دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۹۴۵۸
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۲
به باور پژوهشگران، گروه خونی می‌تواند در خطر بروز سکته مغزی در سنین جوانی تاثیرگذار باشد.

به گزارش آوای خزر، «استیون کیتنر» از دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند و نویسنده پژوهشی که در ژورنال Neurology منتشر شده، می‌گوید تعداد افراد با سکته مغزی زودرس در حال افزایش است: «تعداد افرادی که در سنین پایین دچار سکته مغزی می‌شوند، در حال بیشتر شدن است. این افراد بیشتر در معرض مرگ بر اثر چنین حادثه‌ای قرار دارند و افرادی هم که زنده می‌مانند، احتمالا باید تا دهه‌ها با مشکلات سختی مانند ناتوانی جسمانی دست‌وپنجه نرم کنند. با این وجود، تحقیقات کمی درباره دلایل این موضوع صورت گرفته است.»

نقش گروه خونی در سکته مغزی

کیتنر و همکارانش با تکیه بر چندین سال تحقیق درباره ارتباط میان گروه خونی و لخته شدن خون، یک فراتحلیل روی ۴۸ پژوهش مختلف انجام دادند. تمرکز در این فراتحلیل روی تفاوت‌های ژنتیکی میان ۱۷ هزار بیمار سکته مغزی و ۶۰ هزار فرد سالم در سنین ۱۸ تا ۵۹ سال بود.

این مطالعه روی یک نوع ژن خاص انجام شد؛ ژنی که به نظر می‌رسد با افزایش خطر سکته مغزی زودرس در ارتباط است و این ژن توسط گروه خونی افراد مشخص می‌شود.

این گروه خونی زودتر سکته مغزی را تجربه می‌کنند

پژوهشگران در تحقیق خود به این موضوع پی بردند که افراد با گروه خونی A، تا ۱۶ درصد نسبت به سایر گروه‌های خونی بیشتر در معرض سکته مغزی در سنین کمتر از ۶۰ سال قرار دارند. در مقابل افراد با گروه خونی O تا ۱۲ درصد کمتر از سایر گروه‌های خونی در معرض سکته مغزی زودرس قرار دارند و در حقیقت پایین‌ترین ریسک مربوط به این گروه می‌شود. البته بعد از ۶۰ سالگی گروه خونی تاثیری در سکته مغزی ندارد.

به گفته پژوهشگران، شواهد قبلی مبنی بر نقش گروه خونی در لخته شدن خون وجود دارد و طبق همین شواهد، افراد با گروه خونی A در معرض خطر بیشتری قرار دارند. این در حالی است که افراد با گروه خونی O احتمالا خونریزی شدید را بیشتر تجربه می‌کنند.

در حال حاضر پژوهشگران نمی‌دانند که چرا افراد با گروه خونی A بیشتر در معرض لخته شدن خون قرار دارند و حالا هم ظاهرا احتمال بروز سکته مغزی زودرس در این افراد بیشتر است. بنابراین برای رسیدن به جواب بهتر پژوهشگران باید همچنان به مطالعات ادامه دهند./دیجیاتو

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها