دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۹۲۲۲
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹
مدیرکل هواشناسی مازندران گفت: میانگین بارش ۱۱ ماهه سال زراعی جاری مازندران ۵۱۰ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلند مدت حدود ۱۴ درصد کاهش داشت.

به گزارش آوای خزر، نگرانی از کم‌بارشی و تنش‌های آبی شاید در گذشته برای استان مازندران دور از ذهن بود ولی اکنون برای مردم قابل لمس است، موضوعی که کارشناسان طی سال‌های گذشته در این زمینه هشدار داده بودند.

اغلب ماه‌های اخیر کاهش بارش داشتیم، درست است اوایل مرداد افزایش بارش داشتیم ولی بارش‌ها درحدی نبود بتواند جبران‌کننده کم‌بارشی در گذشته باشد.

براساس پیش‌بینی هواشناسی نیز بارش‌های پاییزی نیز با تاخیر همراه است و چشم‌انداز مثبتی از بارش وجود ندارد که باتوجه به همت این مسائل مدیریت بهینه مورد توجه است.

سیدمحمدرضا رضوی مدیرکل هواشناسی مازندران در بررسی وضعیت گذشته بارش و دمای هوای استان مازندران در گفت‌وگویی، اظهار کرد: میانگین بارش مرداد ماه سال ۱۴۰۱ استان مازندران ۳۰ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۲۷ میلی‌متر بوده، ۱۱ درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۴۹  میلی‌متر بوده،  حدود ۳۹ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: میانگین بارش ۱۱ ماهه سال زراعی جاری استان مازندران منتهی به تیر ماه امسال ۵۱۰ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلند مدت که حدود ۵۹۱ میلی متر بوده حدود ۱۴ درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته که ۵۱۴ میلی‌متر بوده، حدود ۰.۵ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل هواشناسی مازندران با بیان اینکه میانگین دمای هوای مرداد ماه استان مازندران ۹.۲۲ درجه سلسیوس است، اضافه کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۲۳.۵ درجه سلسیوس بوده، ۰.۶ درجه سلسیوس-کاهش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۲۴.۴ درجه سلسیوس بوده، ۱.۵درجه سلسیوس کاهش داشته است.

رضوی تصریح کرد: میانگین دمای هوای ۱۱ ماهه سال زراعی جاری استان مازندران منتهی به تیر ماه ۱۲.۹ درجه سلسیوس بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۱۲.۴ درجه سلسیوس بوده حدود ۰.۵ درجه سلسیوس افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۳.۷ درجه سلسیوس بوده، حدود ۰.۸ درجه سلسیوس کاهش داشته است.

وی درباره پیش‌بینی فصلی بارش و دمای هوای استان مازندران طی ماه‏‌های شهریور تا نیمه آذر ماه، اظهار کرد:  میانگین بارش، از نیمه شهریور تا نیمه مهر در محدوده نرمال، از نیمه مهر تا نیمه آبان کمتر از نرمال و  از نیمه آبان تا نیمه آذر  نیزکمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی مازندران با بیان اینکه میانگین دما از شهریور تا نیمه مهر، در محدوده نرمال، نیمه مهر تا نیمه آبان در محدوده نرمال و  از نیمه آبان تا نیمه آذر  بیشتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود، خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود چنین وضعیتی حداقل تا نیمه آذر ماندگار باشد که پیامد آن کاهش فراوانی گذر سامانه‌های غربی ازمنطقه و کاهش بارش بر روی فلات ایران حداقل در دو ماهه اول پاییز خواهد بود.

رضوی یادآور شد: با توجه به بارش و منابع آب در دسترس استان کماکان لازم است تمهیداتی برای مدیریت مصرف بهینه منابع آب و انرژی صورت گیرد./فارس

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار