دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۰۷۶
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۲
سرپرست کاوش قلعه سانسیز طارم زنجان از کشف شواهدی جدید از معماری در قلعه سانسیز به دنبال کاوش در این محوطه‌ی تاریخی خبر داد که به صورت بقایای از یک اتاق بزرگ با دیوارهای قطور ساخته شده از قلوه سنگ‌های بزرگ رودخانه‌ای خبر داد.

حمزه کریمی با بیان این‌که مطابق با بررسی‌های انجام شده قلعه سانسیز یکی از بزرگترین آثار برجای مانده متعلق به سده‌های اولیه و میانی اسلامی بوده و تپه‌های جنوبی گورستان‌هایی از عصر آهن هستند، ادامه داد: متأسفانه در چند دهه اخیر بخش زیادی از تپه‌های جنوبی و قسمت‌هایی از قلعه سانسیز در جریان کاوش‌های غیر مجاز تخریب و از بین رفته است.

او تاکید کرد: آنچه از قلعه سانسیز بر جای مانده بقایای معماری سنگی و آجری است که در یک بخش بزرگ در رأس تپه و حاشیه دامنه‌های آن به چشم می‌خورد.

کریمی با بیان اینکه حفره‌های شکل گرفته در جریان حفریات غیر قانونی تقریباً در بیشتر قسمت‌های قلعه دیده می‌شود، افزود: تپه‌های جنوبی نیز به دلیل حفریات غیر مجاز شکل اصلی خود را از دست داده و چاله‌های حفاری بیشتر قسمت‌های آن‌ها را در برگرفته‌اند.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی گفت: با توجه به ساختار قلعه‌ها و استحکامات تدافعی قلعه سانسیز، در بررسی‌های اولیه معلوم شد این قلعه دارای چهار برج در چهار گوشه خود بوده است.

او با بیان این‌که پروژه کاوش قلعه با ایجاد یک ترانشه به ابعاد ۸×۱۳ متر در بخش جنوب شرقی قلعه به منظور نمایان ساختن آثار و شواهد معماری در این بخش آغاز شد، گفت: در جریان کاوشِ روزهای گذشته قلعه سانسیز شواهدی از معماری به صورت بقایای از یک اتاق بزرگ با دیوارهای قطور ساخته شده از قلوه سنگ‌های بزرگ رودخانه‌ای با ملات گچ و آهک نمایان شد که یک برج مدور سنگی در گوشه جنوب شرقی آن قرار گرفته است.

به گفته کریمی، کف این فضا با استفاده از گچ، اندود شده و نیمه غربی آن دارای کف آجر فرش است و روی دیوارها نیز اندود گچی دیده می‌شود.

او با اشاره به این‌که در قسمت شمال غرب ترانشه در یک فضای مجزا شواهدی از تعدادی خمره‌های شکسته وجود دارد که در لابه‌لای آنها شواهدی از هسته میوه‌ها و دانه‌های خوراکی مخصوصاً گردو دیده می‌شود، بیان کرد: با توجه به در حال انجام بودن کاوش ارائه هر نظر قطعی در خصوص تاریخ‌گذاری قلعه به پایان کاوش و تکمیل مطالعات موکول می‌شود، ولی بر اساس شواهد سفالی و مطالعات اولیه می‌توان استقرار موجود در قلعه سانسیز را مربوط به قرون اولیه تا میانی اسلام در نظر گرفت.

قلعه سانسیز، در استان زنجان شهرستان طارم و در شمال روستای سانسیز و حاشیه جنوبی رودخانه قزل اوزن واقع شده است، این محوطه شامل بقایای قلعه‌ای بزرگ برفراز یک بلندی طبیعی مرتفع در حاشیه رودخانه قزل اوزن و چندین تپه کم ارتفاع‌تر در بخش جنوبی آن است، این قلعه سانسیز در سال ۱۳۵۶ به شماره ۱۵۱۰ با قدمت ساسانی- اسلامی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

انتهای پیام/۱۰۰۰

منبع: ایسنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار