دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۹۳۰۹
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۳
پزشک فعال در عرصه کرونا:
عزم ملی و انسجام درونی در مقابله با کرونا رقم خورد
یک متخصص بیماری‌های عفونی می‌گوید: "در مقابله با کرونا یک عزم ملی و انسجام درونی رقم خورد و ما نیز توفیق داشتیم ذره‌ای کوچک در کنار این کار بزرگی که کشور درگیر آن بود در خدمت مردم باشیم".
آوای خزر - ابراهیم حاتمی: پزشکان لبخند زندگی را بر لبان ما جاری می‌سازند، در سایه ترس از بیماری کرونا نقشه سفیدپوشان جامعه که در خط مقدم بحران کووید این ویروس منحوس جهانی ایستادند؛ ستودنی بود.

در حالی که رسانه‌ها و شبکه‌های معاند نسبت به نظام جمهوری اسلامی تلاش کردند که سیستم پزشکی و درمانی کشور را ناکارآمد نشان دهند، ولی الگوی ارائه خدمت پزشکی با چاشنی اقدامات جهادی سرلوحه حتی کشور‌های دیگر قرار گرفت.

از سویی دیگر پیام مقام معظم رهبری در خصوص مواسات و همدلی موج بزرگی از خدمت در کشور به راه انداخت که حماسه‌های آن هیچگاه در تاریخ فراموش نمی‌شود.

روز پزشک بهانه‌ای بود به منظور ارج نهادن به خدمت چنین قشر شریفی به سراغ یکی از پزشکان متخصص عفونی که در  ایام کرونا برای نجات جان بیماران در سه مرکز تا پاسی از شب جان فشانی می‌کرد؛ برویم و با وی گفتگو کنیم.

دکتر "صادقعلی عظیمی" می‌گوید: یکی از موضوعات مهم و راهبردی که جامعه پزشکی مانند سایر اقشار جامعه به آن اهتمام دارد کمک به همنوع و دستگیری  در مواقع نیاز  مانند حوادث غیرمترقبه و بلایا و پاندمی‌ها و اپیدمی‌ها است، در بحث کووید بسیج جامعه پزشکی کمک به مردم را به عنوان یکی از مولفه‌های مهم در دستور کار قرار داد و در این راستا توفیق آن را داشتم به عنوان یک بسیجی و پزشک در خدمت مردم جامعه باشم.

وی بیان کرد: از ابتدای شیوع بیماری که زنگ خطر آن به صدا درآمد خدمات با اولویت بیماران کرونایی در قالب حرکت‌های جهادی با اولویت نجات جان بیمار در دستور کار قرار گرفت و بنده نیز عضو  کوچکی از این جامعه بزرگ بودم، در این ایام سخت برخی از این عزیزان در کسوت پزشک و یا پرستار و سایر بخش‌های درمانی رخت بربسته و به خیل شهدا پیوستند که در این روز باید یاد آن‌ها را گرامی داشت.

این دکتر متخصص عفونی تاکید کرد: عزم ملی و انسجام درونی در مقابله با اپیدمی کرونا رقم خورده و ما نیز توفیق داشتیم ذره‌ای کوچک در کنار این کار بزرگی که کشور درگیر آن بود در خدمت مردم استان گلستان باشیم.

عظیمی افزود: به عنوان یک پزشک متخصص عفونی مجبور بودم سه مرکز را در اوج کمبود نیروی انسانی مراجعه کنم و با اختصاص وقت به شکلی که خستگی به تن خود نشان نمی‌دادم و خواب خود را کم کرده بودم تا پاسی از شب خدمات خود را به بیماران عرضه می‌کردم و سعی داشتم در قبال بیماران مثل سایر همکاران کوتاهی نکنیم و در کنار مردم باشیم.

وی تاکید کرد: صحنه‌های خوبی مثل نجات جان بیمارن کرونایی که بیش از ۴۵ درصد تا ۹۸ درصد ریه آن‌ها درگیر بود را در ایام کرونا شاهد بودیم و این افراد هم اکنون در جامعه منشا خیر هستند، صحنه‌هایی ارزشمند و زیبایی بود که بیماری که خانواده‌ها از ترس ابتلا به بیماری رها کرده بودند و این بیماران حتی کسی را نداشتند در قالب کار خدماتی به این بیماران کمک کردیم و هنوز همکاران ما پرستار و کادر درمان و آزمایشگاهی به صورت تیمی به این بیماران خدمت رسانی می‌کنند  و در کنار مردمش ایستادند.

این پزشک فعال در عرصه کرونا متذکر شد: صحنه‌هایی را دیدم که بیماران ما با وضعیت وخیم نجات پیدا کردند و مایه نشاط خانواده شدند، اما در بخشی دیگر دوستان خوبی مثل دکتر عباسی از جمع ما رفتند و آن‌ها را از دست دادیم و به جامعه شهدای خدمت پیوستند.

عظیمی گفت: از همه عزیزانی که به ما کمک کردند و همراه مردم عزیز بودند و هنوز نیز جان فشانی می‌کنند به آن‌ها دستمریزاد می‌گویم، بسیاری از وعده‌هایی که به این عزیزان داده شده محقق نشده، ولی به واسطه کار بزرگ اجتماعی به خدمت خود پایبند هستند و خم به آبرو نمی‌آوردند و در پیک هفتم کرونا به خدمات خود ارائه می‌کنند.

وی ابراز داشت: از این ارتباط که به واسطه آن از سوی جامع پزشکی سخنی به میان آوردم تشکر می‌کنم  ممکن است اجحافی به پزشکان در فضای مجازی شده باشد که قطعا به دل نگرفته و خدمتی که باید در شان مردم داده شود دریغ نکردند و در کنار مردم هستند و حتما در کنار مردم خواهند ایستاد و پزشکان منشا نجات انسان هستند و به تعبیر قرآن مجید نجات یک انسان مثل نجات همه بشریت است.

این پزشک متخصص تاکید کرد: از این موهبتی که خداوند به جامعه پزشکی داده است، تشکر می‌کنیم و از همه عزیزانی که در قالب گروه‌های جهادی به این قشر خدمت رسان در کووید همراهی کردند نیز سپاسگزاریم.

دکتر عظیمی در پایان گفت:، قطعا و یقینا می‌دانیم که ذره‌ای به زحمات عزیزانی، چون سردار سلیمانی و شهید همدانی نخواهیم رسید و قطعا این را به عنوان یک سرباز نسبت به مردم شریف استان عرض می‌کنم که جامعه پزشکی خاک پای مردم عزیر را سرمه چشم می‌کند و با افتخار خدمت عزیزان است و هیچگاه خود را جدا از مردم نمی‌دانند.

انتهای پیام/۱۰۰۴/
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار