دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۹۷۱۲
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۸
این روزها برخی حامی‌نماها، سگ‌های بدون‌صاحب را از مراکز نگهداری یا افرادی که تمایل به واگذاری دارند،گرفته و میلیونی می‌فروشند.یا با استفاده از واژگانی چون«واگذاری‌ رایگان» یا «کمک به درمان حیوانات» شهروندان را طعمه کرده و ازطریق مختلف از آنها مبالغی را دریافت می‌کنند و سودهای گزافی به‌جیب‌ می‌زنند.

آوای خزر/ سگ‌سیاه رنگی با چثه‌ای بسیار بزرگ در فضای بیرونی مرکز نگهداری حیوانات بسته شده  نزدیک ۲متر قد دارد و فردی با نامه‌ای از کلانتری آمده و اصرار دارد که صاحب‌اش است و وقتی توله بوده آن را از خارج از کشور به ایران آورده. مسئول مرکز می‌گوید:« این سگ‌نژاددار است و مدتی قبل تیم‌های گشت آن را از فردی معتاد که در شرایط بدی از او نگهداری می‌کرد، به اینجا آوردند و شرایط مناسبی ندارد.»

برخی از سگ‌های بدون صاحب که در مراکز ساماندهی، نگهداری یا در فضاهای بی‌دفاع شهری دیده می‌شوند،‌ نژاددار و ارزشمند هستند،برای همین افراد سودجو با معرفی خود به‌ عنوان حامی، برای گرفتن این سگ‌ها اقدام می‌کنند تا از آنها در شرایط مطلوب و مناسب نگهداری کنند،اما هنوز چند ساعت از خرید آنها نگذشته که سر از سایت‌های خرید و فروش حیوانات درمی‌آورند و با قیمت‌های میلیونی به فروش می‌رسند. همچنین برخی از فرصت‌طلبان هم به همین شگرد گنجشک را رنگ زده و جای قناری می‌فروشند با این تفاوت که سگ‌های بدون صاحب و رهاشده را به‌ عنوان سگ‌های اصیل ونژاددار عرضه می‌کنند. این سگ‌ها یا توله‌ها از یک میلیون و۵۰۰هزار تومان تا ۱۰میلیون قیمت‌گذاری می‌شوند.

آگهی‌های تقلبی

در نخستین سکانس از این تجارت میلیونی به یکی از گروه مجازی  با عنوان واگذاری رایگان حیوانات سرمی‌زنیم. مضمون اغلب آگهی‌ها احساسی و شور برانگیز است تا از طریق تحریک عواطف انسانی به هدفشان برسند. برای مثال نوشته شده، «سگ‌های بومی تفاوتی با بقیه سگ‌ها ندارند. به جای خریدن سگ‌های‌نژاددار پت‌شاپ‌، به سگ‌های بومی پناه بدهیم و آنها را به سرپرستی بگیریم. تک‌تک این سگ‌ها به یاری مردم ایران نیاز دارند تا زندگی امن و سالمی را تجربه کنند. هریک از ما می‌تواند برای یک سگ بومی سرپرست باشد و زندگی خوبی برایش رقم بزند. آنها چشم‌انتظار اقدامات ما هستند.»

یا در یکی دیگر از آگهی‌ها نوشته شده: «این سگ نامش «کوا» و مظهر استقامت و صبوری است. او در حالی که از کمر خمیده و قادر به راه رفتن نبود پیدا شد و مورد درمان قرار گرفت که طولانی مدت هم بود. اکنون واکسیناسیونش کامل شده  و  درسلامت کامل به همراه دو فرزند خودش، آماده واگذاری است.»

همچنین در آگهی دیگری نوشته شده:« با قبول سرپرستی از یک سگ‌بومی، زندگی شایسته‌ای به او هدیه کنید. سگ‌های اسیر در پناهگاه‌ها را نجات بدهید. زیرا بدترین شکنجه‌ها و جنایت‌ها در همین پناهگاه‌ها انجام می‌شود.» برای نگهداری یکی از سگ‌ها به ادمین گروه پیام می‌دهیم. ابتدا شرایط پذیرش را برایمان گوش زد می‌کند.شرایطی که بازهم پای منفعت و سود حامی نماها در میان است. نخستین گزینه کمک به کمپ است حال چه برای تهرانی‌ها و چه برای سایر شهرستانی‌ها. همچنین هزینه باکس، معاینه پزشکی، ایاب ذهاب تا فرودگاه و اضافه بار به عهده شخص خیر است و اگر سگ برگشت بخورد، هزینه‌ها عودت داده نمی‌شود.

