دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۹۴۹۰
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰
دبیر کمیته امداد و نجات ستاد اربعین حسینی ضمن تشریح تمهیدات این کمیته در راهپیمایی اربعین از استقرار ۳۵ پایگاه امدادونجات در عراق و ارسال ۳۰۰ قلم داروی مورد نیاز زائران ایرانی به این کشور خبر داد.

به گزارش آوای خزر، سید علی مرعشی دبیر کمیته امداد و نجات ستاد اربعین حسینی با بیان اینکه کمیته امداد و نجات امسال ۳۵ پایگاه خدمت رسانی در عراق دایر کرده است، گفت: این کمیته علاوه بر پایگاه‌های خدمت رسانی، سه بیمارستان صحرایی نیز دایر کرده و در چند بیمارستان در شهرهای نجف و کربلا با همکاری دولت عراق به زائران اربعین حسینی خدمات ارائه می‌کند. همچنین ۵۰ دستگاه آمبولانس، شش دستگاه اتوبوس آمبولانس و شش دستگاه خودرو فرماندهی و امداد و نجات نیز به عراق اعزام شده‌ است.

وی با بیان اینکه در ماموریت اربعین مجموعا ۳ هزار نفر با مشارکت ارگان‌ها و نهادهای مردم نهاد با کمیته امداد و نجات همکاری دارند، گفت: بالگردهای اورژانس کشور، جمعیت هلال احمر و نیروهای مسلح نیز در مرزها مستقر شده است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با بیان اینکه لازم است که زائران اربعین حسینی از به همراه آوردن داروهایی که از نظر دولت عراق جنبه مخدر دارد، خودداری کنند، گفت:‌ ما بر اساس تجارب سال‌های گذشته ۳۰۰ قلم دارو را نیز که احتمالا مورد نیاز زائران اربعین حسینی در طول این راهپیمایی باشد، به عراق منتقل کردیم و خوشبختانه مشکلی از این منظر وجود ندارد.

دبیر کمیته امداد و نجات ستاد اربعین حسینی همچنین با بیان اینکه در راه نجف و کربلا تعداد مقرهای ما برای ارائه خدمات به زائرین نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته است، افزود: یکی از مسائلی که احتمالاً زائرین امسال با آن روبه‌رو شوند موضوع«گرمازدگی »است. در همین راستا نیز تمهیداتی را در این خصوص اتخاذ کردیم. همچنین به زائران توصیه می کنیم که در طول راهپیمایی به اندازه کافی آب و مایعات به همراه خود داشته باشند و در ساعات خنکی هوا راهپیمایی داشته باشند و در ساعات گرم استراحت کنند.

مرعشی همچنین با بیان اینکه زائرین اربعین حسینی حتماً باید دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده باشند، افزود: اگر از تزریق آخرین دوز واکسن بیش از شش ماه گذشته باشد، زائران باید دوز یادآور را نیز تزریق کنند.

به گفته وی ۱۲۰ کارشناس وزارت بهداشت نیز در طول ایام راهپیمایی اربعین با کمیته امدادونجات جمعیت هلال احمر همراه بوده و بر روی بهداشت محیط و تغذیه نظارت می‌کنند.

استقرار ۸ بیمارستان صحرایی و ۲۰۰۰ تیم بهداشتی در مرزها

وزیر بهداشت نیز از استقرار ۸ بیمارستان صحرایی در مرزها برای مراقبت از زائران اربعین حسینی خبر داد.

دکتر بهرام عین اللهی اظهار کرد: ۷ فروند بالگرد اورژانس، ۲۰۰ دستگاه آمبولانس، ۳۵ دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۲۰ دستگاه موتورلانس و همچنین ۸ بیمارستان و درمانگاه صحرایی برای مراقبت های بهداشتی و درمانی از زائران اربعین در بخش های مختلف مرزها مستقر شده اند.  

وی از آماده‌باش و تامین تجهیزات کاروان بهداشتی و درمانی اربعین برای رسیدگی به راهپیمایان اربعین حسینی خبر داد و تاکید کرد: رسیدگی بهداشتی و درمانی در داخل کشور با وزارت بهداشت و در خارج از مرزها با هلال احمر است.  

وزیر بهداشت گفت: سه فروند هواپیمای بال ثابت در فرودگاه‌های جیرفت و تهران برای انتقال بیماران احتمالی اربعین در نظر گرفته شده است و این هواپیماها ظرفیت ۵۰ تا ۱۰۰ تخت را دارد.  

دکتر عین‌اللهی با بیان این که کاروان بهداشت ودرمان اربعین حسینی از ۱۲ شهریور به مرزهای هشتگانه کشور اعزام شده اند، افزود: این کاروان شامل هزار تکنسین فوریت های پزشکی و ۲ هزار تیم  بهداشتی است که علاوه بر خدمت رسانی به زائران راهپیمایی اربعین حسینی در مسیر راهپیمایی اربعین تا مرزهای کشور بر بهداشت محیط، سلامت آب و غذای زائران نظارت می‌کنند.

لیست داروهای ممنوعه برای زائران اربعین

بر اساس قوانین کشور عراق، اگر مسافری یکی از داروهای زیر را حمل کند، جرم محسوب می‌شود.

زائران عتبات عالیات بدانند بر اساس قوانین کشور عراق اگر مسافری یکی از داروهای زیر را حمل کند جرم محسوب می‌شود.

۱- اکسپکتورانت کدئین
۲- ترامادول
۳- هیدرومرفین
۴- پتدین
۵- فلورازپام
۶- متادون
۷- متادون
۸- کلوتازپام
۹- مورفین
۱۰- اگزازپام
۱۱ دیازپام
۱۲- بوپرنورفین
۱۳- انواع مواد مخدر

منبع: ایسنا، صداوسیما

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار