌دانیم خلاف قانون هست، ایستادگی می‌کنیم".

عبادی بیان کرد: "ما تشکل‌ها قرار است در ارتباط با حفظ محیط زیست و همه عرصه‌ها کمک و مشارکت کنیم، همه سازمان‌های مدنی به جامعه خدمات می‌دهند و باید قدر این خدمات را بدانیم".
 
کمین مافیای صید پشت طرح پرنده‌نگری/ قدرت سمن‌ها در توقف طرح‌های قانونیِ خلاف!
رویکرد اجتماعی نجات‌بخش معضل پسماند است

عارف آهنگر بنیانگذار طرح مدیریت اجتماعی پسماند (ماپ) است؛ طرحی که از روستای داربکلا آغاز شده و اکنون به تهران پایتخت ایران رسیده و در حال تسری به سراسر کشور است.

او اظهار امیدواری کرد که همکاری‌های فعلی با استانداری جهت اجرای سراسری طرح ماپ همچنان ادامه داشته باشد.

آهنگر با بحرانی‌خواندن وضعیت پسماند در مازندران، بر ضرورت توجه به طرح‌های مدیریتی در این زمینه ازجمله تفکیک زباله از مبدأ و کاهش تولید زباله تاکید و اظهار کرد: تنها رویکردی که در کنار تکنولوژی می‌تواند موضوع پسماند را حل کند؛ رویکرد فرهنگی – اجتماعی است.
 
کمین مافیای صید پشت طرح پرنده‌نگری/ قدرت سمن‌ها در توقف طرح‌های قانونیِ خلاف!
مافیای صید پشت طرح پرنده‌نگری کمین کرده است

مسعود محمدی عضو انجمن حمایت از پرندگان مهاجر و ساکن فریدونکنار است. او از کاهش سالانه جمعیت پرندگان مهاجر گفت و اینکه در سرشماری ۱۰ سال پیش، روزانه ۱۸۰ هزار پرنده وارد پهنه‌های آبی استان در فصل زمستانگذرانی می‌شدند، اما اکنون این عدد به ۸۰ هزار پرنده رسیده است.

این فعال محیط زیست از تلاش انجمن حمایت از پرندگان مهاجر برای تغییر رویکرد صید به پرنده‌نگری گفت و اینکه چهار سال است برای آموزش و تشویق در این زمینه، یک تالاب مصنوعی هشت هکتاری را ایجاد و از دامگاه‌داران دعوت کردند، اما همچنان یک مافیای ۴-۵ نفره در کار‌ها مانع ایجاد می‌کنند.

محمدی ادامه داد: برای حفاظت از این تالاب، نیاز به فنس‌کشی بود، وقتی کار تقریبا به انتها رسید؛ یکی از بومیان اعلام کرد که محل تردد او سد شده است؛ به همین دلیل برای او مسیر تردد دیگری را احداث کردیم، اما پس از آن مدعی شد که از همان مسیر نخست باید برود.

عضو انجمن حمایت از پرندگان مهاجر با بیان اینکه موضوع را به دادستان شهرستان گزارش دادیم، افزود: مشخص شد که پشت این فرد مدعی، مافیای شکار و صید پرنده قرار دارد، البته قاضی رأی خوبی داد، اما فرد مدعی دوباره اعتراض کرده است و پرونده هنوز در جریان است.

او با اشاره به اینکه تا یک‌ماه دیگر پرنده‌ها وارد تالاب‌های استان می‌شوند؛ از مسوولان خواست تا پاسخگوی دغدغه‌مندی تشکل‌های محیط زیست در حوزه شکار و صید باشند.
 
کمین مافیای صید پشت طرح پرنده‌نگری/ قدرت سمن‌ها در توقف طرح‌های قانونیِ خلاف!
نمی‌توانیم روی بزرگتر‌ها حساب باز کنیم!

"دلسا اسدی" ۹ ساله عضو سازمان مردم‌نهاد "مسیر سبز پاک" است. فعالیت‌هایش در زمینه پاکسازی طبیعت و درختکاری و آموزش به کودکان در زمینه محیط زیست با سه عضو آغاز شد و اکنون این مجموعه مدنی، ۱۵۰۰ (یکهزار و پانصد) عضو دارد.

او معتقد است که برای پاکسازی طبیعت، دیگر نمی‌توانیم روی بزرگتر‌ها حساب باز کنیم و باید به سراغ بچه‌ها برویم.

دلسا امید دارد تا روزی برسد که همه مردم سرزمینش دوستدار طبیعت باشند.

به گزارش آوای خزر، در پایان این نشست صمیمی از دلسا اسدی به دلیل تلاش اثربخش در حوزه محیط زیست قدردانی شد.

نمایندگان تشکل‌های مدنی مازندران قرار است پایان هفته جاری نشستی را با استاندار داشته باشند.
 


انتهای پیام/۱۰۰۱/  
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مجید فاضلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
0
0
ای کاش صحبت های همه تشکل ها رو انعکاس میدادین . بنده هم از نقش مهم مشارکت تشکل ها حرف زدم که اصلا پرداخته نشد . ضمن احترام به نویسنده خبر لزوم انعکاس دغدعه از جانب همه دلسوزان محفوظ هست
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار