دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۸۸۱۹
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۲
یادداشت/ حسین احمدی
آمده ایم پایتخت. تهرانِ درندشتی که برای ما شهرستانی ها، کورسوی است.

آوای خزر- حسین احمدی: آمده ایم پایتخت. تهرانِ درندشتی که برای ما شهرستانی ها، کورسوی است.

والا این سال ها غول بیماری یکطرف، گیر آوردن دوا هم شده قوز بالا قوز. آنهم با این قیمت های تیز. از وقتی توی شهرمان آب پاکی را ریختند که داروی موردنیازتان نیست، دو گزینه آمد روی میز؛ بازار آزاد یا سفر به مرکز دارو. از آنجا که تزریق محلول مذکور معادل آزادش بعبارتی 14 میلیون هزینه برمی دارد و از وسع بازنشسته ای که ماهانه هفت تومان دریافتی دارد خارج است پس خواه ناخواه می ماند گزینه دوم و پوشیدن کفش آهنین.

به این ترتیب سومین روز است که دراگ استورها و داروخانه های تهران را می جوریم. اما آنچه که می شنویم مشابه قبلی ست؛ "موجود نداریم".

بیمارمان هم با ما همراه است تا در صورت یافت دارو، مراحل تزریق اش انجام شود اما واقعا کدام دارو؟ دست مان اینجا هم خالیست! و هر دفعه با شرم بیشتری از موسسات پخش می آییم بیرون. پیش نگاه منتظر عزیزی که مجبور است در دو جبهه بجنگد. میدان کانسر و میدان تاخت و تاز آنان که قاچاق راه انداخته اند.

دم ظهر است. نمی خواهیم بی دارو برگردیم. دیگر دارد سر زدن به "ناصرخسرو" و خرید آزاد و ریختن پول جیرینگی می آید توی سرمان که یکی از همراهان با روی گشاده تلفنش را قطع می کند و خبر می دهد اقوام پزشک مان زنگ زده و گفته برویم کجاها؟ کدام داروفروشی ها؟ می رویم به آدرس شان. اولی که هیچ، دومی را نمی فهمیم که چه می شود می فرماید بیایید پشت کانتر و ما سُر می خوریم. از دکتر و نسخه پیچ رد می شویم و می رسیم به جایی که باید. آقای مربوطه! بی توضیح و تفسیر حالی مان می کند در حقمان لطف کرده و ما توی ذهن مان دعواست...

هوای تهران، خفه است. دلگیر است. با اینکه الساعه با وساطت و آشنابازی، بیمار خاص مان روی تخت، دارد دارویش را می گیرد اما غم غربت بیچاره مان کرده. نشسته ایم توی ماشین و به انبوه آدم ها و اتومبیل ها نگاه می کنیم و احساس غریبی مفرط داریم. نوبت بعدی دارو و بیماران بی پارتی فکرمان را مشغول کرده. نفس بلند می کشیم و اینجا را تار می بینیم. این مدت دوزاریمان افتاده فرقی نمی کند کجا باشیم، توی استان خودمان یا توی کلان شهر، توی هر دویشان حس ابن سبیل ها می آید سراغت وقتی می بینی مسولان رسیدگی شان کافی نیست و مشکلات بخش درمان زیاد است و این وسط کسانی دیوانه پول اند و دارند از آب گل آلود ماهی می گیرند. می بینی کسانی هستند که زندگی و مرگ آدم ها برایشان یکی ست. وقتی عمیقا می فهمی احتکار دارو، شغل است. و همه جا لامروت و بی معرفت تعدادشان کم نیست. وقتی صدایت بُرد ندارد...

سنجاق
پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:
مسلمان کسی است که مسلمانان از دست و زبان او در سلامت باشند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار