دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۰۴۷۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۹
یک فعال بخش آبزیان در گفتگو با آوای خزر:
راه‌اندازی نخستین زنجیره ارزش ماهیان در قفس/ روسیه و اوراسیا بازار ماهیان در قفس مازندران
مدیر اجرایی شرکت قفس‌گستران کاسپین و از فعالان حوزه شیلات کشور، گفت: برای نخستین‌بار یک زنجیره ارزش را در مازندران به‌راه انداختیم که تمام حلقه‌های مورد نیاز پرورش ماهیان در قفس را پوشش بدهد و در حال تولید قراردادی هستیم که بازار آن در اوراسیا و روسیه ایجاد شده‌است.
"حبیب گلپور" در حاشیه نشست سید جواد ساداتی‌نژاد مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی در سفر یکروزه به مازندران با فعالان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی حوزه کشاورزی این استان، به خبرنگار آوای خزر گفت: پرورش ماهی در قفس یک صنعت نوپا در کشور است و از عمر این صنعت در مازندران بیش از ۱۰ سال می‌گذرد.

او با بیان اینکه مازندران دارای بیشترین ظرفیت پرورش ماهی در قفس در حاشیه خزر است، افزود: این ظرفیت بالقوه را نُروژی‌ها در ۱۵ سال پیش، ۳۰۰ هزار تن – در حاشیه خزر - برآورد کردند که می‌توانیم با برنامه‌ریزی مناسب و حمایت بخش دولتی از آن استفاده و بالفعل تبدیل کنیم. (نروژ با ایران تفاهمنامه همکاری درباره انتقال دانش پرورش ماهیان در قفس‌های دریایی را امضا کرده‌است)

این فعال اقتصادی از مشکلات عدیده بر سر راه صنعت پرورش ماهی در قفس و ضرر و زیان واحد‌های فعال‌شده پس از ۱۰ سال گفت، اما این را هم اضافه کرد که در سالجاری به‌واسطه حمایت‌هایی که سازمان شیلات و اداره‌کل شیلات مازندران انجام داده است، وضعیت در حال بازگشت به ظرفیت گذشته است.

گلپور تصریح کرد: در حال حاضر صنعت پرورش ماهی در قفس مازندران خود را برای تولید ۱۵۰۰ تن برای سالجاری  آماده می‌کند، ظرفیتی که شاید باید ۵ سال پیش به آن می‌رسیدیم، اما به‌دلیل ناملایماتی که شده است، عقب ماندیم.

او یکی از مشکلات را در شکل پرداخت تسهیلات به پرورش دهندگان ماهی در قفس اعلام و عنوان کرد: این نوع از تولید با بقیه مزارع پرورش ماهی متفاوت است؛ چون محل اجرای طرح نمی‌تواند به عنوان وثیقه در اختیار بانک قرار بگیرد و لذا از سرمایه‌گذار درخواست می‌شود که یک و نیم برابر مبلغ تسهیلات باید به عنوان وثیقه سهل‌البیع و سهل‌الوصول در اختیار بانک قرار بگیرد که با توجه به حجم تسهیلات، امکانپذیر نیست.
 
مازندران زنجیره ارزش ماهیان در قفس را راه‌اندازی کرد/ تولید ماهیان در قفس قراردادی شد
مدیر اجرایی شرکت قفس‌گستران کاسپین، مشکل دوم فعالان پرورش ماهی در قفس را در این دانست که محصول آن‌ها برای بازار هدف تولید نمی‌شود در حالیکه بازار‌های هدف خوبی داریم و قزل آلای دریایی یکی از مهمترین محصولات مورد نیاز برای بازار اوراسیا است، اما چون سایز و رنگ آن مطابق با درخواست بازار نیست، هنوز صادرات اتفاق نیفتاده است.

او ادامه داد: برای دستیابی به بازار هدف، لازم است تا تولید در زنجیره ارزش ایجاد شود؛ یعنی حلقه‌های وابسته به تولید این صنعت را به هم  نزدیک کند و شکل بدهد؛ مانند مزارع پرورش دهنده، کارخانجات خوراک آبزیان و صنایع فرآوری که همه باید در کنار هم قرار بگیرند.