برای توضیحات بیشتر و آشنایی با این سگ خانگی توضیحاتی را می‌فرستد که اغلب جملات و کلمات آن از نظر املایی و نگارشی اشتباه نوشته شده است: «این سگ خونگی، بازیگوش وحرف گوش کن اسمش گولیه است. از دست معتاد گرفتم. به همین خاطر به یه خوانواده حیون دوست واگذار می‌شود. واکسنای اولیش زده شده شناسنامه هم داره.»

بعد از پذیرفتن شروط می‌خواهد که مبلغ۲میلیون تومان بابت ایاب و ذهاب و لوازم جانبی سگ به شماره کارتش واریز کنیم و در پایان هم برایمان آرزو می‌کند «هاپویی باشیم» عده زیادی به بهانه اینکه یک حیوان خانگی به‌صورت رایگان به آنها واگذار می‌شود به این صفحات اعتماد می‌کنند و مورد سوء‌استفاده کلاهبرداران قرار می‌گیرند.

 

حامیان دوآتشه، دلال سگ از آب درآمدند | خرید و فروش سگ ممنوع شد

کمک‌های میلیونی در جیب کلاهبرداران

سکانس دوم به برشی از کلاهبرداری برای درمان سگ‌های بیمار اختصاص دارد. در فضای مجازی بیش از ده‌ها صفحه در زمینه واگذاری، نگهداری یا کمک به درمان حیوانات فعال است که اغلب آنها با شگردهای مختلف از شهروندان اخاذی می‌کنند. «سیدمهدی نبی‌یان»کارشناس ارشد محیط‌زیست اعتقاد دارد ماهانه بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان کمک مالی برای غذارسانی به سگ‌ها و گربه‌های ولگرد از مردم دریافت می‌کنند. او به جزئیات این کلاهبرداری اشاره می‌کند و می‌گوید: « هرچه تعداد سگ زیاد باشد، درآمد اینها هم بیشتر می‌شود. بسیاری از حامیان واقعی و ما از این ماجرا اطلاع داریم. حتی برخی از این حامی‌نماها، مثلاً دست و پای سگی را می‌شکنند و بعد عکس رادیولوژی آن را منتشر می‌کنند. بعد از انتشار، بحث حیوان‌آزاری را مطرح‌کرده و مثلاً می‌گویند هزینه درمانش ۱۰ میلیون تومان است. اینها از صبح تا شب، ۱۰ میلیون تومان جمع کرده و بعد می‌گویند حیوان مرد.»

حامیان دوآتشه، دلال سگ از آب درآمدند | خرید و فروش سگ ممنوع شد

فروس سگ ممنوع

به گفته «گودرزی» مسئول ساماندهی سگ‌های بدون صاحب و رهاشده شرکت ساماندهی شهر تهران، هرگونه خرید و فروش یا واگذاری در مراکز نگهداری شرکت ساماندهی شهرداری تهران ممنوع است. او در این‌باره می‌گوید: «سگ‌های بلاصاحب جمع‌آوری شده از سطح شهر به نقاهتگاه منتقل می‌شوند و اگر مبتلا به بیماری باشند به آنها رسیدگی خواهد شد. سپس بعد از مساعد شدن حالشان به‌عنوان سگ‌های سالم ،به صورت قانونی به افراد حقیقی به‌عنوان سگ نگهبان داده می‌شوند. متأسفانه اغلب می‌بینیم که حامی‌نماها بعد از واگذاری سگ‌های بدون صاحب به آنها، این سگ‌ها را با قیمت‌های میلیونی و گزاف آگهی می‌کنند و می‌فروشند و از این طریق منبع درآمدی برای خودشان ایجاد کرده‌اند. به همین خاطر در چند روز اخیر به  مسئولان مراکز نگهداری از سگ‌های بدون صاحب به‌ویژه دهکده مهربانی در غرب پایتخت، اعلام شد که هرگز سگ‌ها را واگذار نکنند.»/همشهری آنلاین

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها