آوای خزر –
آزاده بابانژاد: سی و چهارمین جشنواره تئاتر مازندران با هشت اثر در روزهای ۲۶ تا ۲۸ آبانماه در شهرهای مختلف مازندران به اجرا درآمد و مراسم اختتامیه نیز ۲۹ آبانماه با تجلیل از برترینهای بخشهای بازیگری، کارگردانی، طراحی صحنه، پوستر، گریم، نورپردازی، موسیقی و نویسندگی به کار خود پایان داد.
همانند هر رویداد فرهنگی هنری دیگر، جشنواره تئاتر نیز از داشتن نقاط ضعف و قوت مستثنی نیست. در حاشیه سی و چهارمین جشنواره تئاتر مازندران با یکی از داوران بخش نهایی دقایقی گفتگو داشتم.
"حمید کاکاسلطانی" با بیان اینکه جشنواره از نظر کارگردانی رشد خوبی نسبت به چند سال پیش داشته است، این را هم اضافه کرد که هنرمندان هنرهای نمایشی باید آثار خود را به لحاظ درامنویسی ارتقا بدهند و در انتخاب آثار دقت کنند.
او معتقد است؛ تئاتریها به صرف اینکه یک اجرا یا رزومهای داشته باشند به سمت تئاتر نروند؛ گرچه یک بخش از تئاتر میتواند سرگرمی باشد و مهم است، اما آنچیزی که اهمیت بیشتری دارد محتوا در همه زمینههای اجتماعی و فرهنگی است که با هدف تعالی تماشاگر به پیش میرود.
این بازیگر و کارگردان نمایش با اشاره به یکی از تعاریف تئاتر که "پدیدهای فرهنگی" است و با خود "پیام" به همراه د
ارد؛ میگوید: این دو در کنار تکنیک، ابزار و عناصر صحنهای و چگونگی به کار گرفتن آن ابزار بسیار مهم است.
کاکاسلطانی بیان کرد: حتما هنرمندان تئاتر باید به سراغ آموزش بروند، به تقویت ذهنی خود بپردازند، از طریق مطالعه کتب فنی و تخصصی و حضور در کلاسهای آموزشی به دنبال بالا بردن سطح معلومات خود باشند.
او ادامه داد: امروز تئاتر با رشد انواع رسانههای تصویری، صوتی، مکانیکی و الکترونیکی مسیر رشد را در پیش میگیرد و آن مسیر میتواند در چشمنوازی و گوشنوازی مخاطب موثر باشد.
این نویسنده و کارگردان نمایش بیان کرد: هنر باید در چارچوب اصول باشد، هر کاری که به صورت "باری به هر جهت" باشد، آشفتگی را به دنبال دارد
، اما هر کاری که توام با تفکر و هارمونی باشد؛ جنبههای گوشنوازی و چشمنوازی که از اهداف تئاتر است را به دنبال دارد.
کاکاسلطانی با اشاره به جمله معروف "مردم به تئاتر میآیند که بیشتر ببینند تا اینکه بشنوند"، میگوید: ما در تئاتر دچار مشکل تکیه بر متون ادبی هستیم در حالیکه ادبیات و گفتار کار رادیو است!
او با بیان اینکه در مازندران استعدادهای خوبی داریم که باید کشف و حمایت بشوند، اظهار داشت: تکرار و تمرین در سالنهای نمایشی باید دنبال شود تا در سطح کشوری و بینالمللی حرفی برای گفتن داشته باشند.
این داور تئاتر ادامه د
اد: نویسندگان ما باید شناخت فن نمایشنامهنویسی، دارمنویسی و بررسی آثار فاخر جهان را آغاز کنند، چهارچوبها را بیشتر بشناسند، و نمایشنامهها را با همان تعداد کم تماشاگر اجرا کنند؛ چون نمایشنامههایی مطرح خواهند شد که به اجرا برسند.
کاکاسلطانی با بیان اینکه اجراهای تئاتر مازندران در سطح استانهای گلستان و گیلان است و خیلی از بافت کلی هنرهای نمایشی کشور عقب نیست، انتظار دارد که نمایشهای مازندران باید خود را برای رقابت در سطوح بالا تقویت کند.
او ادامه داد: این ظرفیت در تئاتر مازندران وجود دارد. فقط باید اعتماد به نفس دوستان بیشتر شود، جوانها کنار نکشند و کارشان استمرار داشته باشد به این دلیل که تئاتر یک هنر کوتاهمدت ن
یست و باید منتظر نتیجه آن در درازمدت بود.
این نویسنده و کارگران هنرهای نمایشی در پایان گفت: آثار راهیافته به جشنواره منطقهای که معمولا در هر منطقه ۶ استان حضور دارند با هم رقابت میکنند و برترینها به مرحله بینالمللی (تئاتر فجر) میروند.
به گزارش
آوای خزر، نمایش "مرگ با سوراخ اضافه"به کارگردانی و نویسندگی امیرحسین فلاحت پیشه از بابلسر و "صنم" به نویسندگی بهناز دوستی و کارگردانی ارسلان مهدوی از ساری به جشنواره منطقهای راه یافتند.
انتهای پیام/۱۰۰۱/