گلپور این نوید را داد که در سالجاری نخستین زنجیره ارزشی پرورش ماهی در قفس در استان مازندران به عنوان نمونه ملی ایجاد می‌شود به امید اینکه با حمایت و پشتیبانی شیلات، محصولات تولیدی به بازار‌های اوراسیا و جهانی برسد و در سال آینده به سمت توسعه و رسیدن به ظرفیت واقعی این صنعت پیش برویم.  

این فعال اقتصادی اعلام کرد: صنعت پرورش ماهیان در قفس بیشتر در مرکز و غرب استان مازندران به‌واسطه نوع استقرار قفس‌هایی که باید قرار بگیرند مساعد هستند.

گلپور با یادآوری اینکه با ظرفیت اسمی ۳۰۰ هزار تن - که ۱۵ سال پیش برآورد شده بود - خیلی فاصله داریم، تصریح کرد: کل ظرفیت تولید قزل‌آلا به عنوان ماهی سردابی شاید ۱۸۰ هزار تن باشد، ولی پرورش ماهی در قفس به تنهایی می‌تواند ۳۰۰ هزار تن تولید را در فاز اول داشته باشد – اگر به‌خوبی از این فرصت - استفاده کنیم. (آمار برای حاشیه خزر است)
 
مازندران زنجیره ارزش ماهیان در قفس را راه‌اندازی کرد/ تولید ماهیان در قفس قراردادی شد
او درباره تعداد قفس‌های پرورش ماهیان دریایی استان مازندران به خبرنگار ما پاسخ داد: ۶۲ قفس با ۱۳ واحد بهره‌برداری در استان مستقر است که آمادگی بهره‌برداری دارند؛ ظرفیت اسمی این واحد‌ها ۳ هزار تن است و می‌توانند با حداقل ظرفیت در مدار قرار بگیرند که البته ظرفیت خالی با مساعدشدن شرایط باید جبران بشود.

مدیر اجرایی شرکت قفس‌گستران کاسپین در پاسخ به اینکه آیا خسارت‌های دوران کرونا جبران شده است یا خیر؟ گفت: به‌هیچ وجه خسارت‌های کرونا جبران نشد؛  خسارت‌های ناشی از سیل و طوفان شامل قفس‌های دریایی نمی‌شود و این یک مشکل بزرگ است.

گلپور ادامه داد: برخی از سرمایه‌گذاران پرورش ماهی در قفس به دلیل حوادث غیرمترقبه خسارت دیدند، آن‌ها برای راه‌اندازی مجموعه خود تسهیلاتی هم دریافت کردند که تقاضا داریم با توجه به خسارت‌های دوران کرونا بانک به این واحد‌ها استمهال بدهد؛ چون صنعت نوپا و از پروژه‌های اول اقتصاد مقاومتی کشور هستند.

او بیان کرد: صنعت پرورش ماهیان در قفس بی‌نیاز از آب شیرین است و از آب لب شور استفاده می‌کند، بدون استفاده از انرژی برق، ذخیره آب شیرین و بدون تغییر کاربری زمین بوده و این ظرفیت، مغفول مانده است.

این فعال اقتصادی با اشاره به گرانی نهاده‌ها، از کیفیت پایین این نیاز غذایی در صنعت پرورش آبزیان گفت و تصریح کرد: چون قیمت نهاده بالا رفته است و بخاطر اینکه غذای اقتصادی تولید کنند، کیفیت نهاده‌ها پایین آمده است. از نظر فنی همیشه نمی‌توانیم در دریا حاضر باشیم بنابراین باید بهترین کیفیت غذا را به ماهی بدهیم.

گلپور ادامه داد: به همین دلیل بوده است که برای نخستین‌بار زنجیره ارزشی را راه انداختیم که تمام حلقه‌های مورد نیاز پرورش ماهیان در قفس را پوشش بدهد و در حال انجام تولید قراردادی هستیم.

او تصریح کرد: برای امسال قرار است که طرح‌های پرورش ماهی در قفس در مازندران به‌واسطه تولید قراردادی با شرکت قفس گستران کاسپین که بازار آن را در اوراسیا و روسیه ایجاد کرده است، صورت بگیرد و آمادگی داریم که تمام پروژه را به صورت تولید قراردادی انجام بدهیم.

انتهای پیام/۱۰۰۱/آزاده بابانژاد
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار