دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۸۸۲۲
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۱
یادداشت/ حسین احمدی
جنگل خواری! کوه خواری! ساحل خواری! تالاب خواری! یعنی طعم جنگل و مزه کوه و ساحل چه جوری هاست که مشتری و طلبه اش اینقدر زیادند؟

آوای خزر-حسین احمدی: جنگل خواری! کوه خواری! ساحل خواری! تالاب خواری!
یعنی طعم جنگل و مزه کوه و ساحل چه جوری هاست که مشتری و طلبه اش اینقدر زیادند؟ بد نیست آدم یک روز سرش را بیندازد پایین و برود درِ خانه اعیان و قدرتمندان که جواب سوالش را بگیرد. همین حضرات والایی که یک روز عشق شان کشید به اموال عمومی و محیط زیست دستبرد بزنند و زدند. زدند توی کار ویلا روی قله. پوشش گیاهی را کچل کردند و ویوی دوهزارمتری سبز گذاشتند روی املاک و مستقلاتشان. خودشان را زدند به آن راه که جنگل اموال است نه انفال. تا لب رودخانه و دریا پیش رفتند تا ناکام قشلاق و ییلاق از دنیا نروند و کوه را هم تراشیدند که از تفرجگاه صخره ای بی نصیب نمانند.

نفس عمیق می کشم. ناگفته هم پیداست جواب بعضی سوالات توی جیب بغل عده ای معدود است. پیش همین دسته ی خودخواه که مشغول تماشای ویدئوشان هستم.

جناب رئیس جمهور آمده مازندران و برای پوشش اخبار دوندگی می کنیم. وسط این بدو بدوها یکی از بچه ها کلیپی داغ و از تنور درآمده می فرستد روی گوشی ام. فیلم را دانلود می کنم و توی همهمه و شلوغی می بینم. پیگیری آنهاییست که دلشان پیش منابع طبیعی استان است و دغدغه اش را دارند. انگار یکبار دیگر دوستداران این بر و بوم دست به دامان مرجع عالی کشور شده اند که دادخواهی بفرماید. ویدئو پُر از خشونت نسبت به مواهب خدادایست. پُر از چنگ اندازی و بی معرفتی. منطقه ای از رامسر به نام "اربه کله" و "گاورمک" را به تصویر کشیده اند توی گزارش. چشم تان روز بد نبیند. ارتفاعات رنگارنگ شده با سقف ویلاها و آپارتمان ها. هر چه بررسی می کنم می بینم نه... روستا روستا نیست، کوه کوه نیست، جنگل هم قیافه واقعی اش را ندارد. همه شان درحال تغییر کاربری اند. که به همین منوال اگر پیش برود مازندران وسط ساخت و سازهای غیرمجاز گم خواهد شد.

فیلم که تمام می شود خنده ام می گیرد از ضدونقیض. یاد سختگیری های شورای روستای خودمان می افتم. که برای ساختن یک آلونک دو در سه گوشه باغ مجوز صادر نکرد و کلی درباب قانون و تخلف، مصوبه برایمان گذاشت روی میز. که شدنی نیست. من برای بنای نقلی توی زمین خودم کسب تکلیف می کنم و رای نمی گیرم، آنوقت...
امروز فهمیدم چقدر پشت ماسک خندیدن، درد دارد.

پی نوشت
رسول اکرم(ص) فرمودند: پنج کس اند که من و همه پیامبران آنان را لعنت می فرستند. یکی از آنها کسی است که اموال عمومی را به خود منحصر سازد و به نفع خویش حلال شمارد.

سنجاق
واکنش "آقای رئیسی" تعجب بود به تخریب قلب جنگل.
چنانچه در سخنرانی اش از کلمه امروز استفاده کرد و از مدیران مربوطه خواست نباید تحت هیچ شرایطی من بعد جنگل مورد آسیب قرار بگیرد، ولو از ناحیه هرکس و هر مقامی.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: